فرهنگ و هنر

اعلام برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی نهادهای فرهنگی/ نذر خون تا رونمایی از قرآن دوره تیموری

به گزارش کا 118از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، با فرا رسیدن هفته کتاب و کتاب‌خوانی کانون پرورش فکری باتوجه به رسالت خود در زمینه ترویج کتابخوانی و اهمیت به کتاب، برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده است.

برهمین اساس سه انیمیشن و سه تله‌تئاتر که اقتباسی از کتاب‌های انتشارات کانون است در این روزها به صورت آنلاین به نمایش گذاشـته می‌شود و بعضی از این آثار در سایت هفته کتاب نیز بارگذاری خواهد شد.

همچنین نشست‌های تخصصی در حوزه کتاب برگزار می‌شود. در همین راستا کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری هشتادوهشتمین نشست خود را به موضوع «کودکان و نوجوانان امروز و چالش‌­های کتاب­خوانی» اختصاص داده است.

نمایش فیلم در تمامی مراکز کانون، حمایت از پویش معرفی کتاب با عنوان کتاب دستت چی هست؟، حضور تماشاخانه سیار از روز ۲۱ تا ۲۷ آبان ۱۴۰۱در مناطق کم‌برخوردار تهران، تخفیف کتاب در فروشگاه‌های کانون، ترویج فعالیت کتاب و کتاب‌خوانی به‌صورت ویژه در مراکز فرهنگی هنری کانون و حضور پررنگ‌ کتابخانه‌های سیار روستایی و شهری کانون، جشن‌های کتاب‌خوانی در مراکز فرهنی‌هنری کانون از دیگر برنامه‌های هفته کتاب در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
 
برگزاری بیش از ۱۰۰ برنامه توسط کتابخانه ملی ایران در هفته کتاب
  
به گزارش کا 118از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، محمدهادی ناصری درباره برنامه‌های کتابخانه ملی در هفته کتاب گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و معاونت های زیرمجموعه و مراکز استانی این سازمان، موضوعات فرهنگی متناسب با هفته کتاب همچون مبادله و اهدای کتاب، بازدید،‌ برگزاری نشست ها و کارگاه های تخصصی و نمایشگاه کتاب،‌ عقد تفاهم‌نامه همکاری با مراکز فرهنگی، خوانش متون و برنامه های متنوع دیگری را برنامه‌ریزی کرده‌اند که در هفته کتاب و در محل کتابخانه ملی ایران برگزار خواهد شد. 
 
مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، برنامه اصلی همزمان با روز ۲۴ آبان، رونمائی از نسخه نفیسی از قرآن مجید است که متعلق به دوره تیموری است و با حضور اساتید و نسخه شناسان و چهره های فرهنگی و کتابداران برگزار خواهد شد. همچنین ۷ برنامه در بخش مبادله و اهدای کتاب، ۹ برنامه بازدید از مجموعه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، برپایی ۲۴ کارگاه، برگزاری ۱۶ نمایشگاه، انعقاد ۲ تفاهم نامه، تقدیر از ۱۱ چهره فعال در حوزه کتاب و کتابداری، ۵ دیدار، رونمایی از ۵ کتاب، رونمائی از سامانه فروش آنلاین انتشارات سازمان و ۱۱ نقد کتاب ازجمله برنامه های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در هفته کتاب خواهد بود.

او با اشاره به برنامه‌هایی که در مراکز استانی سازمان به مناسبت هفته کتاب تمهید شده است؛ ادامه داد: ۱۲ مرکز استانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به مناسبت هفته کتاب و در مناطق و شهرهای مختلف کشور، ۷۷ برنامه فرهنگی برگزار خواهند کرد. 

وی یادآور شد: مراکز استانی یزد و فارس با ۱۱ عنوان برنامه، بیشترین فعالیت مرتبط با هفته کتاب را عملیاتی خواهند کرد و استان های کرمان، همدان، خراسان رضوی، مازندران، سیستان و بلوچستان، بوشهر، قزوین، آذربایجان شرقی، اصفهان و گیلان نیز از روز شنبه ۲۱ آبان ماه و همزمان با آغاز هفته کتاب، برنامه های فرهنگی خود را به مدت یک هفته اجرا خواهند کرد.

اجرای ویژه برنامه های متنوع کتاب محور در کتابخانه های عمومی استان تهران

به گزارش کا 118از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران؛ علیرضا زندوکیلی با اعلام برنامه‌های هفته کتاب در این استان گفت: به مناسبت فرارسیدن سی‌امین دوره هفته کتاب؛ کتابخانه‌های عمومی استان با اجرای بیش از ۷۰۰ ویژه برنامه کتاب محور در سطح استانی، شهرستانی و کتابخانه ای با حضور نویسندگان، شاعران و اعضای فعال در خدمت اعضا و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.

تجدید میثاق کتابداران با آرمان‌های بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران گفت: جمعی از کتابداران استان تهران به نمایندگی از خانواده بزرگ کتابداران کل کشور با حضور در حرم مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی و تقدیم تاج گل با آرمان‌های ایشان تجدید میثاق خواهند کرد. این برنامه صبح شنبه ۲۱ آبان در حرم مطهر امام خمینی‌(ره) برگزار و پس از این مراسم، کتابداران با حضور در مزار شهدای هفتم تیر و اهدای گل یاد و نام آن ها را گرامی خواهند داشت.

وی افزود: نشست نقد و بررسی کتاب سفر به آتش با حضور مریم مطهری‌راد، نویسنده اثر روز یکشنبه ۲۹ آبان ماه ساعت ۱۵ درکتابخانه مرکزی پارک شهر؛ رونمایی کتاب زندگینامه داستانی شهید مدافع حرم وحید زمانی‌نیا روز یکشنبه ۲۹ آبان ماه به میزبانی اداره کتابخانه ها ی عمومی شهرستان ری و  نقد و بررسی کتاب دشنام روز دوشنبه ۳۰ آبان ماه به میزبانی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ورامین  از جمله مهم ترین نشست‌های نقد و بررسی کتاب استان در هفته کتاب سال جاری است که با حضور نویسندگان؛ ناشران و دوستداران کتاب برگزار خواهد شد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان ادامه داد: به منظور تقدیر از مروجان کتاب و کتابداران نمونه استان روز چهارشنبه ۲۵ آبان ماه کتابخانه مرکزی پارک شهر میزبان برگزاری مراسم تجلیل خواهد بود، این مراسم با حضور مسئولین ملی-استانی و جمعی از کتابداران و دوستداران کتاب در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار خواهد شد.

وی در ادامه سخنانش به آغاز به کار محفل ادبی شهرستان پاکدشت طی این هفته اشاره کرد و گفت: رونمایی از کتاب آوای اندیشه به همراه خوانش شاعرانه و سرایش شعر روز چهارشنبه ۲۵ آبان ماه در کتابخانه امام جعفر صادق (ع) پاکدشت  و  برگزاری صبح شعر با حضور جمعی از شاعران شهرستانی دماوند در روز سه شنبه ۲۴ آبان  از مهم ترین نشست های محافل ادبی در این هفته خواهد بود که با حضور اعضای کودک و نوجوان  و بزگسال محافل ادبی استان برگزار خواهد شد.

پویش نذر خون

زندوکیلی به اجرای پویش نذر خون در استان پرداخت و گفت: همزمان با سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و با هدف عمل به مسئولیت اجتماعی کتابخانه‌های عمومی؛ اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران پویش نذر خون را با همکاری سازمان انتقال خون استان به میزبانی کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار می کند. در این پویش، کتابداران و اعضای کتابخانه های عمومی استان تهران که با حضور آگاهانه در رویدادهای اجتماعی و همیاری متعهدانه در بزنگاه‌های حادثه خیز همواره نقش تاثیرگذار خود را نشان داده‌اند، روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه با حضور در پایگاه سیار انتقال خون استان که در کتابخانه مرکزی پارک شهر مستقر خواهد شد؛ زندگی دوباره را به هم‌وطنان خود اهداء خواهند کرد. این پویش روز دوشنبه ۲۳ آبان ماه  از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ ظهر برگزار می شود و کتابداران و اعضای کتابخانه ها و مردم شریف پایتخت جهت مشارکت در این پویش معنوی می توانند به کتابخانه مرکزی پارک شهر به نشانی :خیابان بهشت، ورودی درب چهار پارک شهر ،کتابخانه مراجعه نمایند.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران با اعلام افتتاح کتابخانه مدرسه ای «مکتب الامیر» در این هفته گفت: این کتابخانه برای خدمت رسانی به مردم کتاب دوست منطقه امامزاده یحیی تهران روز شنبه ۲۸ آبان ماه همزمان با هفته کتاب افتتاح خواهد شد.

وی افزود: با هدف اجرای برنامه‌های کتابخوانی در مدارس و تعامل و بهره‌مندی بیشتر دانش‌آموزان و معلمان از خدمات کتابخانه‌ها صبح امروز چهارشنبه ۱۸ آبان ماه تفاهم نامه‌همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان با آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران با حضور مدیران و مسئولین استانی منعقد شد. در همین راستا به مناسبت سی‌امین دوره هفته کتاب اقدامات اولیه انعقاد تفاهم‌نامه با دیگر نهادها و سازمان‌های فرهنگی استان همچون معاونت فرهنگی برج میلاد، اداره کل ورزش و جوانان استان  تهران، اداره کل فرهنگی معاونت فرهنگی ودانشجویی وزارت بهداشت و درمان، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه شش تهران انجام شده و پس از هفته کتاب مراسم امضای تفاهم نامه ها برگزار خواهد شد.

وی افزود: همزمان با ۲۴ آبان ماه؛ روز کتاب،کتابدار و کتابخوانی و با هدف حفظ محیط زیست برای آیندگان -حمایت از محیط زیست در قبال تولید کتاب‌های بیشتر-مراسم درختکاری در راستای مسئولیت اجتماعی کتابخانه‌های عمومی استان با حضور اعضای کودک و نوجوان به صورت همزمان در سراسر کتابخانه های عمومی استان تهران برگزار خواهد شد.

زندوکیلی به اقدامات صورت گرفته در حوزه اطلاع رسانی و تبلیغات در استان پرداخت و گفت: با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و توجه بیش از پیش اقشار مختلف پایتخت به مقوله کتابخوانی؛ طی این هفته تعدادی از استندهای شهری در میادین و مراکز اصلی شهر جهت درج تبلیغات و پوستر هفته کتاب اختصاص خواهد یافت. در همین راستا با توجه به رایزنی صورت گرفته با بانک ملت و تجارت طی هفته کتاب پوستر  و نوشته های کوتاه پیرامون کتاب و کتابخوانی همراه با تبریک این هفته در صفحه نمایش دستگاه های خودپرداز به نمایش در خواهد آمد.

وی برگزاری جشن کتاب همراه با اجرای برنامه های ترویجی کتابخوانی در بین گروه‌های خاص همچون معلولین، سالمندان و کودکان کار را از جمله ویژه برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های در سی‌امین دوره هفته کتاب در شهر تهران عنوان کرد و گفت: این جشن به صورت گسترده در تمامی کتابخانه های عمومی شهرستان های استان با حضور نویسندگان، اعضای کودک و نوجوان با اجرای ویژه برنامه‌های متنوع کتابخوانی و ترویجی طی هفته کتاب برپا خواهد شد.

زندوکیلی با اشاره به سایر برنامه‌های هفته کتاب، گفت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران با هدف عدالت فرهنگی در کتابخانه‌های مناطق مختلف شهر تهران و شهرستان های استان کارگاه‌های آموزش نقاشی، اریگامی و…. ویژه گروه سنی کودک و نوجوان برگزار می‌کند و کودکان و نوجوانان تهرانی  با حضور در این کارگاه ها به یادگیری تکنیک‌های نقاشی و کسب مهارت‌های فکری-تخیلی خواهند داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برگزاری نواختن زنگ کتابخوانی در مدارس به همراه اجرای ویژه برنامه‌های معرفی و جمع خوانی کتاب، مسابقه کتاب‌سازی با موضوع حجاب برگزاری نشست‌های تخصصی و اجرای برنامه از تبار قلم با هدف معرفی و تجلیل از نویسندگان بومی شهرستان ها؛ برپایی غرفه در محل مصلی نمازجمعه همراه با اجرای برنامه‌های متنوع ،اجرای پویش بهترین کتابی که خوانده ام، اجرای جشنواره بادبادک‌ها با عنوان (بر بال کتاب)، ساماندهی کتابخانه‌های مراکز بهزیستی (گروه های خاص) با مشارکت کتابداران جهادی در شهر تهران، اجرای برنامه ویژه در بخش نابینایان و ناشنوان کتابخانه‌های عمومی، برگزاری همایش یاوران یار مهربان با حضور کودکان کتابخوان، جشن کتاب کودک و نوجوان و برگزاری نمایشگاه نقاشی و پوستر با موضوع کتاب و کتابخوانی، برگزاری مسابقه مشاعره با موضوع کتاب از دیگر برنامه های اداره کل کتابخانه های استان تهران در هفته کتاب است.

سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ۲۱ تا ۲۷ آبان ۱۴۰۱ با شعار ما همانیم که می‌خوانیم برگزار خواهد شد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا