ورزشی

فوتبال ایران قاتل تمام کننده ندارد

فوتبال ایران قاتل تمام کننده ندارد

به گزارش کا 118، بیست و دومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران یکی از کم گل‌ترین دوره‌های لیگ برتر بود. نکته‌ای که دو علت اصلی دارد. اول اینکه سرمربیان تیم‌ها برای حفظ صندلی خود و از دست ندادن نیمکت تیم‌ها در چند سال اخیر به استفاده از سیستم تدافعی رو آورده‌اند. دومین علت رخ دادن این اتفاق هم نبودن مهاجم قهار گلزن و یا به قول فوتبالی‌ها قاتل در لیگ برتر فوتبال ایران است. اتفاقی که البته رخ دادن آن تنها مخصوص فوتبال ایران نیست و در فوتبال جهان هم مهاجم‌های قاتل گلزن نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده‌اند. به همین خاطر بسیاری از باشگاه‌های حاضر در بالاترین سطح فوتبال ایران برای حل این مشکل به سراغ استخدام مهاجمین خارجی می‌روند. بازیکنانی که در اکثر موارد نمایش خوبی از خودشان در ترکیب تیم‌های ایرانی به نمایش نمی‌گذارند و با کمترین دقیقه بازی و بیشترین دریافتی ایران را به مقصد کشور محل اقامت‌شان ترک می‌کنند. از سوی دیگر در فوتبال ایران فقر مهاجم درجه یک داریم و کم تعداد بودن آنها بسیاری از باشگاه‌ها از جمله استقلال و پرسپولیس را به سمت جذب مهاجم خارجی می‌برد. به بهانه اوج گرفتن شایعات مبنی بر خریدن بازیکن خارجی از سوی باشگاه‌های ایرانی عملکرد فصل گذشته مهاجمان تیم‌های حاضر در لیگ برتر را بررسی می‌کنیم.

استقلال

استقلال فصل گذشته تهاجمی‌ترین تیم لیگ برتر بود که 52 گل به ثمر رساند و دروازه‌ها را به آتش کشید اما با وجود این آمار فوق‌العاده باز هم به جام نرسید. در این فصل فوق‌العاده و پرگل، اکثر بار گلزنی آبی‌پوشان پایتخت در فصل گذشته روی دوش مهدی قایدی، محمد محبی و کوین یامگا بود؛ 3 بازیکنی که در فصل گذشته 27 گل برای این تیم در تمام رقابت‌ها به ثمر رسانده‌اند. آماری که نسبت به تعداد گلی که استقلال در طول فصل به ثمر رسانده، ضعیف است.

پرسپولیس

پرسپولیس موفق‌ترین تیم فصل گذشته فوتبال ایران بود. تیمی که در پایان فصل موفق شد هر 3 جام حاضر در فوتبال کشورمان را کسب کند. جالب است بدانید تیم تحت هدایت گل محمدی در طول فصل بیست و دوم لیگ برتر 46 بار گل زده است. این آمار در حالی به ثبت رسیده که گل‌محمدی در فصل گذشته یکی از بهترین مهاجمان فوتبال ایران از جمله عیسی آل‌کثیر را در اختیار داشت. اگرچه او به دلیل مصدومیت نیم‌فصل بیرون نشست و تنها نیم‌فصل بازی کرد.

سپاهان

سپاهان با ژوزه مورایس در فصل گذشته یکی از مدعیان کسب عنوان قهرمانی بود. اتفاقی که اگرچه رخ نداد اما طلایی‌پوشان دیار زاینده‌رود یکی از بهترین عملکردها را داشتند. آنها در طول 30 هفته مسابقات 49 گل به ثمر رساندند تا دومین تیم برتر در لیگ برتر در گلزنی باشند. نکته عجیب اینکه شهریار مغانلو 13 گل از 15 گل زده شده توسط سپاهان در فصل گذشته را به تنهایی به ثمر رسانده. آماری که باعث شد او تبدیل به آقای گل مسابقات و برترین گلزن فصل سپاهان شود.

تراکتور

تراکتور فصل قبل با حضور پاکو خمس شرایط فوق‌العاده‌ای را تجربه کرد. آنها یکی از هجومی‌ترین خط حمله‌های لیگ را در اختیار داشتند. مهمترین اتفاقی که خمس موفق به رقم زدن آن شد، احیای رضا اسدی هافبک دفاعی فوتبال ایران بود که با تصمیم خمس به خط حمله رفت که برخلاف دورانی که در پرسپولیس شرایط مطلوبی نداشت، بود. در نهایت هم رضا اسدی با 11 گلی که برای تیمش به ثمر رساند، موفق شد.

آلومینیوم

ایرالکو فصل گذشته با مهدی رحمتی یکی از بهترین فصول تاریخش را پشت سر گذاشت. فصلی که در نهایت موفق شد با حضور در رتبه تک رقمی آن را به پایان برساند. با وجود این ایرالکو فصل گذشته در گلزنی موفق نبود و تنها 20 گل به ثمر رساند. تیم تحت هدایت رحمتی یک نماینده بین برترین گلزنان فصل داشت. محمدرضا آزادی موفق شد در فصل قبل برای آلومینیومی‌ها 7 گل از 20 گل تیمش را به ثمر برساند.

نساجی

دیگر تیم شمالی لیگ برتر در فصل گذشته شرایط فوق‌العاده عجیبی را سپری کرد و با دو سرمربی کار را به پایان برد. عملکرد فاجعه سرمربیان این تیم باعث شد نساجی تا لبه پرتگاه سقوط برود. آنها تنها 26 گل در طول فصل به ثمر رساندند. تیم شهر خسته در لیگ بیست و دوم حامد شیری و ایوب کلانتری را در بین بهترین گلزنان لیگ داشت. بازیکنانی که به ترتیب برای این تیم 5 و 7 گل به ثمر رساندند.

نفت مسجدسلیمان

نفت MIS فصل قبل به هیچ عنوان نمایش مطلوبی نداشت و در نهایت هم سقوط کرد. آنها در طول 30 مسابقه تنها 22 گل به ثمر رساندند. جالب اینکه نفتی‌های مسجدسلیمان با وجود این در بین برترین‌ها یک نماینده دارند. نماینده آنها کسی جز پیمان رنجبری بازیکنی که سابقه کسب عنوان آقای گلی لیگ آزادگان را هم در کارنامه دارد، نیست. او در فصل گذشته برای مسجدسلیمانی‌ها 5 بار دروازه حریفان را باز کرد.

مس کرمان

مس کرمان با فرزاد حسین‌خانی پس از سال‌ها به لیگ برتر صعود کرد. این تیم اما موفق نشد عملکردش در لیگ آزادگان را تکرار کند و در نهایت به دسته پایین‌تر سقوط کرد. این موضوع اما باعث نشد آنها در بین برترین گلزنان فصل نماینده‌ای نداشته باشند. آنها 27 گل به ثمر رساندند و عارف رستمی یکی از پدیده‌های فصل بود و با 8 گلی که برای مس کرمان به ثمر رساند، یکی از بهترین مهاجمان تیمش بود.

هوادار

بنفش‌های تهرانی در فصل گذشته لیگ برتر 24 گل به ثمر رسانده‌اند، آماری که البته پراکندگی در پست‌های مختلف دارد. اتفاقی که نشان می‌دهد مهاجمان این تیم عملکرد خوبی از خودشان از این حیث به نمایش نگذاشته‌اند. این در حالی بود که  تیم‌های ساکت الهامی در سال‌های گذشته بهتر از این عمل می کردند و می توانستند در بخش هجومی عملکرد بهتری را از خود نشان دهند.

پیکان

خودروسازان تهرانی در فصل گذشته شرایط مطلوبی با مجتبی حسینی سپری نکردند و درنهایت با 12 گل زده در طول 30 هفته در مسابقات ماندند. آماری که بسیار عجیب و برای تیمی که در بالاترین سطح فوتبال ایران حضور دارد فاجعه به حساب می‌آید. اگر بخواهیم حساب کنیم مهاجمان پیکان در فصل گذشته جزو بیکارترین بازیکنان تیم بوده‌اند. اتفاقی که باید امیدوار بود در فصل پیش رو مرتفع شود.

ذوب آهن

ذوب آهن با مهدی تارتار در فصل بیست و دوم عملکرد سینوسی داشت. این تیم که بیشتر بر مبنای سیستم تدافعی چیده شده بود در فصل گذشته 25 بار دروازه رقبایش را باز کرد. آماری که نشان می‌دهد این تیم هم به مانند اکثر تیم‌های حاضر در فوتبال ایران از نبود مهاجم ششدانگ یا قاتل رنج می‌برد. چراکه اگر این ابزار در اختیار تارتار بود، قطعاً تیمش در حال حاضر بیشتر از این تعداد گل زده بود.

ملوان

قوهای سپید انزلی اگرچه فصل گذشته جایگاه مطلوبی در لیگ کسب نکردند و در نهایت با 21 گل زده در مسابقات باقی ماند اما سجاد بازگیر مهاجم این تیم موفق شد 7 گل برای تیمش در طول فصل به ثمر برساند تا ملوان هم از این حیث بین بهترین‌ها نماینده داشته باشد.   البته ملوان در بین بهترین گلزنان سهیل فداکار را هم با 5 گلزده در 30 مسابقه در اختیار داشت .

فولاد

فولاد با وجود تمام هزینه‌هایی که کرده بود، موفق به کسب نتیجه مورد نظر مدیران و هوادارانش نشد. آنها فصل گذشته 27 بار دروازه حریفان‌شان را باز کردند. با وجود این اما فولادی‌ها نماینده‌ای بین برترین گلزنان فصل ندارند. البته تیم‌های جواد نکنونام  به بازی تدافعی شهرت دارند و این آمار از تیم‌های او دور از انتظار هم نیست.

نفت آبادان

نفتی‌های آبادان را می‌توان از نظر عملکرد مهاجمانش در طول فصل بهترین تیم خوزستانی دانست. برزیلی‌های ایران در فصل گذشته 22 گل به ثمر رسانده‌اند. آنها اما طالب ریکانی و مهدی ممی‌زاده را در بین برترین گلزنان فصل دارند که هرکدام‌شان 5 گل برای برزیلی‌ها به ثمر رسانده‌اند تا بیشترین نقش را در راه بقای نفت آبادان در بالاترین سطح فوتبال ایران داشته باشند.

مس رفسنجان

تیم جذاب محمد ربیعی که به واسطه ناداوری  در لیگ‌برتر به حقش نرسید، با وجود اینکه در لیگ بیست و دوم 29 گل به ثمر رساند اما نماینده‌ای بین برترین گلزنان فصل نداشت تا مشخص شود مهاجمانش به خوبی کار نکرده‌اند. ضعف مهاجم البته نکته بوده‌است که همواره تیم‌های  تحت هدایت محمد ربیعی با آن دست به گریبان بوده که در فصل گذاشته با وجود منشا نیز این ضعف برطرف نشد.

گل‌گهر

گل‌گهر را می‌توان پرخرج‌ترین تیم استان کرمان و یکی از 3 تیم پر هزینه در رقابت‌های فصل گذشته لیگ برتر دانست. تیمی که به مانند فولاد موفق نشد به اندازه هزینه‌هایش نتیجه بگیرد. شاگردان قلعه‌نویی و الهویی با وجود این اما موفق شدند 40 گل به ثمر رسانده و رضا شکاری را که در طول فصل برای این تیم 7 گل به ثمر رسانده بود در بین برترین گلزنان فصل داشته باشند.

 

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا