اقتصاد

آغاز فعالیت بانک ایرانی در سوریه از هفته آینده/ تعرفه تجاری همه کالاها در مبادلات دو کشور «صفر» شد/ احیای کارخانه‌های خودروسازی ایران در دمشق

آغاز فعالیت بانک ایرانی در سوریه از هفته آینده/ تعرفه تجاری همه کالاها در مبادلات دو کشور «صفر» شد/ احیای کارخانه‌های خودروسازی ایران در دمشق

به گزارش خبرنگار اقتصادی کا 118، مهرداد بذرپاش در نشست روسای کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و سوریه درباره توافقات انجام شده، اظهار داشت : پس سفر تاریخی رییس جمهوری به سوریه که بعد از سال‌ها انجام شد، تعداد قابل توجهی از توافقات به نتیجه رسیده است. در سفری که کمتر از سه ماه از آن می‌گذرد، پیگیری این میزان سند توافق جای تقدیر و تشکر دارد و پیگیری توافقات مورد تاکید رییس جمهور دو کشور است که به اجرا برسند.

وی با اشاره به توافقات انجام شده تاکید کرد: در حوزه بیمه، شرکت مشترک تاسیس شده و می‌توان به زوار ایرانی خدمات بیمه‌ای ارائه شود.

وزیر راه و شهرسازی از آغاز فعالیت بانک ایرانی در سوریه از هفته آینده خبر داد و گفت: مجوزهای لازم فعالیت بانک ایرانی در سوریه از سوی بانک مرکزی صادر شده و توافقات انجام شده و از هفته آینده بانک ایرانی در سوریه آغاز به کار می‌کند و بانک ایرانی فعال در سوریه تاسیس می‌شود که این اقدام در حالت عادی سال‌ها طول می‌کشید اما با توافقات انجام شده در کمترین زمان به اجرا رسید.

بذرپاش با اشاره به توافق به حذف تعرفه‌های تجاری بین دو کشور تاکید کرد: درباره حذف تعرفه تجاری کالایی بین دو طرف به نتیجه رسیدیم و امروز تقریبا تعرفه تجاری تمام کالاها به مبدا و مقصد دو کشور به صفر رسیده و به زودی هم اعلام خواهد شد و تجار می‌توانند با تعرفه صفر به مبدا و مقید ایران و سوریه کالای خود را انتقال دهند.

وزیر راه و شهرسازی درباره توافقات انجام شده درباره تسهیل ترانزیت جاده‌ای، ریلی و دریایی ادامه داد: توافقات خوبی در رابطه با تسهیل ترانزیت بین دو کشور انجام شده‌است.  درباره ارتباطات دریایی بین دو کشور قرار بر این است، خط دریایی با نظم بهتر بین دو کشور شکل بگیرد، همچنین بندر خاص و اسکله مشخص برای پهلوگیری کشتی‌هایی ایران با ظرفیت‌های بالاتر در نظر گرفته شود.

بذرپاش با اشاره به مذاکرات برای احیای کارخانه نیمه تعطیل دو خودروسازی کشورمان در سوریه گفت: قرار بر این است که برای احیای این کارخانه‌های نیمه تعطیل در سوریه ایران سرمایه‌گذاری‌هایی انجام دهد تا این دو خودروساز کار خود را در سوریه از سربگیرند. البته سوریه برای این بخش استانداردهایی را در نظر دارد که این استانداردها هم از سوی خودروسازان ایرانی رعایت خواهد شد همچنین از دیگر توافقات انجام شده راه‌اندازی کارخانه تولید لاستیک در سوریه است در این زمینه سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

خبر در حال تکمیل می باشد…

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا