اقتصاد

زیان 15 الی 20 هزار تومانی مرغداران به ازای هر کیلوگرم تخم‌مرغ/ صادرات هم توجیه‌پذیر نیست/ در بازارگاه سویا وجود ندارد و آن را در بازار آزاد می‌خریم

زیان 15 الی 20 هزار تومانی مرغداران به ازای هر کیلوگرم تخم‌مرغ/ صادرات هم توجیه‌پذیر نیست/ در بازارگاه سویا وجود ندارد و آن را در بازار آزاد می‌خریم

 امیرحسین حبیبیان، مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخمگذار استان تهران در گفت و گو با کا 118، با اشاره به اینکه عملا نهاده سویا در بازارگاه با قیمت مصوب 16300 تومان وجود ندارد، گفت: مرغدار ان مجبورند آن را با قیمت 30 هزار تومان از بازار آزاد تهیه نماید.

وی افزود طبق قیمت‌های مصوب، قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری 47300 تومان است که این قیمت بر اساس سویای 16300 تومانی تعیین شده است و در حال حاضر مرغدار تخم مرغ را کیلویی 33 تا 35 هزار تومان درب مرغداری می‌فروشد که عملا حدود 15 هزار تومان زیر قیمت مصوب است و بماند که سویای 16300 هزار تومانی به دست مرغدار نمی‌رسد؛ چراکه عملا در سامانه بازارگاه سویایی وجود ندارد که مرغدار بخواهد تهیه نماید و مجبور است آن را از بازار آزا و با قیمت 30 هزار تومان بخرد؛ در مرغ تخمگذار، سویا حدود 16 الی 25 درصد جیره را تشکیل می‌دهد.

حذف زودهنگام گله‌های تخمگذار به دلیل زیان مرغدارا

حبیبیان ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر درخواست حذف زودهنگام گله‌های طیور تخمگذار به‌دلیل زیانی که مرغداران متحمل می‌شوند، بسیار بالا رفته است و مرغداران تمایل به حذف زودتر از موعد گله‌های خود را دارند.

1

صادرات هم توجیه‌پذیر نیست

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخمگذار استان تهران در ادامه گفت: در بحث صادرات نیز دولت برای بازگشت ارز حاصل از صادرات، دلار نیمایی را مطرح می کند، درصورتی‎که بیش از 50 درصد هزینه‌های تولید با دلار آزاد انجام می‌شود اما تمام ارز حاصل از صادرات را باید با قیمت دولتی تحویل دولت داد.

حبیبیان توضیح داد: 70 درصد هزینه های تولید در یک واحد تخمگذار مربوط به جیره غذایی می‌شود که 70 الی 75 درصد جیره غذایی را سویا و ذرت تشکیل می‎دهد؛ یعنی حدود 50 درصد از کل هزینه ‎های تولید که مربوط به ذرت و سویا می‎شود را دولت با ارز نیمایی تامین می‎کند (به فرض اینکه تامین شود) و بقیه هزینه ‎های تولید با ارز آزاد انجام می‎شود، اما در هنگام صادرات برای بازگشت ارز حاصل از صادرات باید تمام آن را به‌صورت دولتی تحویل دهیم و این مسئله از توجیه‌پذیری صادرات کم می‌کند و در چنین شرایطی با اینکه تقاضا برای صادرات هم وجود دارد، عملا برای مرغدار به صرفه نخواهد بود. این مسئله برای واحدهای بزرگی که بتوانند از این ارز حاصل از صادرات، کالا و نهاده وارد کنند، به‌صرفه‌تر می‌شود.

وی افزود: از طرفی مشکلات نقل و انتقال ارز به دلیل شرایط تحریم نیز وجود دارد و در کنار آن تعهدات ارزی که دولت برای صادر کنندگان قرار می‎دهند، توجیه‌پذیری صادرات را کمتر می‎کند.

حبیبیان گفت: تخم‎مرغ تولیدی مرغداران ما کیفیت لازم برای صادرات را داشته و در بازارهای بین ‎المللی تقاضا برای آن وجود دارد، اما به‎ دلایلی که عرض شد، عملا صادرات به ‎صرفه نیست.

2

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخمگذار استان تهران افزود: در حال حاضر هزینه یک کیلوگرم تخم مرغ بالاتر از قیمت مصوب تمام می‌شود؛ به فرض اینکه سویا با همان قیمت 16300 به‌دست مرغدار برسد که قیمت مصوب فروش تخم مرغ درب مرغداری 47300 تومان است. یعنی در همین شرایط هم مرغدار به ازای هر کیلوگرم تخم مرغ، باز هم متحمل زیان می‌شود؛ حال در شرایط فعلی که سویا را نمی‌تواند به قیمت 16300 تهیه نماید، هزینه ‎های تولید به‎مراتب بالاتر هم می رود.

حبیبیان گفت: برنامه ‎ریزی ‎ها در این زمینه کاملا اشتباه و بر خلاف منافع مرغدار انجام می‌شود و مرغداران با چالش‌های متعددی برای تامین پروتئین جیره مواجه هستند. متاسفانه به علت سیاست‌های اشتباه که در وزارتخانه وجود داشته است، بسیاری از اقلام خوراکی مانند دانه تریتیکاله یا کاملینا می‌توانست در جیره مورد استفاده قرار گیرد، که در کشور ما مورد توجه قرار نگرفته است.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا