اقتصاد

کریدور اختلافی زنگزور را به کریدور ارس تبدیل کردیم/ ترانزیتِ امسال به ٢٢ میلیون تن می‌رسد

به گزارش خبرنگار اقتصادی کا 118، مهرداد بذرپاش در نشست خبری امروز با اشاره به کلان پروژه ایران راه اظهار داشت: پروژه ایران راه با هدف برگردان نقش کریدوری ایران در معادلات منطقه تعریف شد که آمار رسمی ترانزیت وضعیت این کلان پروژه را نشان می‌دهد بطوریکه در سال ١۴٠٢ رکورد ترانزیت کشور شکسته شد و مجموع ترانزیت ریلی و جاده‌ای به ١٧ میلیون تن رسیدیم در حالی که در بالاترین عدد در سال ١٣٩٣ میزان ترانزیت حدود ١٣ میلیون تن بود.

وی ادامه داد: ترانزیت جاده‌ای در سال گذشته نسبت به سال ١۴٠١ افزایش ۵٨ درصد داشت و در ۴ ماه امسال رشد ۵۶ درصدی ترانزیت را شاهد بودیم و در همین مدت رشد ترانزیت جاده‌ای ٧٠ درصد است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: طبق قانون برنامه هفتم در سال اول این برنامه ترانزیت ١۶ میلیون تنی هدف‌گذاری شده اما با این روند میزان ترانزیت تا پایان امسال از ٢٢ میلیون تن عبور می‌کند که این موضوع آرزوی کشور در بخش ترانزیتی بود که این موفقیت ماحصل توسعه روابط با کشورهای همسایه بود و در بخش توسعه ترانزیت رکورد بی سابقه در ١٠ سال گذشته را داشتیم. 

بذرپاش درباره توسعه کریدورهای ترانزیتی کشور گفت: یکی از اقدامات مهم دولت در این بخش این بود که پروژه اختلافی زنگزور را به کریدور ارس تبدیل کردیم و امروز علمیات اجرایی این پروژه بین آذربایجان و ایران در حال انجام است و در آخرین بازید شهید جمهور از این پروژه میزان پیشرفت فیزیکی آن را باور نکردنی توصیف کرد. 

وی ادامه داد: یکی دیگر از پروژه‌های ترانزیتی راه‌آهن رشت- آستارا است که به هر حال اجرایی قرارداد بین دو کشور ایران و روسیه زمانبر خواهد بود.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا