سبک زندگی

آنچه باید به‌عنوان برنامه‌نویس فرانت-اند برای مصاحبه شغلی بدانید

برنامه‌نویس‌های فرانت-اند عموما افرادی هستند با خلاقیت‌های بصری بالا، مهارت‌های طراحی عالی، ذوق بسیار برای خلق صفحات وب کاربرپسند. در این مطلب آنچه را که از مصاحبه فرانت اند باید بدانید را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

برای مشاهده انواع آگهی استخدام در کاربوم کلیک کنید

دانش پایه‌ای خود را تقویت کنید

مصاحبه‌کنندگان فقط می‌توانند نگاهی اجمالی به شما و کار شما داشته باشند. این امر به ویژه هنگامی اتفاق می‌افتد که اولین مرحله استخدام از طریق تلفن انجام ‌شود. این متأسفانه به این معنی است که سؤالات مختلفی که از شما پرسیده می‌شود به سختی می‌تواند مهارت‌های شما را بسنجد. مهم نیست که چقدر در کدنویسی خوب هستید، اگر نتوانید به سؤالات مربوط به برخی موضوعات پایه‌ای پاسخ دهید، احتمال اینکه مصاحبه خیلی خوب پیش برود کم است.

مشکلی که در این مورد وجود دارد این است که به ندرت پیش می‌آید که برنامه‌نویسان در کارهای روزمره خود مجبور به توضیح اصول اولیه باشند، زیرا این موارد جزو دانش ضمنی است. منظور این است که این دانشی است که همه برنامه‌نویسان فرانت-اند باید داشته باشند، اما می‌تواند آنقدر در کارهایی که انجام می‌دهیم بدیهی باشد که آن را امری طبیعی بدانیم. به حدی که توضیح کلامی آن سخت یا ناآشنا باشد.

سوالات خاص جاوا-اسکریپت شامل این موارد است:

مفهوم کلوژر (closure) و کاربرد آن را توضیح دهید.

“$” هنگام استفاده از jQuery نشان‌دهنده چه چیزی است؟

کلمه کلیدی “this” و رفتار آن را در JS توضیح دهید.

تفاوت رویدادهای “DOMContentLoaded” با “windows.load” چیست؟

در مورد فریم‌ورک‌های جاوا-اسکریپت که می‌شناسید یا استفاده کرده‌اید، توضیح مختصری دهید و نمونه‌هایی از انواع پروژه‌هایی را که می‌توانند برای آنها مناسب باشند مثال بزنید.

سؤالاتی از این قبیل پایه و اساس هر مصاحبه فرانت-اند هستند، بنابراین توانایی پاسخگویی صحیح و مختصر به نمونه‌هایی از این سؤالات، چیزی است که باید قبل از هر مصاحبه‌ای تمرین کنید.

برای مشاهده آگهی‌های استخدام تهران کلیک کنید

از اخبار روز مطلع باشید

ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما مطمئن شوید که از موضوعات داغ کنونی در زمینه فرانت-اند مطلع هستید.

به عنوان مثال، اگر بخواهید همین الان به مصاحبه فرانت-اند بروید، مطمئنا سؤالی در مورد فریم‌ورک‌های JS از شما پرسیده می‌شود.

حتی اگر هرگز از آنها استفاده نکرده‌اید، مطمئن شوید که می‌دانید چه انواعی از آنها وجود دارد و هر کدام برای چه نوع پروژه‌هایی مناسب‌تر است. هیچ پاسخ درست یا غلطی برای این سؤال وجود ندارد که «فریم‌ورک JS مورد علاقه شما چیست؟» (ممکن است بعضی افراد مخالف باشند!). اگر من این سؤال را می‌پرسیدم، انتظار داشتم که متقاضی بی‌طرف باشد و بتواند جوانب مثبت و منفی فریم‌ورک‌هایی را که درمورد آنها اطلاعات دارد، توضیح دهد.

از سایر موضوعاتی که امروزه مطرح هستند، می‌توان به این موارد اشاره کرد: تصاویر پاسخگو (Responsive Images)، عناصر نمایش داده شده (Element Queries)، ابزارهای ساخت (مانند Grunt  و Gulp)، طرح‌ها و روش‌های نامگذاری CSS، اجزای وب و عملکرد فرانت-اند.

آنچه را که نمی‌دانید بپذیرید

بهترین مصاحبه‌کنندگان نه تنها می‌خواهند بدانند شما چه چیزهایی را می‌دانید، بلکه می‌خواهند بدانند چه چیزهایی را نمی‌دانید.

بخشی از همکاری مؤثر با دیگران این است که بدانید در صورت لزوم چه موقع می‌توانید از اطرافیان خود کمک بخواهید. من به این نتیجه رسیدم که هرچه شغلی که برای آن درخواست می‌دهید بهتر باشد، احتمال بیشتری خواهد داشت که مصاحبه‌کننده (یا مصاحبه‌کنندگان) به جستجوی موضوعاتی بپردازند که شما به طور واضح تجربه کمتری در آنها دارید.

هدف از این نوع سؤال این است که ببینند باید چقدر از متقاضی سؤال پرسیده شود تا دیگر به دنبال جواب «صحیح» نگردد (که گاهی اوقات چنین جوابی اصلا وجود ندارد) و قبول کند که نمی‌داند و باید از کسی در این زمینه کمک بخواهد و مشورت بگیرد. این نه تنها نشانه تواضع متقاضیان نسبت به تواناییشان است، بلکه نشان می‌دهد وقتی بهترین کار کمک گرفتن از دیگران است، او پافشاری نمی‌کند تا خودش به تنهایی مشکلات را حل کند.

در مصاحبه برای نقش برنامه‌نویس رابط کاربری یا UI (User Interface) این سؤال برای بیرون بردن من از منطقه امن خودم طراحی شده بود تا ببینند چگونه می‌توانم سؤالاتی را پاسخ دهم که جواب همه آنها را نمی‌دانم. هرچه گفتگو بیشتر به جزئیات می‌پرداخت، بیشتر تلاش می‌کردم تا راه‌حل‌های مشخصی پیدا کنم. سرانجام به این نتیجه رسیدم که بهتر است از کسانی که تجربه تخصصی بیشتری دارند بخواهم برخی از فرضیات من را در مورد پایگاه داده و مقیاس‌گذاری سرور بررسی کنند. این کاملا قابل درک است، من می‌خواهم با افراد متخصص در این زمینه‌ها کار کنم، بنابراین تلاش برای حل این مشکلات به تنهایی بسیار بیهوده است.

اشکالی ندارد که همه چیز را ندانید. بهترین برنامه‌نویسان فرانت-اند دنیا هم همه چیز را درباره همه جنبه‌های وب نمی‌دانند. اگر اصلا جواب سؤالی را نمی‌دانید، بهتر است به جای تلاش برای ساختن راه حل، آن را بپذیرید.

اشتیاق خود را نشان دهید

بهترین برنامه‌نویسان فرانت-اند از روی اجبار استانداردها و مقالات وب آینده نمی‌خوانند، آنها این کار را انجام می‌دهند زیرا دوست دارند از آخرین پیشرفت‌های کار ما مطلع شوند. آنها با خوشحالی کل شب خود را به بازی با ویژگی‌های CSS در حال توسعه یا جدیدترین فریم‌ورک جاوا-اسکریپت می‌گذرانند. آنها کار خود را یک سرگرمی می‌دانند.

آموزش این اشتیاق غیرممکن است و بنابراین اگر کسی آن را داشته باشد، همیشه در هنگام جستجوی شغل‌ جدید مورد توجه قرار می‌گیرد. قسمت اصلی می‌تواند نشان دادن این اشتیاق هنگام شروع کار باشد. مطمئن شوید که پروژه‌های خود را در “Github” یا “CodePen” قرار داده اید تا بتوانید همراه با درخواست خود لینک آن را ارسال کنید یا مواردی را که بیشتر علاقه دارید در وبلاگ بگذارید. هرچه مهارت‌های خود را بیشتر قابل مشاهده کنید، در بین جمعیت متقاضیان برجسته‌تر خواهیدبود.

خلاصه

مصاحبه‌کنندگان در نهایت می‌خواهند شما موفق شوید، آنها سعی نمی‌کنند شما را شکست دهند. این نکات باید کمک کند تا روی برخی از زمینه‌های اصلی که باید برای آنها آماده شوید، تمرکز کنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا