اقتصاد

٢٠ میلیارد دلار ناترازی‌ ارزی کشور

به گزارش خبرنگار اقتصادی کا 118، محمدرضا رضایی کوچی در همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات با بیان اینکه عمر متوسط پروژه‌های عمرانی به ٢٠ سال رسیده اظهار داشت: این مدت زمان یعنی به توان بخش خصوصی توجه نداشتیم و نگاه واقع بینانه به بخش خصوصی نداشتیم و لازم است از بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های عمرانی حمایت کنیم. 

وی با اشاره به ارزش جاده‌های کشور گفت: در حال حاضر ارزش جاده‌های کشور ٩٠ هزار همت است و طبق محاسبات استاندارد باید ٢ تا ۶ درصد ارزش جاده‌های کشور صرف نگهداری آنها شود که این عدد ٣٠ همت است. 

رییس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: امروز همه ساخت و نگهداری جاده‌ها بار بر روی دوش دولت است و اگر ساخت و نگهداری جاده‌های کشور را به بخش واگذاری می‌کردیم امروز شرایط بهتری داشتیم. اما امروز به راحتی راه‌ها را از دست می‌دهیم.

رضایی کوچی با بیان اینکه زیرسازی در روکش جاده‌ها بسیار مهم است، گفت: یکی از دلایلی که زیرسازی‌ها به درستی انجام نمی‌شود این است که منابع و نقدینگی‌ها به موقع به پروژه ها تزریق نمی‌شوند و وقتی پیمانکار میلیاردها طلبکار است و نمی‌تواند پول کارگر را بدهد و به جای پول به پیمانکار اوراق چند ساله می‌دهیم طبیعی است که کیفیت کار را کاهش می‌دهد. 

وی افزود: موضوع دیگر مصالح آسفالت یعنی شن و ماسه است برخی از تولیدکنندگان گواهینامه ندارند و تولیدات آنها استاندارد نیست از سوی دیگر مدت زمان برای حمل آسفالت زیاد است و باعث تغییر کیفیت آسفالت می شود و از سوی دیگر ماشین آلات موجود در این ناوگان استاندارد نیستند. 

 رییس کمیسیون عمران تاکید کرد : در حال حاضر با ناترازی‌ ٢٠ میلیارد دلاری ارزی مواجه هستیم و در حالی که می توانیم از صادرات قیر درآمد داشته باشیم عمده تولیدات قیر مصرف داخلی می‌شود بطوریکه از ۵.۵ میلیون تن قیر ۴ میلیون تن در داخل مصرف می‌شود.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا