فرهنگ و هنر

خیّران ورزشی و جای خالی وقف در عرصه نشاط اجتماعی

به گزارش خبرنگار کا 118، سنت حسنه وقف به عنوان یکی از موثرترین راه های همیاری در طول تاریخ، همواره پشتوانه اقتصادی اهداف متعالی انسانی در جوامع اسلامی بوده است و واقفان از قرن ها پیش موقوفات خود را با نیات مختلف به ثبت رسانده و از کار مردم در آن حوزه گره گشایی می‌کرده‌اند.

واقفان در دهه های گذشته در نیات وقفی خود بیشتر از هر چیز بر مقتضیات زمان از جمله ساخت مدرسه، مسجد، کمک به ایتام، بهداشت و درمان و امور قرآنی تمرکز داشته اند و این در حالی است که با وجود تاکید دین مبین اسلام بر ترویج ورزش و نشاط در جامعه، همچنان توجه به این نوع وقف در اهداف خیران کمتر دیده می شود.

وقفی که با توجه به گسترش آسیب های اجتماعی و ضرورت نیاز جامعه و جوانان به موضوع نشاط و شادابی، می تواند در بسیاری از موارد کارگشا باشد و علاوه بر ترویج فرهنگ اسلامی وقف، زمینه تندرستی و پویایی جامعه را فراهم سازد.

ورود خیران به ورزش می‌تواند نوعی جذب سرمایه باشد تا با ظرفیت آنها فضاهای ورزشی استانداردی در همه نقاط کشور، بخصوص مناطق کم‌برخوردار، ساخته شود و آحاد مختلف جامعه به‌صورت مساوی از این امکانات بهره‌مند شوند.

این نوع وقف که توسعه ابعاد مختلف آن سبب پیوند نهادهای دیگر از جمله اقتصاد، سلامت و نظام تربیتی در سطح جامعه می شود، می تواند با توجه به نیاز کشور به سرمایه گذاری در زمینه ورزش، با توجه به محدودیت‌های مالی، نقش بسزایی در توسعه اماکن و تجهیزات ورزشی ایفا کرده و الگوی کاربردی مطلوبی را ارائه دهد.

وقف ورزش در خراسان رضوی

موضوع وقف ورزش مدتی است از سوی مسوولان استانی و برخی چهره های مذهبی خراسان رضوی مورد توجه بوده و لزوم بهره گیری از آن بیش از پیش مورد اهتمام قرار گرفته است به طوری که نماینده ولی فقیه چندی پیش در جمع ورزشکاران استان با اشاره به این موضوع از اهمیت آن سخن گفته بود.

آیت الله علم الهدی در این نشست عنوان کرده بود: پیشنهاد شده از محل زکات روستاییان و همچنین ورود خیران در حوزه وقف ورزش، زیرساخت های ورزش در مناطق روستایی رشد پیدا کند و این عرصه از توجه خیران مغفول نماند.

وی اظهار داشته بود: بهره گیری از زکات و ثمرات موقوفات با نیت ورزش، مشکل کمبود اعتبار و بودجه در این حوزه را برطرف خواهد کرد و با رفع محرومیت ورزشی در این مناطق، پیش نیازهای تشویقی برای ترغیب جوانان به حوزه ورزش فراهم خواهد شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: به مدیران کل اوقاف و امور خیریه و ورزش و جوانان استان پیشنهاد کرده ایم تا با ایجاد زمینه های مختلف، از منابع وقفی از طرق شرعی برای ارتقای زیرساختهای ورزشی در مناطق کم برخوردار و روستایی استان استفاده کنند.

وقف در حوزه جسم و روح

این روزها شنیدن نیت واقفان با عناوینی که کمتر مشاهده می شده است، موضوع چندان عجیبی نیست. یکی از این موارد، وقف در حوزه جسم و روح است که این سالها با توسعه شهرنشینی و پیدایش امکانات جدید و در پی آن نیازهای نو، می تواند گره های زیادی از زندگی پرچالش انسان باز کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: در اسلام نگاه ویژه‌ای به سلامت جسم و روح شده است و این موضوع که هرچه بدن انسان سالم‌تر باشد، بهتر می‌تواند به دین خدمت کند، نکته منطقی و مهمی است.

حجت الاسلام محمد احمدزاده تصریح کرد: از این رو وقف در حوزه ورزش دارای جایگاه ویژه ای است، البته این وقف ها به طور خاص با عنوان وقف در حوزه ورزش محسوب نمی‌شود بلکه در واقع وقف در حوزه سلامت جسم و روح محسوب می شود.

وی با بیان اینکه در دهه اخیر ۸۰۰ مورد وقف با نیت جسم و روح در خراسان رضوی ثبت شده است، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن تعدادی بوستان و فضای سبز در مشهد وجود دارد که در بخش سلامت جسم و روح وقف شده اند و چند وقف هم با عنوان وقف زمین و سالن ورزشی یا دریافت مبلغ حاصل از درآمد یک مکان، به ورزش و تربیت بدنی اختصاص یافته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه وقف در حوزه ورزش مهم و منطقی و نیازمند فرهنگ سازی است، اظهار داشت: مسوولان باید مردم را به انجام وقف براساس نیازهای جامعه تشویق کرده و به آنها برای وقف بهتر مشاوره بدهند و شرایط را برای وقف انجام شده تسهیل و حمایت کنند.

فعالیت های ورزشی مانع آسیب های اجتماعی

یک استاد دانشگاه و روانشناس در این خصوص گفت: در جامعه امروزی میزان اختلالات روانی، خلقی و افسردگی زیاد است، یکی از عوامل افسردگی جامعه نبود نشاط اجتماعی است که نیاز به توجه و برنامه ریزی مسوولان دارد.

مهدی دبیر، وقف را ابزاری مناسب برای ترویج نشاط در جامعه توصیف و بیان کرد: برای هدایت وقف ها به سوی شادی و نشاط، باید از سوی مسوولان این تفکر اجتماعی تزریق شود و روحانیان نیز به این باور برسند که ترویج این دیدگاه جلو بسیاری از اختلالات روانی، بزهکاری و آسیب های اجتماعی را می گیرد.

وی با انتقاد از خالی ماندن جای ورزش در عرصه وقف، افزود: اکنون بیشتر موقوفات مربوط به برپایی مراسم های مذهبی است که با توجه به جایگاه سلامتی برای ترویج دین داری، ضرورت سوق دادن وقف هایی با این موضوع احساس می شود.

این روانشناس ادامه داد: وقف سنت ائمه(ع) و رفتاری اجتماعی، روانشناختی و معنوی است که نوعی ایثار محسوب می شود. ایثار یکی از مهمترین و سالمترین ساز و کارهای دفاعی است که انسانهایی که از سلامت روان و فکری برخوردارند از آن در اجتماع استفاده می کنند.

دبیر افزود: گسترش فرهنگ وقف، زمینه نشاط درونی و احساس رضایت را در جامعه نهادینه می کند، چون وقف نوعی احساس نشاط در راستای رفع نیازهای جامعه است.

تفاهم نامه‌ای در توسعه وقف ورزشی

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی نیز به خبرنگار کا 118اظهار داشت: جلسات متعددی با مسوولان اداره کل اوقاف برگزار و تلاش کرده ایم در نهایت تفاهم نامه ای برای توسعه وقف در حوزه ورزش به امضا برسد.

علی اکبر هاشمی جواهری تصریح کرد: نگاه ویژه ای به توسعه و ترویج وقف در ورزش داریم و بارها آمادگی خود را برای توسعه زیرساختهای آن اعلام کرده ایم و با فراهم کردن بسترهای مناسب به دنبال ترویج وقف در ورزش هستیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین با اهالی ورزش استان در این خصوص نشست هایی برگزار کرده ایم، چرا که بر این باور هستیم آنها نیز به نوبه خود خیّر و واقف هستند و برای اینکه وقف را در این حوزه افزایش دهیم، نیازمند اطلاع رسانی و تبلیغ بیشتر این گروه از جامعه هستیم.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی عنوان کرد: برگزاری رقابت های ورزشی و همچنین ساخت فضاهایی برای نشاط مردم بسیار حائز اهمیت است و برای ترویج فرهنگ و معارف اسلامی، نیاز به نگاه ویژه خیّران داریم.

امید است که با برنامه ریزی های لازم، زمینه توسعه فرهنگ وقف در حوزه ورزش و ساخت اماکن ورزشی ایجاد شود و امکان استفاده از ظرفیت خیّران در این حوزه بیشتر فراهم آید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا