اقتصاد

صنعت را فناوری پویا می‌کند

به گزارش خبرنگار کا 118، روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهور در مراسم روز ملی صنعت و معدن گفت: دنیا اقتصادهای مختلفی را تجربه کرده است در میان آنها دو مدل اقتصادی وجود دارد یکی منبع پایه که مبتنی بر فروش منابع طبیعی پیش می رود و کشور ما از این جمله آنهاست و دیگر کشورهایی که این منابع را در اختیار ندارند و اقتصادی را شکل دادند که دانش بنیان است و در آن بر منابع طبیعی کشورهای گروه اول ارزش افزوده ایجاد می شود.

وی افزود: تمام کشورهای دسته دوم بسیار رونق بیشتری از کشورهای منبع پایه داشته اند و کشورهای گروه اول بیشتر مورد استعمار قرار می گرفتند.

دهقانی ادامه داد: اقتصاد دانش بنیان که عموما بر مبنای فکر، تلاش و فناوری شکل می گیرد ارزش افزوده بیشتری اعطا می کند و موتور اقتصاد دانش بنیان، صنعت است‌.

معاون علمی رییس جمهور اظهار کرد: کشور ما در ارمان هایش استقلال و آزادی بوده و اقتصاد دانش بنیان را برگزیده است و در همین راستا صنایع مختلف کشور را فناوری رقابت پذیر می کند.

وی گفت: در همه دنیا عامل رقابت پذیر کننده صنعت فناوری است بنابراین با توجه به پیشرفت های مستمر و جهانی شدن بسیاری مسایل صنعت ما در شرایطی پویا می شود که به سراغ فناوری برویم و باید شرکت های دانش بنیان که مولدهای فناوری هستند در مسیر زنجیره ارزش شرکت های بزرگ و صنعت کشور قرار بگیرند نه اینکه بگوییم شرکت ها دانش بنیان یک طرف صنعت طرف دیگر.

دهقانی تاکید کرد: ما باید تمام دارایی هایمان را در یک مسیر اولویت دار قرار دهیم تا صنعت ما دانش بنیان و موتور اقتصاد ما شود.‌

وی در ادامه از کارآمدی قانون جهش تولید دانش بنیان گفت و توضیح داد: این قانون ابزارهای مترقی را در اختیار قرار می دهد و برمبنای این قانون دو برنامه بزرگ داریم یکی توسعه شبکه تحقیق و پژوهش صنعت و دیگری حمایت از قرارگیری شرکت های دانش بنیان در زنجیره تولید و توسعه صنعت.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا