فرهنگ و هنر

رشادت‌های سازمان پیشمرگان کُرد مسلمان در یک نگاه

در دوره تسلط ضد انقلاب بر مناطق کُردنشین، مردم مسلمان کرد به انحاء مختلف مورد آزار و اذیت قرار گرفتند و بسیاری از آنها ناچار شدند به شهرهای مختلف، یا استان‌های همجوار، از جمله کرمانشاه مهاجرت کنند. این وضعیت، زمینه تشکیل «سازمان پیشمرگان کُرد مسلمان» را فراهم کرد و محمدبروجردی (شهید) فرمانده سپاه غرب کشور در پاییز سال ۱۳۵۸، با همکاری مهاجران، این سازمان را تاسیس کرد.

به گزارش کا 118، علی اکبر رنجبران از جمله پژوهشگرانی است که در مقاله‌ای با عنوان به «نقش سازمان پیشمرگان کُرد مسلمان در تأمین امنیت پایدار منطقه کردستان» پرداخته است. با توجه اینکه یکی از روزهای هفته دفاع مقدس به گرامیداشت یاد و خاطره شهدای پیشمرگ کرد مسلمان اختصاص دارد، چکیده ای از این مقاله را پیرامون نقش امنیت آفرین این سازمان منتشر می‌کنیم.

رنجبران نوشته است: «در دوره تسلط ضدانقلاب بر مناطق کُردنشین، مردم مسلمان کُرد به انحاء مختلف مورد آزار و اذیت قرار گرفتند و تعدادی از آنها ناچار شدند به شهرهای مختلف یا استان‌های همجوار، از جمله کرمانشاه مهاجرت کنند. این وضعیت، زمینه تشکیل «سازمان پیشمرگان کُرد مسلمان» را فراهم کرد و محمدبروجردی (شهید) فرمانده سپاه غرب کشور در پاییز سال ۱۳۵۸، باهمکاری مهاجران، این سازمان را تاسیس کرد.

سازمان پیشمرگان مسلمان کرد باجذب نیروهای بومی استان کردستان به سرعت گسترش یافت و در عملیات پاکسازی شهر کامیاران در تاریخ ۱۳۵۸/۱۱/۱۰، با سپاه همکاری کرد. در پی این موفقیت، سازمان پیشمرگان مسلمان کُرد در عملیات‌های پاکسازی شهرهای مختلف شرکت کرد و در سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱، نیز در پاکسازی جاده‌های مواصلاتی و روستاهای کردستان ایفای نقش کرد.

سازمان پیشمرگان کرد مسلمان، ازسال ۱۳۶۱، به مرور جذب سازمان بسیج شدند و طی این دوران شهدای فراوانی را به نظام و انقلاب اسلامی تقدیم کردند. سازمان پیشمرگان کُرد مسلمان یادگارانی از سردار شهید محمدبروجردی هستند که بر تارک انقلاب اسلامی می‌درخشند. انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) در میان انقلاب‌های قرن بیستم از حیثمشارکت وسیع مردم، بی‌سابقه بوده است.

با وقوع بحران درکردستان و شکست سیاست مصالحه، سیاست امنیتی دولت مبنی بر مردمی کردن تأمین امنیت شکل گرفت. ازاین رو، مدیریت بحران با اعتقاد به این نکته که برقراری امنیت و تحقق اهداف انقلاب اسلامی در گرو مشارکت فعال و گسترده مردم است، زمینه مشارکت فعالانه مردم را در مبارزه با شورش فراهم ساخت. تجلی اعتماد و حضور سازمان یافته مردم، «سازمان پیشمرگان کُرد مسلمان» کردستان در تأمین امنیت پایدار کردستان و نقش و کارکرد امنیتی سازمان پیشمرگان مسلمان کُرد به عنوان یکی از مهم‌ترین تجربه‌های عملی جمهوری اسلامی ایران و مشارکت فعال مردم در عرصه مدیریت بحران‌های داخلی، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در این میان، رشادت و جنگجویی مردم کُرد ایران را نیز نباید فراموش کرد. مردمی که علاوه بر جنگ با دشمن متجاوز، باید در جبهه داخلی، علیه گروهک‌های ضد انقلابی نفوذ کرده به این شهرها نیز می‌جنگیدند. تلاش و مبارزه‌ای دو چندان علیه متجاوزین خارجی و مزدوران داخلی بیانگر عزمی راسخ برای دفاع از انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن بوده که کُردهای ایران در طول تاریخ مقاومتی ایران بدان مشهوراند. وجود ۵۴۰۰ نفر شهید راه حق در استان کردستان گواهی بر رشادت‌ها و فداکاری‌های این مردمان است. از دیگر تلاش‌های مردم استان کردستان می‌توان به حماسه سازمان پیشمرگان مسلمان کُرد در مقابله با یورش گروهک ضد انقلاب و مقاومت و پایداری مردم در این حماسه، اشاره کرد.»

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا