کارگری

نماز امام حسین (ع) حتی در بحبوحه جنگ نابرابر ترک نشد

نماز امام حسین (ع) حتی در بحبوحه جنگ نابرابر ترک نشد

دبیرکل خانه کارگر با اشاره نگارش اولین مقتلنامه معتبر درباره واقعه عاشورا گفت: سید ابن طاووس اولین مقتلنامه را بعد از حدود ۳۰۰ سال از واقعه عاشورا نوشت و فاصله سه قرنی واقعه تا مقتل‌نویسی بُعد دیگری از مظلومیت حسین (ع) را بیان می‌کند

به گزارش خبرنگار کا 118، علیرضا محجوب در مراسم عزاداری امام حسین (ع) که در خانه کارگر برگزار شد، اظهار داشت: از تاریخ مقتلنامه‌هایی که اولین بار برای واقعه عاشورا نوشته شده است می‌توان از بُعدی دیگر به مظلومیت حسین (ع) پی برد.

دبیر کل خانه کارگر با بیان اینکه اولین مقتلنامه در سال ۱۷۸ هجری توسط ابومخنف نوشته شد، افزود: مقتلنامه ابومخنف حدودا سه نسل با واقعه کربلا فاصله دارد و او تنها توانسته مطالبی را جمع آوری کرده و به رشته تحریر درآورد.

وی در ادامه تصریح کرد: یعقوبی یکی از مورخان معروف هم که در نیمه‌های قرن سوم درباره واقعه عاشورا مطالبی نوشته است تنها در دنباله صلح امام حسن (ع) با معاویه به کربلا نیز اشاراتی دارد و به تفصیل به بیان واقعه نپرداخته است.

محجوب افزود: اولین مقتلنامه معتبر که توسط سید ابن طاووس نوشته شد ۳۰۰ سال با واقعه عاشورا فاصله دارد و بعد از قرن چهارم هجری است که بعضا عالمایی مانند خوارزمی نیز مقتل نوشته اند که آن هم به نوشته‌های این طاووس نزدیک است.

دبیر کل خانه کارگر با مرور سخنرانی‌ها در شب‌های گذشته یادآور شد: همه صاحبنظران بر این عقیده‌اند که واقعه کربلا یک اتفاق غیرمعمول است. شهادت و مظلومیت حسین (ع) آنچنان بی‌نظیر است که به تعبیری خداوند خونخواه امام (ع) می‌شود و در تشبیهات به لقب «ثارالله» بودن انتخاب می‌شوند.

وی با اشاره به اهمیت نماز در نهضت عاشورا بیان داشت: اهمیت نماز برای امام حسین (ع) آنچنان بود که حتی در بحبوحه جنگ نابرابر ترک نشد و امر به معروف و نهی از منکر و لزوم اصلاح دین جدش را نیز در همه خطبه‌ها بیان می‌کردند.

علی ربیعی، وزیر کار سابق یکی دیگر از سخنرانان مراسم عزاداری شب دهم در خانه کارگر بود که به بخشی از ویژگی‌های نهضت عاشورا اشاره کرد.

گفتنی است، تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، مرثیه خوانی و سوگواری عزاداران و قرائت زیات عاشورا بخش‌های دیگری از مراسم عزاداری شب دهم ماه محرم بود.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا