فرهنگ و هنر

فیلم سینمایی «خانه گلی» به یاد شهدای روستای شیان اسلام آبادغرب ساخته می‌شود

به گزارش خبرنگار کا 118؛ گروهک منافقین یک هفته پس از پذیرش قطعنامه “۵۹۸” از سوی ایران، با پشتیبانی و حمایت کامل هوایی و زمینی رژیم بعث عراق و با تمام تجهیزات و عدوات بروز جنگی در قالب عملیات “فروغ جاویدان” به کشور حمله کرد.

این گروهک در فاصله زمانی بسیار کوتاهی توانستند بخاطر جابه‌جایی نیروی های مسلح در حین بازگشت به خطوط مرز بین المللی، هم زبان و هم نوعی و هم لباسی (که بدترین نوع جنگ است به خاطر معلوم نبودن دوست و دشمن) و بی خبری نیروهای مسلح کشور از نوع ماهیت آنها ؛ زیرا فکر می کردند عراق به مرزها دوباره حمله کرده و این نیروهایی که می آیند نیروهای ایرانی هستند، تا شهر اسلام آبادغرب و تنگه “چهار زبر” کرمانشاه پیشرویی کردند.

 به محض اطلاع مردم و نیروهای مسلح از ماهیت آنها در شهر اسلام آباد غرب و محورهای اطراف این شهر به مقاومت سخت و دلیرانه روبرو شدند، شجاعتی بی نظیری که آنها را در همان تنگه که معرف به مرصاد شد، به گورستان تاریخ دفع کرد.

اما در جریان این حمله غافلگیرانه که داستان ها و روایت های بسیار زیادی از جنایت و وحشیگری و کشتار مردم به دست منافقین و همچنین مقاومت ها، رشادت ها و شجاعت های نیروهای مسلح و مردم اسلام آبادغرب و روستاهای اطراف آن نقل شده وجود دارد که برای عبرت آموزی و درس یادگرفتن از آنها بسیار شنیدنی هستند.

داستان «خانه گلی» یکی از این داستان ها است که در روستای “شیان” اسلام آباد غرب بصورت واقعی اتفاق افتاده است؛ “خانه ای گلی” که مردم در آنجا پناه گرفته بودند و از خود در مقابل منافقین دفاع می کردند که گروهان «فدک» لشکر ۲۷ سپاه با هلی‌برد هوایی برای قطع راه ارتباطی نیروهای منافقین با مرکز پشتیبانی شان به آنجا منتقل شده بودند و پس از این کار برای دفاع از مردم روستای «شیان» در برابر منافقین وارد عملیات شده بودند در دفاع از خانه‌ای گلی که بیشتر مردم در آنجا پناه گرفته بودند ۲۲ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کردند.

گفتنی است روستای شجاع و دلاور «شیان» در طول این عملیات و دفاع مقدس ۵۸ شهید والامقام که ۳۷ نفر از آنها رزمنده و ۲۱ نفر مردمی بودند تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران کردند.

«خانه گلی» نماد سرزمین ایران است

«داوود صبوری» تهیه کننده فیلم سینمایی خانه گلی در حاشیه بازدید «محمدصادق هاشمی» معاون فرهنگی هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور از پشت صحنه ای فیلم سینمایی در جمع خبرنگاران گفت: داستان خانه گلی یکی از تک قصه های بی‌نظیر دفاع مقدس است که نماد بارز کل جنگ است که مردم و رزمندگان ما چطور با همراهی، اتحاد و همدلی در مقابل دشمن ایستادند و پیروز شدند.

وی خانه گلی را نمادی واقعی از سرزمین ایران در دوران دفاع مقدس دانست که همه برای محافظت از آن بپا خواستند و از خود رشادت ها و شجاعت ها نشان دادند و خانه شان که همان سرزمین شان هست حفظ کردند عین کاری که مردم روستای “شیان” اسلام آباد غرب در حمله منافقین انجام دادند با اتحاد و همدلی در کنار نیروهای مسلح آنها را بیرون انداختند.

صبوری در ادامه با اشاره به ساخت فیلم سینمایی “درخت گردو” که به موضوع بمباران شیمایی مردم سردشت کردستان اختصاص داشت، گفت: ساخت فیلم هایی در فضای دفاع مقدس که روایت‌گر رشادت، شجاعت و خودگذشتگی رزمندگان و مردم در کنار هم است؛ یکی از حوزه های مورد علاقه من است، به همین خاطر ساخت فیلمی در مورد عملیات مرصاد که نماد بزرگی از اتحاد، همراهی و همدلی مردم با رزمندگان نشان می داد همیشه یکی از دغدغه ها و آرزوهایم بود که با ساخت این فلیم خانه گلی محقق می شود.

وی داستان خانه گلی را روایت گر داستان عاشقانه ۲ نفر با تمام آرزوهای و دغدغه هایشان تعریف می کند که در مسیر فیلم دچار اتفاقاتی می شوند و در نهایت به عملیات مرصاد و اتفاق هایی که برای روستا و خانه گلی پیش می آید، ختم می شود.

این تهیه کننده در پایان هدف از ساخت فلیم “خانه گلی” را ترویج اتحاد و همدلی بین مردم و نیروهای مسلح در دفاع مقدس اعلام کرد و گفت: ساخت فیلم سینمایی خانه گلی ۴۵ روز است که آغاز شده و انشاالله تا ۲ ماه دیگر مرحله فیلم برداری آن به پایان می رسد.

فیلم سینمایی «خانه گلی» به یاد شهدای روستای شیان اسلام آبادغرب ساخته می‌شود

خدا کنه شرمنده شهدا نشویم

بازیگر نقش شهید والامقام «غلامعلی رجبی» که یکی از شهدای شاخص دفاع مقدس است، با اشاره به زندگی نامه این شهید در گفت و گو با خبرنگار کا 118، گفت: فقط امیدوارم در این نقش دیِن خود را نسبت به این شهید ایفا کرده باشم و شهید “غلامعلی رجبی” و شهدای عملیات خانه گلی این فیلم را از ما بپذیرند.

«مجتبی کرمی» با اشاره به سن دختر سه ساله شهید غلامعلی رجبی در حین عملیات مرصاد؛ و همچنین سه برادر شهید مظفری و دیگر شهدای این عملیات که برای دفاع از روستا شیان اسلام آباد غرب با جان و دل رفتند و شهید شدند، گفت: شهدا همه چیز خودشان را گذاشتند و رفتند تا از سرزمین و دین ناموس و وطن ما دفاع کنند، جا دارد همه ما نسبت به آنها احساس مسئولیت و دیِن کنیم و شرمنده آنها مانند برخی ها نشویم.

وی گفت: شهید غلامعلی رجبی که از نظر سن و سال از دیگر رزمندگان بزرگتر بوده و از قد و جسم تنومندی هم برخوردار بوده، در عملیات مرصاد داوطلبانه برای انهدام دوشکا خودکار منافقین که بچه ها را به رگبار می بست می رود و در حین موفقیت شهید می شود، که جا دارد از شجاعت و رشادت او درس بگیرم.

گروهان فدک راه ارتباطی و پشتیبانی منافقین در محور حسن آباد را قطع کرد

فرمانده گروهان فدک لشکر ۲۷ سپاه در خصوص دفاع رزمندگان گروهان از مردم روستای “شیان” اسلام آبادغرب برای خبرنگاران تعریف کرد: گروهان فدک از پایگاه هوایی دوکل اندیمشک به منظور قطع پشتیبانی منافقین در عملیات مرصاد هلی‌بُرد شد، منافقین سخت در تنگه “چهار زبر” با نیروهای ما درگیر بودند، که گروهان فدک از پشت راه ارتباطی آنها با پشتیبانی شان قطع کرد.

سردار «عباس مقدسی» در ادامه گفت: وقتی راه تدارکات آنها را قطع کردیم، با تمام توان و نیروهای زیاد برای برقراری راه پشتیبانی به عقب برگشتند و تلاش کردند دوباره با مرکز عملیات خود وصل شوند که با مقاومت سخت گروهان فدک روبرو شدند.

وی اظهار داشت: منافقین که نیرو آنها بسیار بیشتر از گروهان ما بود، در ادامه با توجه به شکستی که در خط مقدم خورده بودند، هم برای فرار هم برای پناه گرفتن به روستای شیان حمله کردند که مردم جانانه مقاومت کردند و آنها دست به کشتار زدند و رزمندگان برای دفاع از مردم بدون کوچکترین ترس و واهمه به روستا رفتند و در کنار مردم با منافقین جنگیدند.

مقدسی افزود: در جریان دفاع از روستای شایان ۲۲ نفر از رزمندگان ما به درجه رفیع شهادت رسیدند که بیشتر آنها در موقعیت دفاع از یک خانه گلی که مردم در آن پناه گرفته بودند شهید شدند.

۶ فیلم سینمایی، سریال و تل فیلم و مستند در کشور تولید شده است

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور در حاشیه بازدید از ساخت فلیم سینمایی “خانه گلی” به خبرنگاران افزود: بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور، برای بازگو  ایثار و رشادت های رزمندگان و مردم در دوران دفاع مقدس برنامه ریزی کرده که هر استانی ساخت، یک فیلم سینمایی، اگر ظرفیت داستانی وجود داشته باشد،ساخت یک سریال، مستند فاخر و تل فیلم در بازده سه سال آینده در دستور کار قرار دهد.

«محمدصادق هاشمی» با بیان اینکه سقفی برای تعداد ساخت فیلم سینمایی وجود ندارد، افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون ۶ اثر از مستند فاخر، فیلم سینمایی و تل فیلم با مشارکت بنیاد شهید و امور ایثارگران تولید شده، هشت اثر دیگر در مرحله پیش تولید و تعداد زیادی نیز در مرحله پژوهش و مطالعات است.

وی با اشاره به اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران در ساخت فیلم سینمایی «خانه گلی» به میزان ۴۰ درصد مشارکت داشته با اشاره به موضوعات بسیار فراوان از روایت های جذاب و شنیدنی دفاع مقدس گفت: در تلاشیم فیلم‌های سینمایی  که از دوران دفاع مقدس ساخته می شود در حد شرکت در جشنواره ها باشد.

کرمانشاه ۳۰ هزار ایثارگر دارد

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، مردم این استان ۳۰ هزار ایثارگر شامل ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۹ هزار جانباز و هزار و ۷۷۶ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

همچنین تقدیم ۸۵۰ زن شهیده، ۱۵۵۰ بانوی جانباز و ۷۵۰ شهید زیر ۱۵ سال از سندهای افتخار مردم این استان است، رتبه اول زنان جانباز کشور و دومین استان که بیشترین تعداد زنان شهیده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده از آن کرمانشاه است.

بیش از ۲۷ عملیات طی دوران دفاع مقدس در کرمانشاه از جمله مرصاد، بازی‌ دراز، تنگ حاجیان، محمد رسول‌ الله (ص)، والفجر ۱۰، مطلع‌الفجر انجام شده و همچنین شهر نودشه و روستاهای زرده و دیره شهرستان دالاهو در دوران جنگ تحمیلی بمباران شیمیایی شدند و اینها همگی سندی بر حقانیت و مظلومیت مردم این دیار است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا