فرهنگ و هنر

ژاله آموزگار، عضو شورای تولیت بنیاد موقوفات افشار شد

ژاله آموزگار (زبان‌شناس و عضو وابستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی) به‌ عنوان عضو شورای تولیت بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار انتخاب شد.

به گزارش کا 118، صفحۀ بنیادموقوفات دکتر محمود افشار این خبر را در صفحۀ خود اعلام کرده است و نوشته است: «او پیش از این نیز عضو هیئت گزینش کتاب و جایزۀ بنیاد موقوفات افشار بوده است.»

ژاله آموزگار در ۱۲ آذر ۱۳۱۸ در خوی زاده شد. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاه خود و تبریز به پایان رساند و در سال ۱۳۳۵ به دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی‌ دانشگاه تبریز رفت.

او پس از فارغ‌التحصیلی با کسب رتبۀ اول از آن دانشگاه، راهی فرانسه شد و در دانشگاه سوربن به تحصیل در رشتۀ زبان‌های ایرانی و ادبیات پرداخت. آموزگار در سال ۱۳۴۷ به ایران بازگشت و مدتی در بنیاد فرهنگ ایران مشغول به کار و پژوهش شد.

او از سال ۱۳۴۹ تدریس در گروه فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشگاه تهران را آغاز کرد و در سال ۱۳۸۵ با درجۀ استادی از آن دانشگاه بازنشسته شد. از جمله آثار او می‌توان به «تاریخ اساطیری ایران»، ترجمۀ «ایران باستان از ماریان موله»، ترجمه «ارداویراف‌نامه (ارداویرازنامه)» از فیلیپ ژینیو اشاره کرد. 

آموزگار به پاس خدمات علمی ارزنده‌اش جوایزی نیز دریافت کرده‌ است که «جایزۀ لژیون دونور» از وزارت فرهنگ فرانسه و «جایزۀ سرو ایرانی» از جملۀ آنهاست.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا