اقتصاد

خسارت ۱۱ میلیارد یورویی بحران آب به اقتصاد ایتالیا در سال 2022

خسارت ۱۱ میلیارد یورویی بحران آب به اقتصاد ایتالیا در سال 2022

به گزارش کا 118 از وزارت نیرو، در میان کشور‌های اروپایی که در تابستان سال جاری با خشکسالی شدید رو به رو هستند، باید به کشور ایتالیا اشاره کرد، کشوری که به عنوان کانون کشاورزی ارگانیک اروپا شناخته می‌شود، اما در سال‌های اخیر و از محل خشکسالی خسارت‌های سنگینی را متحمل شده است.

بر اساس یکی از تازه‌ترین گزارش‌ها که خبرگزاری رویترز پیرامون وضعیت منابع آبی کشور ایتالیا منتشر کرده است، منابع آبی این کشور اروپایی در ماه جاری میلادی به پایین‌ترین حد خود در طول سال‌های گذشته رسیده است.

مستند به این گزارش ترکیبی از عوامل انسانی و طبیعی به ویژه افزایش دما و کاهش نزولات جوی در بروز این اتفاق موثر بوده و سبب شده است تا میزان ذخایر آبی این کشور نسبت به ۳۰ سال گذشته به نصف کاهش یابد.

به صورت مشخص و در حالی که در سال ۲۰۱۰ میلادی در این کشور بیش از ۲۷۵ میلیارد متر‌مکعب بارندگی به ثبت رسیده بود، در سال ۲۰۲۲ میلادی این رقم با ۱۶۰ میلیارد متر مکعب کاهش به ۲۱۰ میلیارد متر مکعب رسید!

در همین رابطه موسسه ملی آمار «ISTAT»، اعلام کرد که سال گذشته به واسطه بحران شدید در تأمین آب کافی در ایتالیا بسیاری از تولیدات این کشور با کاهش رو به رو شد که از آن جمله می‌توان به روغن زیتون اشاره کرد، محصول مهمی که پایین‌ترین میزان تولید آن در ۳۰ سال گذشته به ثبت رسید.

بر اساس گزارش مرکز ملی آمار ایتالیا، حجم ذخایر آبی این کشور در سال ۲۰۲۳ میلادی نیز در مقایسه با سال ۱۹۹۱ میلادی تقریباً ۵۰ درصد کاهش یافته و به طور کلی بیش از ۲۰ درصد از مساحت این کشور اکنون با تنش آبی شدید درگیر است.

مستند به اطلاعاتی که «nywaterweek.com»، منتشر کرد،کشور ایتالیا تنها در سال ۲۰۲۲ میلادی و از محل خشکسالی چیزی بالغ بر ۱۱ میلیارد یورو خسارت دید که این خسارت در بخش‌های مختلف اعم از کشاورزی، صنعت و نیروگاه‌های برقابی به اقتصاد این کشور تحمیل شد.

این روند نگران‌کننده که از ۷۰ سال گذشته آغاز شده و به مرور زمان تشدید شده است، حالا بسیاری از نخبگان و مدیران اجرایی ایتالیایی را به فکر انداخته تا با اتخاذ تدابیر واقع‌بینانه از افزایش پیامد‌های خسارت‌بار خشکسالی بر اقتصاد و معیشت مردم ایتالیا بکاهند.

از جمله این افراد می‌توان به ” فرانچسکو لولوبریجیدا ” – وزیر کشاورزی ایتالیا اشاره کرد که معتقد است مردم و مسئولان ایتالیایی باید خشکسالی را به عنوان یک واقعیت بپذیرند و در پی تطبیق با این واقعیت مهم برآیند.

در گزارشی که در همین رابطه «رویترز»، منتشر کرده است، وزیر کشاورزی ایتالیا بر لزوم اجرای جدی طرح‌های آبخیزداری و تغذیه آبخوان‌ها و همچنین اصلاح و تعمیر سد‌ها با حفاظت از سیلاب‌ها تأکید کرده است. این مقام مسئول همچنین ضمن انتقاد از اتلاف شدید آب در شبکه آبرسانی شهری ایتالیا رقم اتلاف آب در این بخش را بیش از ۴۰ درصد عنوان کرده و این در حالی است که نرخ اتلاف انرژی در کشور آلمان کمتر از ۷ درصد است.

وزیر کشاورزی ایتالیا پیشتر نیز در مصاحبه با رسانه‌های اروپایی ضمن تأکید بر این نکته که خشکسالی پیش آمده و یک واقعیت بلند‌مدت و ناشی از پدیده تغییر اقلیم است، افزوده بود، به واسطه کاهش شدید منابع آبی، وضعیت کشور ایتالیا در هر دو بخش تولیدی کشاورزی و صنعتی به شدت نگران کننده است.

لولوبریجیدا همچنین با تأکید بر لزوم بازنگری در مصرف آب در بخش کشاورزی، همچنین بیان کرده بود که با سرمایه‌گذاری ویژه روی پروژه‌های تحقیقاتی بخش کشاورزی و نیز استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری باید در ایتالیا به گونه‌ای عمل کرد که بتوان از هر قطره آب به بهترین شکل ممکن استفاده شود.

دیگر متخصصان منابع آب در کشور ایتالیا نیز ضمن بیان اینکه در این کشور تنها ۱۱ درصد از سیلاب‌ها مهار می‌شود، عقیده دارند به واسطه تغییر اقلیم اکنون ایتالیا شاهد دو پدیده متفاوت سیل‌های ویرانگر و نیز خشکسالی‌های طولانی مدت است که بهترین و هوشمندانه‌ترین نوع برخورد با آن مهار سیلاب‌ها و بهره برداری بهینه از این منابع آبی در فصول گرم سال است.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا