کارگری

درخواست برای بازگشایی «معدن زغالسنگ سنگرود» بعد از ۸سال تعطیلی

درخواست برای بازگشایی «معدن زغالسنگ سنگرود» بعد از ۸سال تعطیلی

تعدادی از اهالی و جوانان جویای کار منطقه عمارلو در شهرستان رودبار خواستار تسریع در بازگشایی معدن زغالسنگ سنگرود و رفع مشکلات و بازگشایی این معدن قدیمی کشور شدند.

به گزارش خبرنگار کا 118، تعدادی از اهالی و جوانان جویای کار دو بخش فاراب و خورگام منطقه عمارلو واقع در شهرستان رودباراستان گیلان، خواستار تسریع در حل مشکلات و رفع موانع راه‌اندازی معدن زغالسنگ سنگرود (واحد زغال سنگ البرز غربی) برای اشتغال جوانان بیکار و تحصیلکرده منطقه شدند.

یکی از اهالی منطقه فاراب در شهرستان «رودبار» در تشریح مشکلات این واحد تعطیل شده، گفت: این واحد معدنی که در ارتفاعات شهرستان رودبار حدفاصل کیلومتر ۲۰ محور جاده لوشان به جیرنده قرار دارد، از اواخر دی ماه ۹۳ تعطیل اعلام و حدود ۴۰۰ کارگر و کارمند آن بیکار و بلاتکلیف شدند.

به گفته وی؛ حدود هشت سال از توقف فعالیت این واحد عظیم معدنی سنگرود می‌گذرد که سرشار از بهترین و مرغوب‌ترین ذغال سنگ‌ها است اما متاسفانه سالهاست که به دلیل بی‌توجهی مسئولان وقت از فعالیت باز ایستاده است.

او گفت: در مجموعه معدن زغالسنگ چند ماده معدنی دیگر همانند سلیلس، سنگ نسوز وآهک هم وجود دارد که هنوز استخراج آن‌ها آغاز نشده است با این حال آن زمان مسئولان وقت به دلایل نامعلومی این واحد را به دلیل غیرواقعی اتمام ذخایر زغال سنگ و غیر اقتصادی بودن استخراج متوقف کردند و صدها کارگر بیکار شده، آواره شهرها و استانهای همجوار برای کار شدند.

این کارگر در ادامه افزود: طی یکی دو سال گذشته سازمان صنعت معدن و تجارت استان گیلان به عنوان متولی این واحد تولیدی، واحد معدنی زغال سنگ سنگرود را چندین بار برای واگذاری به مزایده گذاشته است وحتی در یک مرحله به یکی از شرکتهای متقاضی واگذار شد اما چون حائز شرایط کار در معدن نبود، واگذاری لغو شد.

کارگر قدیمی معدن سنگرود با بیان اینکه سالهاست اهالی منطقه بزرگ فاراب و خورگام عمارلو بدنبال بازگشایی مجدد این واحد معدنی برای اشتغال جوانان جویای کار خود هستند اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است، گفت: متاسفانه هر چند وقت یکبار از سوی مسئولان استانی و شهرستانی خبرهایی مبنی بر بازگشایی معدن سنگرود و شروع به کار کارگران دیده می‌شود اما در واقعیت خبری نیست.

به گفته یکی دیگر از کارگران معدن زغالسنگ سنگرود؛ نداشتن توان مالی و مدیریت پیمانکاران قبلی، موجب خسارت زیادی به کارگران معدن و در نهایت اهالی منطقه شد که برای نمونه در تیر ماه سال ۷۶ انفجار این معدن موجب مرگ ۲۰ نفر و مصدومیت بیش از ۵۰ کارگر شد.

وی در ادامه تصریح کرد: هم‌اکنون مهمترین دغدغه و نگرانی مردم منطقه اهلیت داشتن پیمانکاران در اداره این واحد معدنی است. غالب افرادی که برای خرید این واحد پا پیش می‌گذارند، اهلیت کاری ندارند و هدف آن‌ها به جای اشتغال و تولید، دست‌درازی به منابع ملی است.

او با تاکید بر اینکه از مسئولان درخواست داریم برای شروع فعالیت این واحد معدنی سریعتر اقدام کنند چراکه به هر حال طولانی شدنِ مدتِ زمانی تعطیلی معدن به نفع اهالی نیست، گفت: از آنجا که معدن سنگرود قطب صنعتی منطقه رودبار بود و با ظرفیت اشتغال ۳هزار و ۵۰۰ نفری در کل شهرستان و پنج منطقه‌ی آن، عمارلو، فاراب، نوده و خورگام، رحمت آباد و رستم‌آباد را پوشش می‌داد، از مسئولان درخواست داریم برای از سر گیری فعالیت این معدن و احیای آن، هر چه سریعتر چاره‌اندیشی کنند.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا