کارگری

پیش ثبت نام بیش از ۴۸ هزار متقاضی در انتخابات مجلس دوازدهم

پیش ثبت نام بیش از ۴۸ هزار متقاضی در انتخابات مجلس دوازدهم

به گزارش خبرنگار کا 118، محسن اسلامی عصر امروز پس از پایان آخرین روز پیش ثبت نام عصر امروز در محل وزارت کشور گفت: روز هفتم از ساعت ۸ صبح آغاز شد و ۱۸ عصر کار پیش ثبت نام به پایان رسید. در فرایند پیش ثبت نام نماینده شورای نگهبان در ایستگاه فنی ما حضور داشت.

وی با بیان اینکه در پایان روز هفتم‌ ۱۳ هزار و ۲۳۴ نفر ثبت نام خود را تکمیل کردند، اظهار داشت: به این ترتیب در هفت روز گذشته، ۴۸ هزار و ۸۴۷ متقاضی ثبت نام کردند. این آمار ثبت نام اولیه است. براساس فرایند ثبت نام دو مرحله‌ای انتخابات مجلس شورای اسلامی طبق زمان بندی، روز ثبت نام نهایی داوطلبان، ۲۷ مهرماه تا ۳ آبان ۱۴۰۲ است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه ثبت نام نهایی هم به صورت الکترونیکی خواهد بود و حسب مورد ثبت نام نهایی حضوری هم خواهد بود، تصریح کرد: بر اساس قانون، وزارت کشور در بازه زمانی ۷۰ تا ۱۱۰ روز با هماهنگی شورای نگهبان مهلت پیش ثبت نام در انتخابات ۱۶ مرداد برای پیش ثبت نام مشخص و دستور اجرایی سامانه پیش ثبت نام توسط وزارت کشور صادر شد.

اسلامی با بیان اینکه بر اساس قانون شش دستگاه از جمله ثبت احوال، سازمان امور استخدامی، فراجا، وزارت امور خارجه، دادستانی، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد، وزارت علوم و مرکز حوزوی مسئول بررسی مدارک هویتی و تحصیلی متقاضیان خواهند بود، خاطرنشان کرد: ما این مدارک را ابتدا بررسی کرده و اگر نواقصی در فایل‌ها وجود داشته باشد، به صورت پیامک به متقاضی اعلام می‌کنیم تا مدارک را ویرایش کنند و سپس این مدارک به دستگاه‌های اعلام شده، ارسال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در این انتخابات میزان مشارکت آقایان ۸۶ درصد و زنان نیز ۱۴ درصد بود، ابراز داشت: در بحث میزان تحصیلات متقاضیان، ۷۰ درصد متقاضی کارشناسی ارشد، ۱۶ درصد مقطع دکتری، ۱۱ درصد مقطع کارشناسی با سابقه ایثارگری و سابقه نمایندگی مجلس و سه درصد هم حوزوی هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۵۱۱ نفر از نمایندگان دوره نهم، دهم و یازدهم مجلس در انتخابات ثبت نام کرده‌اند، عنوان کرد: بیش از هزار نفر هم بر اساس خوداظهاری در ادوار مجلس حضور دارند. ۲۴۵ نماینده مجلس یازدهم تا ساعت ۱۴ امروز ثبت نام کردند. 

به گفته اسلامی، بیشترین استقبال خانم‌ها در استان البرز ۲۰ درصد، تهران ۱۸ درصد، قزوین ۱۷ درصد، خراسان رضوی ۱۶ درصد و خراسان شمالی ۱۶ درصد بود و کمترین استان‌ها شامل کهگیلویه و بویراحمد با پنج درصد، ایلام با هفت درصد، اردبیل هشت درصد، کردستان و خوزستان با ۹ درصد بود.

وی ادامه داد: بیشترین رقابت در استان البرز با ۴۳۰ متقاضی برای هر کرسی، تهران ۲۸۲ متقاضی برای هر کرسی، استان قم با ۲۵۳ متقاضی برای هر کرسی، خراسان رضوی با ۱۷۹ متقاضی برای هر کرسی و یزد با ۱۷۸ متقاضی برای هر کرسی قرار دارد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه در پیش ثبت‌نام صرفا صحت‌سنجی اطلاعات مدارک است و احراز صلاحیت‌ها در مرحله بعد انجام می‌شود، یادآور شد: بر اساس قانون یک نسخه از اسامی متقاضیان به شورای نگهبان ارسال کرده‌ایم. 

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا