فرهنگ و هنر

«سامانه ملی صدور مجوز مراکز همسان‌گزینی» راه‌اندازی شد

رییس ستاد فرهنگی «خانواده و جمعیت» سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه اصلی‌ترین مساله ما در جوانی جمعیت پایه و بنیان فرهنگی است، اظهار کرد: اگر نظام فرهنگ یک جامعه درست نشود هراندازه از مشوق‌های اقتصادی استفاده کنیم باعث حل معضلات فرهنگی همچون فرزندآوری نخواهد شد.

به گزارش کا 118، حجت‌الاسلام عزت زمانی که در یک نشست سخن می‌گفت، افزود: غرب با وجود اینکه در جامعه خود به دنبال ترویج فرزندآوری است در تلاش است جامعه ما را به سمت نگه اری سگ و زندگی تنها سوق دهد.

رییس ستاد فرهنگی «خانواده و جمعیت» سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: از محرم سال گذشته به صورت جدی و همه جانبه، سازمان تبلیغات در مسیر موضوع خانواده و جوانی جمعیت حرکت کرد و شعار «نسل به نسل در پناهت هستیم» را در محرم سال پیش انتخاب کردیم. همچنین ۹ساعت برنامه تلویزیونی با این شعار تولید شد و تمام نمای شهر را با این شعار آذین‌بندی کردیم.

عزت زمانی یادآور شد: در آبان‌ماه هم که قانون جوانی جمعیت تصویب شد ضمن تشکیل ستاد خانواده و جمعیت در سازمان، شبکه گفتمان‌ساز را هم در بدنه سازمان تشکیل دادیم. همچنین محصولات رسانه‌ای، فیلم و آثار مکتوب هم در این زمینه آماده شد و امسال هم فیلمی با موضوع جمعیت در جشنواره فیلم فجر خواهیم داشت.

وی افزود: در موسسه اندیشه کوثر دوره‌ای با عنوان «نسل حسینی» شروع کردیم و ۱۲هزار نفر از کنشگران اجتماعی مورد آموزش قرار گرفتند.۱۳۰مربی متخصص هم در سراسر کشور به مجموعه‌های مختلف اعزام می‌شوند. ۱۵وبینار تخصصی هم تا به امروز در همین راستا برگزار شده است. پوستر و عکس‌نوشت‌های زیادی هم تولید شده است.

رییس ستاد فرهنگی «خانواده و جمعیت» سازمان تبلیغات اسلامی رویدادی با اشاره به برپایی برنامه‌ای با عنوان «هم‌آهنگ» با کمک وزارت ورزش و جوانان در مشهد مقدس، خاطرنشان کرد: ۱۲۰گروه در این برنامه آماده ارزیابی محلات و مناطق مختلف هستند و قرار است طی سه سال کار پژوهشی انجام دهند و این نتیجه را در اختیار مجموعه‌های مختلف قرار دهند.

عزت زمانی در مورد برگزاری پویش‌های مختلف در دل مساجد برای حل مشکلات بخش‌های مختلف جامعه، تصریح کرد: نزدیک به ۵۰ هزار گروه و نفر در این پویش‌ها ثبت‌نام کردند و از این میان ۱۱هزار نفر توانستند تا مرحله حل مشکل با ما همراهی کنند و خوشبختانه ۳۵۰۰ مساله از همین مسیر حل شده است. 

وی ابراز کرد: مهرواره «بانور» با محوریت حل مساله ویژه بانوان نیز آغاز به کار کرده است و بانوانی که قصد کمک به حل مشکلات خانواده دارند در این مهرواره ثبت‌نام ‌کنند. این مهرواره از موضوع ازدواج، تکریم خانواده و فرزندآوری کار خواهد کرد.

رییس ستاد فرهنگی «خانواده و جمعیت» سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به برنامه‌های این سازمان در حوزه زنان اضافه کرد: برنامه‌های «شکوه مادری» و «نسل حسینی» و همچنین کارگاه‌های آموزش‌های جوانی جمعیت در دستگاه‌ها را اجرا کرده‌ایم.

عزت زمانی بیان کرد: ماده ۲۸قانون سازمان تبلیغات ما را مکلف کرده است که از طریق شیوه‌های مختلف جمعیت را به سمت ازدواج و فرزندآوری سوق دهیم، از این رو سند خانواده و جوانی جمعیت در سازمان تبلیغات اسلامی چهارچوب‌بندی شده است و تا سه ماه آینده در تلاش هستیم اصول این سند آماده و تدوین شود.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۳۰ اساسنامه سازمان تبلیغات از تشکل‌های مردمی، مساجد و کانون‌های فرهنگی که در حوزه خانواده فعالیت می‌کنند باید حمایت کنیم، در بودجه سال پیش‌رو و بودجه ستاد ملی براساس این قانون حمایت‌هایی را باید انجام دهیم. هزار و ۵۰۰میلیارد بودجه برای این موضوع در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده و امید است این عددها مصوب شود. البته ۳۰درصد از بودجه‌های فصل پنج سازمان‌ها هم باید به این موضوع اختصاص داده شود.

رییس ستاد فرهنگی «خانواده و جمعیت» سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: همزمان در تلاش هستیم رویدادی در مورد تمام کنشگران خانواده از محلات تا سازمان‌ها برگزار کنیم که ۳۰موضوع در قالب این رویداد اجرا می‌شود. البته نقشه حمایت را بعد از این رویداد از برگزیدگان خواهیم داشت.

عزت زمانی تصریح کرد: طبق ماده ۳۱قانون سازمان وزارت راه و شهرسازی موظف است ۳۰درصد از فعالیت‌های فرهنگی خود را به موضوع خانواده و جوانی جمعیت اختصاص دهد. از این ۳۰درصد هم ۴۰درصد کار باید به گروه‌های مردمی تعلق بگیرد. به همین‌ منظور سازمان تبلیغات در حال رایزنی با وزارت راه است تا این امر هم‌ محقق شود.

وی بیان کرد: در ماده ۳۷ قانون سازمان تبلیغات اسلامی هم فرهنگ‌سازی موضوع خانواده و جوانی جمعیت برعهده ما است و ما در همین هفته کارهای تقسیم‌بندی نقش‌ها را خواهیم داشت.

رییس ستاد فرهنگی «خانواده و جمعیت» سازمان تبلیغات اسلامی با اعلام خبر راه‌اندازی سامانه مراکز تسهیل‌گری ازدواج، گفت: این سامانه را از امروز فعال کردیم و تمام فعالین این بخش می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان تبلیغات اسلامی درخواست‌های خود را ثبت کنند. مجوزهای لازم هم از سوی وزارت ورزش و جوانان تایید خواهد شد. 

عزت زمانی تاکید کرد: از امروز هیچ مجموعه‌ای با عنوان همسرگزینی در فضای حقیقی و مجازی اجازه هیچ‌گونه فعالیتی ندارد و ضابطین قانونی می‌توانند برخورد قانونی با متخلفین داشته باشند. قانون و آئین‌نامه و شرایط صدور مجوز این کار از امروز در سازمان تبلیغات اسلامی فعال شده است. کسانی که دغدغه کار فرهنگی و متناسب با قواعد شرعی و قانون دارند از امروز می‌توانند به سامانه smhido.ir «سامانه ملی صدور مجوز مراکز همسان‌گزینی» مراجعه و ثبت‌نام کنند.تمام تلاش ما براین است که حلقه‌های میانی از گروه‌های مردمی ایجاد شود تا ضمن فرهنگسازی به اتصال با دستگاه‌ها و منابع بتوانند در امر خانواده و جوانی جمعیت اقداماتی را انجام دهند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا