فرهنگ و هنر

باغ هنر بم چطور از سوت و کوری خارج می‌شود؟

به گزارش روز جمعه کا 118، محسن روحی که به منظور شرکت در نشست بررسی مشکلات هنرستان پسرانه هنرهای زیبا در بم حضور یافته بود، از جزییات مربوط به توافق با آموزش و پرورش برای استقرار هنرستان های هنرهای زیبا در باغ هنر و نیز سایر برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این مکان فرهنگی – هنری گفت.

وی این نوید را هم به مردم بم در شرق استان کرمان که از سینما محروم هستند داد که یک سینما در کنار باغ هنر و ۲ سینمای دیگر به همت بخش خصوصی در این شهر راه اندازی خواهند شد که پیگیری ها برای احداث و تجهیز آنها در جریان است.

به گزارش کا 118، کلنگ احداث باغ هنر شهرستان بم یک سال پس از زلزله ویرانگر پنجم دی ۸۲ توسط مرحوم محمدرضا شجریان استاد برجسته آواز ایران و با نیت همدلی با مردم بم به زمین زده شد و سپس در سال ۹۷ با همکاری برخی بنگاه های صنعتی منطقه به بهره برداری رسید.

باغ هنر بم چطور از سوت و کوری خارج می‌شود؟
محسن روحی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان

تلاش ها برای هنرستان پسرانه هنرهای زیبای بم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان که معتقد است هنرستان هنرهای زیبا به دلیل اینکه تربیت نیروی انسانی هنرمند در آن انجام می‌شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است گفت: در سال های قبل تفاهم نامه‌ای بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش بم منعقد و مقرر شد فضای آموزشی مناسبی در اختیار این هنرستان قرار گیرد.
روحی در حاشیه نشست بررسی مشکلات این هنرستان به خبرنگار کا 118توضیح داد: با گذشت ۲ سال از راه اندازی این هنرستان متاسفانه در کانکس استقرار داشت که زیبنده شهرستان بم نبود و خوشبختانه با رایزنی به عمل آمده این هنرستان به بخشی از باغ هنر بم منتقل شده که این جای خرسندی دارد.
وی در ادامه به وضعیت باغ هنر بم نیز اشاره و خاطرنشان کرد: حیف است مکانی با این زیرساخت احداث و تجهیز شده اما نتوانسته ایم از آن بهره برداری مناسب داشته باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان توضیح داد: برای خارج شدن باغ هنر از سوت و کور و رونق بیشتر آن نشستی بین مسئولان شهرستان بم و هیات مدیره باغ هنر برگزار خواهد شد.
دغدغه سینما در بم جدی است
وی در ادامه با توجه به نبود سینما در بم ادامه‌داد: دغدغه سینما در بم برای ما جدی است و در سفر اخیر معاون وزیر و رییس سازمان سینمایی کشور نیز توافق شد سینما امید بم با همکاری شهرداری و شورا در جنب باغ هنر بم احداث شود.
به گفته وی تجهیز این سینما بر عهده وزارت ارشاد است که به محض احداث این امر امکان پذیر خواهد بود.
روحی تاکیدکرد: همچنین مقرر شده سرمایه گذار دیگری در بخش خصوصی امسال در فضایی که قرار است تغییر کاربری دهد ۲ سینما احداث کند.
وی خاطرنشان کرد: زمانی که این ۲ سینما نیز احداث شدند تجهیز آنها برعهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود تا بعد از سال‌های متمادی که شهروندانی بمی از نبود سینما رنج می بردند تا اواخر امسال شاهد بهره برداری سینما باشند.

باغ هنر بم چطور از سوت و کوری خارج می‌شود؟

برنامه عدالت فرهنگی دولت
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان درخصوص برگزاری کلاس های آموزشی رایگان هنر در بم نیز تاکیدکرد: بخشی از شعارهای دولت کنونی اجرای عدالت است که در امر فرهنگ به دنبال اجرای عدالت فرهنگی هستیم .
وی اظهارداشت: بخشی از اجرای عدالت فرهنگی اتمام پروژه های نیمه تمام در شرق استان کرمان است که یکسری از مجتمع های فرهنگی در شهرستان های شرقی استان وجود دارند که هنوز پایان نرسیده اند.
روحی عنوان‌کرد:بخش دیگر در حوزه کمبود نیروی انسانی است و در برخی مناطق محروم کمبود نیرو احساس می شود که باید با تامین نیروی انسانی مشکل برطرف شود.
وی اضافه کرد: در دولت جدید بودجه برنامه های فرهنگی قطعا متفاوت خواهد بود که امسال یا سال آینده تفاوت چشمگیری در بودجه فرهنگی دیده خواهد شد.
روحی همچنین به طرح آموزش رایگان هنر در مناطق محروم نیز اشاره کرد و گفت: این طرح که برای رده سنی ۱۸ تا ۴۰ سال و در ۱۵ رشته متفاوت فراخوان داده شده بود در شهرستان بم شروع شده اما هنوز به صورت رسمی افتتاح نشده است.
روحی اشاره کرد: استادان این رشته ها یا از  شهرستان بم یا از دیگر نقاط استان کرمان تامین خواهند شد و هنرجویان می توانند مرحله به مرحله آموزش های لازم را ببینند.
به گفته وی علاقه‌مندانی که به دلیل کمبود امکانات و هزینه نتوانسته اند آموزش لازم را ببیند می توانند در این طرح آموزش های لازم را کسب کنند.

فرآیند تازه انتصاب مدیران فرهنگ

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان همچنین درباره وضعیت ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بم که حدود چهار ماه هنوز با کفیل اداره می‌شود توضیح داد: روند انتخاب روسای شهرستان‌ها نسبت به سال های گذشته تفاوت پیدا کرده است.
وی افزود: ضمن تفاهم با مسئولان سطح شهرستان از همه روسای ارشاد اسلامی در تهران نیز مصاحبه گرفته می‌شود.
روحی ادامه داد: در گذشته تنها نگاه سیاسی مد نظر بوده اما اکنون مصاحبه تخصصی نیز انجام می شود و مراحل استعلام ها و گزینش نیز به دلیل انتخاب دقیق تر و بهتر  زمان‌بر است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: تا پایان ماه آینده این موضوع حل و فصل و وضعیت ریاست اداره ارشاد اسلامی شهرستان بم نیز مشخص خواهد شد.

نشست بررسی مشکلات فرهنگی بم از جمله هنرستان هنرهای زیبای این منطقه با حضور مدیران محلی از جمله امام جمعه این شهرستان روز پنجشنبه برگزار شد.

شهرستان بم در ۱۹۵ کیلومتری جنوب شرق مرکز استان کرمان قرار دارد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا