اقتصاد

تاثیر مکمل دامی بر رشد دام چیست ؟

تاثیر مکمل دامی بر رشد دام چیست ؟

از اهداف مهم صنعت دامپروری و دامداران حفظ و بهبود سلامت گله، بهبود کیفیت پرورش و دستیابی حداکثری در زمینه بهره‌وری و بازده گله است.

به طور خاص، حیوانات نشخوارکننده مانند گاو، بیشتر در معرض اختلالات ناشی از جیره غذایی نامناسب یا نامتعادل هستند.

در نتیجه، صنعت دامپروری به استفاده از مکمل‌ها جهت اطمینان از سلامت و بهبود رشد گله‌های خود متکی است.

 در واقع با توجه به شرایط پرورش و صنعتی شدن دامپروری‌ها و در نظر گرفتن اهمیت سلامت، سود و بازده گله، توجه به بخش تغذیه دام و استفاده از مکمل های دامی امری ضروری و پذیرفته شده است.

بهترین و موثرترین مکمل دامی چه ویژگی هایی دارد ؟

به طور کلی مکمل دام عبارتست از افزودنی‌های خوراکی که در جهت تأمین بخشی از نیاز دام به خوراک و به مقدار اندک نسبت به خوراک پایه اضافه می شود.

 از جمله مکمل‌هایی که در تغذیه دام مورد استفاده قرار می‌گیرد مکمل‌های ویتامینه و معدنی است که بخش تأمین مقادیر کافی احتیاجات این عناصر و ویتامین ها را در بدن دام بر عهده دارند.

باید توجه شود احتیاجات دام‌ها در هر مرحله از پرورش متناسب با نژاد، سن و ژنتیک و تولید متفاوت بوده و مکمل‌های مصرفی باید دقیقا برای همان مرحله پرورشی فرموله و مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین در مورد تغذیه دام و استفاده از مکمل باید به کیفیت و طعم افزودنی ها و مکمل ها نیز توجه شود تا بتواند تأثیر مورد نظر را در گله ایجاد کند.

عناصر معدنی مورد نیاز در دام سنگین شامل عناصر پرمصرف از جمله کلسیم، فسفر، منیزیم، کلر، پتاسیم، سدیم و گوگرد و عناصر کم مصرف یا کم نیاز شامل کروم، کبالت، مس، ید، آهن، منگنز، مولیبدن، سلنیوم و روی می باشند.

 بخش ویتامینه مورد نیاز نیز شامل ویتامین A، ویتامین E، ویتامینD  و سایر ویتامین ها بوده که با وجود مقادیر و درصد کمی از این مواد که به خوراک پایه افزوده می‌شود، دارای نقش‌هایی اساسی در فعالیت ها و واکنش های ضروری در بدن هستند و در نتیجه در حفظ سلامت، سیستم ایمنی، تولید مثل و تولید دام ها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

Picture8

میزان مصرف کلسیم ، فسفر و …. در دام چگونه سنجیده می شود ؟

در برخی از دوره های پرورشی متناسب با نیاز و هدف، میزان بالانس و مصرف هر یک از این مواد متفاوت است.

 به طور مثال در مکمل های گوساله متناسب با نیاز گوساله ها در سنین پایین و عدم توسعه شکمبه باید در مکمل‌ها، ویتامین های گروه B نیز به مقادیر کافی در مکمل گنجانده شود یا در گروه های انتظار زایش برای ایجاد تعادل منفی کاتیون و آنیون باید از نمک های آنیونیک نیز در مکمل ها استفاده شده و بالانس برخی دیگر از مواد معدنی و ویتامین ها نیز متناسب با شرایط دام فرموله شود.

 در مکمل های ویتامینه معدنی این گروه پرورشی متناسب با شرایط ویژه در در این دوره، از نیاسین ، کبالت و کروم آلی در جهت کاهش خطر ابتلا به کتوز بالینی و تحت بالینی استفاده می شود.

همچنین جهت پیشگیری از بیماری بسیار خطرناک کبد چرب در صورت نیاز میزان کافی کولین پوشش دار نیز به مکمل اضافه می شود.

Picture9

شرکت سان مینوویستا به عنوان تولید کننده تخصصی مکمل های دام سنگین و دام سبک فعالیت خود را از سال 1392 با تکیه بر سال ها تجربه در صنعت دامپروری به همراه جمعی از متخصصین در صنعت آغاز کرده و محصولات خود را با برند مینوویت تولید و در سراسر کشور توزیع می‌کند.

ما مفتخریم به استفاده از مواد اولیه مرغوب و استفاده از بهترین برندهای ویتامینه مطرح اروپایی، استفاده از منابع عناصر معدنی و آلی با قابلیت جذب بالا، تعدد فرمول‌های مکمل متناسب با تمامی لاین‌های تولیدی و پرورشی، متناسب با نیاز دام ها.

علاوه بر تولید مکمل های با کیفیت و حفظ و تداوم این کیفیت، همواره تلاش می‌کند از طریق مشاوره و با استفاده از تجربه و دانش اساتید مجرب صنعت دامپروری در جهت بهبود شرایط دامداران و افزایش سطح اگاهی قدم بردارد.

شرکت مکمل سازی مینوویت از شما دوست و فعال در صنعت دامپروری دعوت به عمل می آورد تا در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته تهران، از تاریخ 1 الی 4 مرداد ماه در غرفه شرکت مینوویت واقع در سالنA 38 غرفه شماره 27 حضور به هم رسانید.

 

مفتخریم به میزبانی شما

پایان رپرتاژ آگهی

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا