فرهنگ و هنر

«بالماسکه در وایت هارت»؛ تلاشی برای حرف زدن و نگفتن

به گزارش خبرنگار کتاب کا 118، نمایشنامه بالماسکه در وایت هارت یک درام مدرن مبتنی بر تشنج موقتی در رویدادهای گذراست. تشنجی که رفته‌رفته بر تنش بین شخصیت‌ها می‌افزاید و همین مسئله همه‌چیز را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

اما نباید فراموش کرد که شخصیت‌های این نمایشنامه دائما در حال پنهان‌کاری هستند. آن‌ها همچون کسانی که در یک بالماسکه شرکت کرده‌اند، نقابی نامرئی بر چهره زده‌اند و خود را به‌گونه‌ای معرفی می‌کنند که در دورترین فاصله از خود شناخته شوند. سعی می‌کنند همه‌چیز را انکار کنند و شخصی دیگر باشند، ازاین‌رو شاید تشنجی ساختگی ایجاد می‌کنند تا در پشت این فضای مه‌آلود، با آرامشِ خیال پنهان بمانند.

در این نمایشنامه تلاش شده استفاده مینیمال از زبان، کلید اصلی باشد؛ در همین خصوص از عبارت‌بندی موجز، انقطاع‌ها، مکث‌های مکرر، توقف‌های میان جمله‌ای، تکرار و شتاب ناگهانی در بیرون ریزیِ خصوصیات شخصیت استفاده شده‌است. همچنین سعی شده تا نمایشنامه بالماسکه در وایت هارت از یک نوع ارتباط خاص در بین عناصر خود برخوردار باشد.

ارتباطی چند بعدی که بازی‌های زبانی، گلیشه‌های اغراق آمیز، تکرار ترکیبات بی‌ربط یا حتی عبارات ابتکاری را به دنبال خود داشته باشد و از زبان شخصیت‌هایی بیان شود که در یک تراژدی-کمدی توامان اسیر شرایط جبری و فشارهای ناخوشایند ناخودآگاه هستند.

نمایشنامه از شیوه‌های کلاسیک روایی عبور می‌کند و بعدتر آن را به مسخره می‌گیرد، و طبعا ته مایه‌ای از فضاسازی‌های سورئال را تداعی می‌کند. دراین نمایشنامه همه حرف می‌زنند تا حرف نزده باشند، سوال می‌پرسند تا جواب نگیرند، حرکت می‌کنند که تکان نخورند و به طور کلی فعالیتی انجام می‌دهند که در تضاد با انگیزه اصلی انجام آن فعالیت است. به همین دلیل پیدا کردن و رعایت جزئیات برای اجرای صحنه‌ای امری ضروری است.

قسمتی از متن کتاب

هربرت   گروهبان از شما پرسیدن چی از چالز استوارت می‌دونی.

مورتُن   خب تو این موضوع رو به دونسته‌های من اضافه کردی.

هربرت   … و حالا کسی که تمام این چیزها رو به تو گفته، با اطمینان اضافه می‌کنه چالز مُرده.

گروهبان   کار ما اینه که تمام جوانب رو بسنجیم.

هربرت   چرا متوجه نمی‌شید گه اگر یک سر سوزن این شایعه در ذهن جامعه تاثیر بذاره، مثل بختک روی انگلستان سایه می‌اندازه و آرامش رو از همه ما می‌گیره؟

گروهبان   الان دو ساله که جمهوریت در انگستان آرامش رو از همه سلب کرده.

هربرت   نکنه شما هم تفکرات سلطنت طلب‌ها رو دنبال می‌کنید؟

گروهبان   من تفکرات هیچ‌کس را دنبال نمی‌کنم… خودم عقل و شعور دارم آقا.

هربرت   اوضاع سیاسی کشور و گذر از حکومت سلطنتی مشکلاتی هم به همراه داره، اما از انگلستان کم‌کم به حالا عادی برخواهدگشت.

مورتُن    شرط می‌بندی که برخواهد گشت؟

هربرت   هرگز!

نمایشنامۀ بالماسکه در وایت هارت نوشته پوریا عبدی و ویراستاری مهدی سجودی‌مقدم در سال ۱۴۰۱ در ۶۱ صفحه و با تیراژ ۵۰۰ نسخه به قیمت ۲۹ هزار تومان توسط انتشارات مهراندیش منتشر شد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا