کارگری

درمان تامین اجتماعی؛ بیمار است/ سازمان به بلاتکلیفی بخش درمان پایان دهد

درمان تامین اجتماعی؛ بیمار است/ سازمان به بلاتکلیفی بخش درمان پایان دهد

دبیر اجرایی خانه کارگر شهرستان ری معتقد است: بخش درمان تامین اجتماعی خود بیمار است و بیمه شدگان و بازنشستگان از این بابت در رنج و عذاب هستند.

به گزارش کا 118، «علی ترکاشوند» با اشاره به کمبودها و کاستی‌های بخش درمان تامین اجتماعی گفت: کارگران ۲۰ تا ۳۰ سال حق بیمه پرداخت می‌کنند تا در زمان پیری و میانسالی از امکانات درمانی تامین اجتماعی استفاده کنند و این درحالی است که امروز براساس اجبار و به دلیل مشکلات فراوان در دسترسی به امکانات درمان از جیب خود هزینه می‌کنند تا تحت پوشش بیمه‌های تکمیلی بروند و خدمات درمانی بگیرند.

او گفت: اگر از اصل ۲۹ قانون اساسی که براساس آن دولت موظف است درمان رایگان را در قالب نظام تامین اجتماعی فراگیر برای یک یک افراد کشور بدون توجه به شاغل بودن و یا نبودن آن‌ها فراهم کند، بگذریم، طبق قانون الزام سازمان تامین اجتماعی مصوب سال ۶۸، درمان رایگان حق تمام بیمه‌شدگان این سازمان است.

ترکاشوند درباره قانون الزام تامین اجتماعی گفت: «سازمان تامین اجتماعی موظف است کلیه تعهدات درمانی بند الف و ب ماده ۳ قانون تامین اجتماعی را از بخشهای دولتی و در صورت نیاز از بخش خصوصی با رعایت تعرفه‌های رسمی تأمین نماید.» اما این قانون نیز هیچ زمانی اجرایی نشد و اتفاقا هر چه از دهه‌ی هفتاد دور شدیم، نسبت پرداخت هزینه‌های درمان تغییر کرد و از سهم سازمان کم و به سهمِ بیمه‌شده افزوده شد.

او گفت: همزمان با بی‌ارزش شدنِ دفترچه‌های بیمه و جابه‌جاییِ این نسبت، تعداد شرکتهای خصوصی برای ارائه‌ی بیمه‌های تکمیلی نیز افزایش پیدا کرد تا بخشی از هزینه‌های سنگین درمان را برای کارگران و بازنشستگان جبران کنند. بنابراین نه تنها حق درمان رایگان برای همه‌ی مردم طبق اصل ۲۹ قانون اساسی محقق نشد، بلکه امروز به جایی رسیدیم که کارگر و بازنشسته‌ای که از بخش قابل توجهی از حقوق خود بابت پرداخت حق بیمه می‌گذرد نیز خیالش از بابت هزینه‌های سنگین درمان راحت نیست.

ترکاشوند با بیان اینکه از مسئولان سازمان تامین اجتماعی انتظار داریم به نابسامانی‌ها و بلاتکلیفی بخش درمان تامین اجتماعی پایان دهند، خواستار پیگیری مشکلات درمانی بازنشستگان تامین اجتماعی ازسوی کانون عالی بازنشستگان و سایرتشکل‌های مربوطه شد و گفت: تعهدات درمانی سازمان تامین اجتماعی در قبال بیمه شدگانش باید با نظارت کامل انجام شود و نباید حقوق بیمه شدگان در بخش درمان نادیده گرفته شود.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا