فرهنگ و هنر

پیاده‌روی اربعین راه حرمت به ولی خدا و جمع امام زمانی‌ها است

یک کارشناس مسائل مذهبی از رسانه ملی و اصحاب رسانه خواست تا از زائران اربعین حسینی با عنوان عزاداران حسینی یاد نکنند زیرا رسانه‌های دشمن تلاش دارند اربعین را صرفا موضوع پیاده‌روی عزاداران حسینی جلوه دهند. در حالی که ما برای حرمت ولی خدا به این‌ مسیر می‌رویم و این ‌مسیر راه حرمت به ولی خدا و جمع امام زمانی‌ها است.

به گزارش کا 118، مراسم اجتماع بزرگ اربعینی‌ها، «آیین بدرقه خادمان و زائران راهپیمایی جهانی اربعین حسینی»، امروز پنجشنبه(۱۰ شهریور) مصادف با شب شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها، در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد.

در ابتدای این‌مراسم پیکر شهدای گمنام بر دوش خادمان، زائران و عاشقان سه ساله امام حسین(ع) تشییع شد.

در بخش دیگری از این برنامه حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به اهمیت احترام به پیامبر امرم(ص) اظهار کرد: آیا زیارت امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) مصداق احترام به پیامبر(ص) نیست؟ آیا زیارت دسته‌جمعی برای قبور اهل بیت(ع) احترام به رسول اکرم(س) نیست؟، امام حسین(ع) در روز عاشورا مکررا به این ‌موضوع اشاره داشت که آیا من پسر پیامبر خدا(ص) هستم یا نه؟ آیا وظیفه شما حفاظت از فرزندان رسول خدا(ص) نیست.

وی با اشاره به بیان امام حسین(ع) در شب عاشورا به یاران خود ادامه داد: در شب عاشورا امام حسین(ع) امر نکردن کسی برای مبارزه در کنار من باشد، این یعنی اسلام دین تکلیف نیست بلکه گاهی اوقات دین تشخیص هم هست. مومنین امروز به این‌ تشخیص رسیدن که باید در مسیر اربعین بروند و همانند یاران امام حسین(ع) در شب عاشورا تشخیص درست دادند. 

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: برخی برای اربعین دنبال مسائل شرعی هستند و این در حالی است که در این مورد باید به تشخیص خود رجوع کرد.

پناهیان بیان کرد: وظیفه ما این است که احترام رسول اکرم(ص) و فرزندش امام حسین(ع) را در اندازه جهانی داشته باشیم. یکی از این ‌راه‌ها احترام گذاشتن به پیاده‌روی بیست میلیونی اربعین است.

وی از رسانه ملی و ‌اصحاب رسانه خواستار شد از زائران اربعین حسینی با عنوان عزاداران حسینی یاد نکنند زیرا رسانه‌های دشمن تلاش دارند اربعین را موضوع پیاده‌روی عزاداران حسینی جلوه دهند. در حالی که ما برای حرمت ولی خدا به این‌ مسیر می‌رویم، این ‌مسیر راه حرمت به ولی خدا است. پای پیاده رفتن به این‌ مسیر حرمت فرزند رسول خدا(ص) را نشان می‌دهد و بیشمار در نگاه ولی خدا این اتفاق ارزشمند است. بنابراین زائران اربعین حامیان پیامبر اکرم(ص) هستند.

این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: امید است روزی برسد که در این‌ مسیر تفکیکی در موکب‌های اربعین بین ملیت‌ها دیده نشود و همه یکدست باشند. امید است روزی برسد همگان در مسیر اربعین فقط زائر و ناصر امام حسین(ع) باشند.

پناهیان با بیان اینکه اربعین قیام برای انتقام خون امام حسین(ع) است، افزود: اربعین یک جمع امام زمانی است، امام‌حسین(ع) در روز عاشورا به امام سجاد(ع) عرض داشت «پسرم، خون من آرام نمی‌گیرد تا روزی که مهدی(عج) ظهور کند و در این زمان دل‌ها بر این خون ریخته شده جوشان است».

وی خطاب به مسئولین گفت: راه را برای اربعینی‌ها بازتر و زیرساخت‌ها را فراهم‌تر کنید، امسال تردد پنج میلیون زائر پیش‌بینی شده است و چرا سال بعد با آماده‌سازی امکانات این تعداد به۱۰میلیون نرسد. موضوع اربعین یک ماجرای صدرصد امام زمانی است و از کجا معلوم در یکی از این اربعین‌ها ظهور رخ ندهد و چرا مردم ما نباید در این‌ مسیر باشند.

این کارشناس مسائل دینی به موضوع احترام‌ به مردم عراق اشاره و تصریح کرد: مردم‌ عراق با همه مشکلاتی که دارند از همه پذیرایی می‌کنند. بنابراین رعایت در ارتباطات‌ها و احترام متقابل به مردم عراق مهم است، هدف همه‌ی ما باید باشکوه برگزار شدن اربعین باشد. 

پناهیان با بیان اینکه ممکن است برخی امکان زیارت نداشته باشند، گفت: امام هادی(ع) برخی‌ها را به نیابت از خودشان به زیارت می‌فرستادند. از این رو ما هم می‌توانیم برخی را به نیابت از خود به زیارت بفرستیم.

وی در پایان با اشاره به شهادت حضرت رقیه(س) ابراز کرد: از شب شهادت این سه ساله آتش اربعین فروزان‌تر می‌شود، البته از دولت عراق، علما و بزرگان این ‌کشور باید تشکر کرد که فتنه روزهای گذشته را مدیریت کردند و خوشبختانه زائران امام حسین(ع) به راحتی می‌توانند به آن سوی‌ مرزها بروند.

در این مراسم جمعی از مسئولین همچون حجت‌الاسلام والمسلمین قمی -رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و ذاکانی -شهردار تهران- حضور داشتند.

بعد از اقامه نماز مغرب مراسم بدرقه خادمان حسینی به نجف اشرف با حضور پر شور مردم برگزار شد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا