فرهنگ و هنر

باغ جهانی شازده زیباتر می‌شود/نوسازی سامانه نورپردازی بعد از ۳۰ سال

به گزارش روز دوشنبه کا 118به نقل از روابط عمومی این اداره کل، فریدون فعالی اظهارداشت: با توجه به اینکه سامانه روشنایی و نورپردازی این باغ تاریخی قدیمی بود و بخش قابل توجهی از آن به دهه ۷۰ باز می‌گشت، بنابراین در تامین روشنایی این اثر جهانی با مشکلاتی مواجه شده بودیم.

وی افزود: تامین نشدن اعتبار مورد نیاز نیز از دیگر مشکلاتی بود که اجازه ساماندهی اساسی و تامین سامانه روشنایی باغ شاهزاده ماهان را نمی‌داد و اصولا به تعمیرات موضعی و مقطعی بسنده می‌کردیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان ادامه داد: با وجود مشکلات اساسی در شبکه برق‌رسانی و جایگاه جهانی این باغ تاریخی خوشبختانه توانستیم با همکاری مسئولان استانی و تخصیص اعتبار قابل توجهی به این موضوع، پروژه اصلاح شبکه برق‌رسانی و نورپردازی این باغ تاریخی را به مرحله اجرا برسانیم.

وی بیان کرد: مطالعات پروژه مذکور توسط مشاور انجام گرفته و کارگاه به پیمانکار ذیصلاح تحویل داده شده است که طی سه ماه آینده این عملیات انجام می‌شود.

باغ جهانی شازده زیباتر می‌شود/نوسازی سامانه نورپردازی بعد از ۳۰ سال

فعالی خاطرنشان کرد: این باغ تاریخی در طول سال میزبان تعداد زیادی از گردشگران و علاقه مندان است که امیدواریم با اتمام عملیات نورپردازی دوباره شاهد زیبایی‌های بیشتر این باغ تاریخی در هنگام شب باشیم.

باغ شاهزاده متعلق به اواخر دوران قاجاریه در نزدیکی شهر ماهان و ۳۵ کیلومتری جنوب کرمان در دامنه کوه های تیگران قرار دارد.

این باغ زیبا که بواقع ارزش دیدن را دارد سال ۲۰۱۱ در نشست سی و پنجم میراث جهانی یونسکو به همراه هشت باغ ایرانی دیگر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید و از مقاصد مهم و اصلی گردشگران داخلی و خارجی در سفر به استان کرمان محسوب می شود.

استان کرمان غیر از باغ شاهزاده هفت اثر ثبت جهانی دیگر شامل ارگ سترگ و تاریخی بم، روستای شگفت‌انگیز و دستکند میمند در شهربابک، بخشی از بیابان عظیم لوت، قنات های پرآب و حیات‌بخش گوهرریز جوپار( کرمان)، اکبرآباد و قاسم آباد بم دارد. این آثار باستانی و طبیعی که استان کرمان را بر قله آثار ثبت جهانی کشور نشانده اند را بگذارید در کنار گلیم شیرکی پیچ سیرجان که به همراه روستای دارستان و این شهرستان عنوان دهکده جهانی را از آن خود کرده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا