اقتصاد

افزایش قاچاق کالاهای صوتی و تصویری/ قیمت‌گذاری دستوری آفت این روزهای تولیدکنندگان

محمدرضا شهیدی، دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری در گفتگو با خبرنگار کا 118، با بیان اینکه انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری یک تشکل مردم نهاد و نماینده این صنف و مسئولین است، گفت: تولیدکنندگان این روزها درگیر دو چالش اساسی هستند، نخستین مشکل به تامین ارز و مواد اولیه برمی گردد که گر چه از سمت وزارت صنعت در حال پیگیری است، اما بانک مرکزی با توجه به مسئولیت و وظایفی که دارند متاسفانه تاکنون ارز مورد نیاز ما را تامین نکرده‌اند و دومین مورد هم نرخ گذاری دستوری است.

معضل اصلی قیمت‌گذاری دستوری است

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری، گفت: با وجود گذشت دو و نیم ماه از سال و افزایش هزینه‌های حمل و نقل و قیمت کالاها و تورم، درخواست ما افزایش نرخ محصولات است؛ اما کماکان این اجازه صادر نشده و این مشکلات باعث شده تا هر کالایی به فروش برسانیم، نمی‌توانیم به همان میزان جایگزین داشته باشیم.

شهیدی ادامه داد: چالش سوم که بسیار آزاردهنده است، قاچاق کالاست که متاسفانه، دولت کاری با این موضوع ندارد که ما تولیدکننده هستیم و 30 درصد از درآمد ما بابت مالیات، عوارض و… به دولت پرداخت می‌شود، اما فردی که جنس قاچاق می‌آورد نه عوارض می‌دهد، نه مالیات و نه اجاره و به راحتی کالا را می آورند و به فروش می‌رسانند.

وی تاکید کرد: به جای آنکه امکانات به تولیدکننده داده شود عملا به قاچاقچی اعطاء شده و هیچ مقابله‌ای با قاچاق صورت نمی‌گیرد. به صورت علنی واردات کالاهای قاچاق در کشور آزاد شده و هیچ مسئولی به این موضوع کاری ندارد.

شاهد عرضه کالاهای قاچاق در مرزها هستیم

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری، با اشاره به اینکه قاچاق کالاها معمولا از مرزهای جنوبی و غربی وارد کشور می‌شود، گفت: متاسفانه مسئولین در مورد این مساله هیچ مقاومتی ندارند.

شهیدی در ادامه گفت: در کنار مرزها در بازار نیز به وفور کالای قاچاق عرضه شده گرچه گاهی اوقات برخورد مختصری صورت می‌پذیرد، اما باز هم اثرگذار نیست.

او اضافه کرد: در سال گذشته دو میلیون دستگاه تولید به فروش رسیده، گفت: اما توان خرید مردم روز به روز در حال کمترشدن است و امیدواریم که دولت جدید راهکاری برای این موضوع بیابد.

قطعی برق تبدیل به یک رویه شده است

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری، گفت: به خاطر جبران کمبود برق در کشور و پوشش برق خانگی، از صنایع برق گرفته تا قطعی آنرا به این سمت آورده‌اند، بسیاری از صنایع دیگر هم که نیاز به انرژی دارند این مشکلات برایشان وجود دارد.

شهیدی با بیان اینکه لازمه حل این مشکل، این است که تولید برق را بالا ببرند افزود: این قطعی ها باعث بیکاری کارگران شده است، اگر قطعی‌ها برای یک‌سال یا دوسال باشد تولیدکننده به امید آنکه در سال سوم وضعیت بهتری داشته‌باشد، تحمل می‌کند اما قطعی‌ها در این چند سال تبدیل به یک رویه شده است و باید مشکلات توزیع انرژی بین مردم را حل کنیم.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا