فرهنگ و هنر

آخرین تمهیدات برای میزبانی از زائران در ایام شهادت امام رضا(ع)

کا 118/خراسان رضوی فرماندار مشهد گفت: با توجه به پیش‌بینی‌ حضور میلیونی زائران در ایام پایانی صفر از ماه‌های گذشته اقداماتی برای خدمت‌رسانی از جمله ایجاد قرارگاه خدمت به زائران انجام شد. این قرارگاه به صورت شبانه‌روزی به ارائه خدمت خواهد پرداخت.   

محسن داوری در گفت‌وگو به کا 118 اظهار کرد: پیش‌بینی‌ها حاکی از این بود که موج زائران بارگاه رضوی بیشتر از سال‌های گذشته باشد که در حال حاضر نیز با نزدیک شدن به ایام شهادت امام رضا(ع) باید تدابیری خاص و ویژه اندیشیده می‌شد.

وی اضافه کرد: از ماه‌های گذشته برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است که از جمله آن‌ها می‌توان به ایجاد قرارگاه خدمت به زائران اشاره کرد که کارگروه‌های مربوط به خدمت‌رسانی به زائران در این قرارگاه به صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند.

داوری خاطرنشان کرد: ۳ دغدغه جدی در حوزه زیارت وجود داشت که یکی از آن‌ها اسکان زائران بود. با توجه به اینکه باید زمینه برای اقامت و زیارت مناسب زائران فراهم می‌شد اقامتگاه‌ها در مشهد نسبت به سال‌های گذشته ۲ برابر افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: باوجود اینکه مشهد ۵۲ درصد از اقامتگاه‌های کل کشور را در خود جای داده است، این تعداد بازهم برای اسکان زائران کافی نیست، به همین دلیل اقامتگاه‌های اضطراری تقویت شد. در ادامه نیز تمام مدارس مشهد برای خدمت‌رسانی به زائران تجهیز شده‌اند.

داوری گفت: مساجد، حسینیه‌ها، تکایا در اختیار زائران قرار گرفته است، همچنین کلیه اماکن اداری و سالنه‌های ورزشی تجهیز شده تا بتوان از آن‌ها برای اقامت و اسکان زائران استفاده کرد. در این حوزه هلال‌احمر نیز اعلام آمادگی کرده است.

وی عنوان کرد: در اطراف حرم موکب‌هایی ایجاد شده که برای خواب زائران تدارک دیده شده‌اند. پویش هم محله امام رضا(ع) راه‌اندازی شد تا مردم مشهد نیز در حوزه اسکان زائران همکاری داشته باشند و میزبانی خوبی صورت گیرد. البته با توجه تعداد زائرانی که قصد سفر به مشهد را دارند احتمالا با کاستی‌هایی در ارائه خدمات رو به رو خواهیم بود.

داوری در خصوص چالش‌های پیش‌روی زائران در ایام پایانی صفر در مشهد اظهار کرد: یکی از نگرانی‌ها در این ایام تهیه ارزاق بود که ۳ کارگروه برای تامین ارزاق، توزیع و نظارت بر واحدهای صنفی برای این موارد در نظر گرفته شد. همچنین ۵۰۰ واحد صنفی اطراف حرم شناسایی، قرداد امضا کردیم و مکلفشان کردیم اقلام تامین شده را قیمت مصوب در اختیار مردم و زائران قرار دهند. اطلاعات این واحدهای صنفی در نرم‌افزار نشان برای شناسایی راحت تر مردم قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در ادامه همچنین ۴ قرارگاه نظارتی در ۴ طرف حرم ایجاد شده است که کمیته‌های نظارتی در این مقرها حضور دارند و ۵۰۰ اکیپ به صورت شبانه روزی بر بازار و اصناف مختلف نظارت دارند. تخلف‌ها پس از اعلام بلافاصله بررسی خواهد شد.

فرماندار مشهد، تامین نان زائران و مردم در ایام پایانی ماه صفر را نیز یکی از چالش‌ها دانست و اظهار کرد: برای رفع مشکل نان زائران و مردم ۸۰۰ واحد از نانوایی‌های سطح شهر تجهیز شدند تا از ۵ صبح تا ۱۱ شب پخت داشته باشند. آرد نانوایی‌ها تامین شده و این صنف موظف شدند تا مدت زمان پخت را افزایش دهند. نانوایی‌ها در این ایام تعطیل نیستند و خدمت‌رسانی ادامه خواهد داشت. در اطراف حرم نیز نانوایی‌های سیار فعال شدند که به توزیع نان اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: برای تامین نان هیات‌های مذهبی که در شهر مستقر شده‌اند قرارگاهی ایجاد شده است که برای هیات‌ها حواله‌ای صادر می‌کنند تا نان مورد نیاز آن‌ها به راحتی تامین شود.

داوری خاطرنشان کرد: از دیگر مسائل باید به ایاب و ذهاب درون شهری و برون‌شهری اشاره کرد که تمام ناوگان خدمات شهری حمل‌ونقل در حالت آماده باش برای خدمت‌رسانی مطلوب هستند. با توجه به اینکه در ایام تعطیلی محدودیت ترافیکی وجود خواهد داشت، خدمت‌رسانی بیشتر از طریق ناوگان عممومی خواهد بود؛ البته با توجه به اینکه محدودیت‌ها در اطراف حرم ناوگان حمل‌ونقل عمومی را نیز شامل می‌شود در مسیرهای منتهی به حرم برای افراد ناتوان و کم‌توان یگان‌های ویلچرران تدارک دیده شده است.

وی یادآور شد: برای بازگشت زائران نیز سامانه‌ای ایجاد شده است و افرادی که موفق به تهیه بلیت برای بازگشت نشده‌اند، می‌توانند با ثبت نام خود در این سامانه در لیست انتظار تهیه بلیت بماند تا بر اساس لیست نیاز بلیت برای آن‌ها تهیه شود.

داوری تصریح کرد:همچنین برای پذیرایی از زائران موکب‌هایی برای خدمت‌رسانی شبانه‌روزی به زائران در خیابان امام رضا(ع) تا چهارراه دانش ایجاد شده است. قرارگاه نیز به صورت شبانه‌روزی با شماره ۳۷۰۴۵ در اختیار مردم و زائران است. این شماره در ۵ حوزه از جمله اسکان، نظارت بر بازار، سلامت، خدمات شهری و … پاسخگو خواهد بود.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا