فرهنگ و هنر

سنندج میزبان نوزدهمین یادواره سید بهاء الدین شمس قریشی

به گزارش کا 118، امین مرادی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در سنندج ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک ربیع الاول با اشاره به جزئیات برگزاری این مراسم  بیان کرد: بر اساس هماهنگی های صورت گرفته این مراسم در محوطه مجموعه ورزشی شهید کاظمی سنندج و در جوار آرامگاه آن مرحوم برگزار می شود.

وی با اشاره به برگزاری این مراسم در ۱۷ سال اخیر در سنندج، اظهار کرد: برگزاری مراسم یادواره شمس قریشی در سنندج به دلیل استقبال و حضور پرشور مردم از اهمیت زیادی برخوردار است و حوزه هنری کردستان با همکاری و مشارکت تعدادی از ادارات و سازمان ها هر ساله این مراسم را برگزار می کند.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان با اشاره به اهمیت وحدت و همدلی در جامعه به ویژه در شرایط فعلی، عنوان کرد: وجود مقدس و نازنین پیامبر اعظم اسلام حضرت محمد (ص) مهم‌ترین نقطه ایجاد وحدت است و مردم این منطقه عاشق آن حضرت و اهل بیت (علیهم السلام) هستند و در همین راستا برگزاری این مراسم و چنین برنامه‌هایی در دستور کار حوزه هنری بوده و به صورت ویژه دنبال می‌شود.

وی به اهمیت برگزاری مراسم های مولودی خوانی در ایام ماه ربیع الاول در استان کردستان و دیگر مناطق کردنشین اشاره کرد و افزود: برگزاری مراسم های مولودی خوانی نمادی از وحدت و همدلی بیشتر در جامعه به شمار می رود.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان ضمن اشاره به حضور گروه های برتر مولودی خوانی در مراسم شمس قریشی در سنندج، اظهار کرد: در جریان برگزاری این مراسم جمع زیادی از گروه های برتر مولودی خوانی از سراسر استان کردستان به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

سنندج میزبان نوزدهمین یادواره سید بهاء الدین شمس قریشی

مرادی افزود: دفتر نماینده ولی فقیه در کردستان، استانداری کردستان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، صدا و سیمای مرکز کردستان، اداره کل تبلیغات اسلامی استان، جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان، اداره کل اوقاف و امور خیریه، مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور، آموزش و پرورش کردستان، فرمانداری سنندج، شهرداری و شورای اسلامی شهر سنندج در راستای برگزار هر چه بهتر این مراسم مشارکت دارند.

مرحوم سید بهاءالدین شمس قریشی از عارفان نامی کُرد، در ۱۲۹۳ هجری قمری مصادف با ۱۲۵۰ هجری شمسی در روستای «سه ردی» شهرستان پاوه متولد شده است، وی از همان کودکی با حضور در مکتب اساتید در پاوه، بیاره و سنندج تلمذ کرده و سپس در سنندج به عنوان امام جماعت مسجد «هه ژاره» به امر آموزش و تربیت طلاب علوم دینی مشغول بوده است.

این عارف نامی کرد به فارسی و کُردی تألیفات متعددی از جمله معراج‌نامه، مولودنامه، شمس العقائد و دیوان شعر سروده‌ است.

شمس قریشی در سال ۱۳۶۵ هجری قمری مصادف با ۱۳۲۲ هجری شمسی در سن ۷۲ سالگی در سنندج به لقاء الله پیوست و در آرامستان‌ «تایله» این شهر به خاک سپرده شده است. آرامگاه آن مرحوم در محوطه سالن ورزشی شهید کاظمی سنندج واقع در خیابان طالقانی (فیض‌آباد) واقع شده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا