اقتصاد

مانع‌تراشی جدید واشنگتن در مسیر صادرات نفت ایران

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی کا 118، درباره صادرات نفت ایران به چین اظهار داشت: ابتدا باید این موضوع را در نظر داشت، اینکه ایران به راحتی نفت را به چین می‌فروشد درست نیست ولی به هر ترتیب راه‌هایی پیدا کرده که بتواند نفت را در حدی که نیازهای اساسی کشور را تامین کند بفروش برساند. اگر ایران می‌توانست براحتی نفت خود را بفروشد باید می‌توانست حداقل در شرق آسیا و چین و هند با قیمت خوب و مقادیر مورد توافق بفروشد.

وی با بیان اینکه امریکا هیچ مجوزی برای تسهیل در  زمینه فروش نفت ایران به چین صادر نکرده گفت: اخیراً کنگره و مجلس سنای امریکا مصوبه‌ای داشته و به چین فشار وارد کرده‌اند که از ایران نفت نخرند و یا کمتر وارد کنند. اما موضوع از این قرار است که امریکا نمی‌تواند در چند جبهه بجنگد مشکلی که با کمبود انرژی و سوخت در اروپا بوجود آمده، باعث شده امریکا از هر طرقی سعی می‌کند نفت در بازار وجود داشته باشد، ضمن اینکه اگر چین بخواهد وارد بازار خرید نفت جهان شود مشکلات امریکا و اروپا شدیدتر خواهد شد، بنابراین ایالات متحده سعی بر این دارد که کمبودها را به هر شکلی برطرف کند.

این کارشناس حوزه انرژی گفت: امریکا باتوجه به مشکلاتی که برای نفت و گاز روسیه در اروپا و جهان پیدا شده تلاش می‌کند به هر کشوری که نفت دارد با روش‌هایی اجازه دهد نفت خود را وارد بازار کنند تا بحران قیمت پیش نیاید، ضمن اینکه کم شدن عرضه ۲ میلیون بشکه‌ای از سوی اوپک پلاس به این چالش‌ها دامن زده است. به همین دلیل برای ایران و ونزوئلا مسیرهایی باز می‌کند که نفت این کشورها وارد بازار جهانی شود تا بحران کمیت و قیمت نفت ایجاد نشود.

وی تاکید کرد: امریکا رسما به ایران مجوز فروش و عرضه نفت به کشورها از جمله چین را نداده اما ممکن است چشم‌پوشی کند. چین کشور بزرگی است و چندین شرکت و پالایشگاه دارد و نمی‌تواند همه را کنترل کند، آنها به بازارها به هر ترتیب دسترسی خواهند داشت و باعث افزایش قیمت می‌شوند اما در هر حال باید با قاطعیت گفت که هیچ توافقی برای عرضه نفت ایران صورت نگرفته است.

زنگنه تصریح کرد: نفت ایران فعلا در شرایط تحریم عرضه می‌شود ضمن اینکه اگر احتمالا ترامپ بر سر کار بیاید تحریم‌های شدیدتر هم اعمال می‌شود و تصمیم‌گیری‌ها بر اساس شرایط موجود و تلاش برای عدم ایجاد بحران در تامین انرژی انجام می‌شود. یک سیاست مشخصی وجود ندارد که بگوییم که ایران نباید از سقف مشخصی در تولید و فروش نفت تجاوز کند و یا به چه کسی و یا در کدام بازار نفت را بفروش برساند، تصمیم‌گیری‌ها تا حدی نوسان دارد و ژله‌ای بوده و ثابت نیست.

وی بیان داشت: شرایط بازار به گونه‌ای است که امریکا از فرصت استفاده کرده و نفت شیل را به اروپا و  کشورهای دیگر می‌فروشد یعنی معاملات نفت یک جانبه نیست و یک چهره ندارد، جنبه‌های مختلفی دارد. امریکا جایی فشار وارد می‌کند که کمبود ایجاد شود و وقتی نفت تولیدی خود را در بازار عرضه کرد تعادل ایجاد می‌کند اگر قیمت نفت بالا رفت بلافاصله از ذخایر استراتژیک خود استفاده می‌کند و نفت را می‌فروشد و درآمد کلانی کسب می‌کند. بنابراین وجوه و جنبه‌های مختلفی باید دیده و معادلات چندوجهی و چندمجهولی کنار هم چیده شود.

این کارشناس حوزه انرژی درباره معامله نفتی چین و امریکا بر سر فروش نفت ایران و توافق بر سر توقف حملات حوثی‌ها گفت: ایران سیاست‌های خاص خود را دارد، حوثی‌ها هم برای خود استقلال قائلند، چینی‌ها هم در قبال ایران تا جایی حرفشان خریدار دارد. حوثی‌ها زمانی می‌توانند حمله‌ها را متوقف کنند که در غزه آرامش صورت گیرد. اگر امریکا بخواهد که حوثی‌ها دست از اقدامات خود بردارند باید آرامش را در غزه، رفح و فلسطین برقرار کند و به اسرائیل اجازه ندهد که در غزه اقداماتی داشته باشد، از طرفی حوثی‌ها منتظرند عربستان به تعهداتشان عمل کنند و امریکا هم به اسرائیل فشار کند از غزه عقب‌نشینی  و آتش‌بس کند و به رفح حمله نکند.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا