ورزشی

آشنایی با دستیاران سرمربیان پرادعای لیگ

آشنایی با دستیاران سرمربیان پرادعای لیگ

به گزارش گروه ورزشی کا 118، در آستانه شروع لیگ برتر به بررسی وضعیت نیمکت تیم ها و دستیاران اول سرمربیان حال حاضر لیگ برتر پرداختیم. سرمربیانی که خودشان روزی دستیار بودند و حالا دستیارانشان هم به دنبال طی کردن همین مسیر هستند.

 

پیکان

خودروسازان تهرانی تابستان امسال شرایط عجیبی را برای انتخاب سرمربی طی کردند. روندی که آنقدر طولانی شد تا تمرینات این تیم برای فصل پیش رو با هدایت ابراهیم شکوری قائم مقام باشگاه آغاز شود. چند روز بعد آغاز تمرینات اما رسول خطیبی که به مس کرمان پیوسته بود، با فسخ قراردادش برای هدایت پیکان به تهران آمد. کادر فنی رسول در پیکان را حمید عبداللهی، حمید رجبی و علی‌الله کرم تشکیل می‌دهند. بی‌تردید حمید عبداللهی به واسطه تجربه‌ای که دارد، مهمترین و شاخص‌ترین دستیار رسول خطیبی در پیکان مدل فصل بیست و سوم است. رجبی نیز یک هفته با پیکان کار کرد و بلافاصله با پیشنهاد نکونام به استقلال پیوست.

 

 نفت آبادان

نفت آبادن یکی از تیم‌هایی بود که کمترین تغییر را در کادر فنی‌اش نسبت به فصل گذشته ایجاد کرد. اعضای کادر عبدالله ویسی در لیگ بیست و سوم را بهروز مکوندی، بهنام سراج، حسین مولایی و هوشنگ لووینیان تشکل می‌دهند. مربیانی که عمده فعالیت‌شان در فوتبال خوزستان بوده و سابقه کار در چند مقطع مختلف را با ویسی دارند. بهنام سراج سرشناس‌ترین عضو کادر ویسی برای فوتبالدوستان سراسر ایران است. فردی که فرشته نجات سران باشگاه نفت آبادان پس از استعفا و اخراج سرمربیان است. اتفاقی که باید دید در این فصل برای سراج رخ می‌دهد یا اینکه عملکرد ویسی او را تا آخر فصل روی نیمکت برزیلی‌های ایران نگه خواهد داشت.

 

 هوادار

هوادار پس از جدا شدن ساکت الهامی در پایان فصل گذشته به سراغ محمود فکری سرمربی سابق سایپا رفت. سرمربی‌ای که با اکثر نفرات کادر الهامی قطع همکاری کرد و دستیارانش در سایپا را به این تیم آورد. نفراتی همچون سیروس دین‌محمدی، غلامرضا دلگرم و شبیر لطفی که سابقه کار کردن با فکری در سایپا را دارند را به جمع بنفش‌های تهرانی اضافه کرد. شاخص‌ترین چهره کادر فنی هوادار در فصل بیست و سوم برای هوادران فوتبال، سیروس دین‌محمدی پیشکسوت باشگاه استقلال است. فردی که سابقه دستیاری فکری در چند مقطع مختلف و از جمله زمان حضور او در استقلال را دارد. دین‌محمدی سابقه هدایت چند تیم از جمله شهرداری تبریز در لیگ یک را هم در کارنامه خودش داراست. باید دید این نفرات هوادار را به چه جایگاهی در جدول رده‌بندی می‌رسانند و آیا عمر حضورشان در باشگاه هوادر تا پایان فصل خواهد بود یا اینکه در میانه‌های فصل از کارشان برکنار می‌شوند.

 

 پرسپولیس

پرسپولیس موفق‌ترین تیم فصل گذشته فوتبال باشگاهی ایران بود. از قدیم هم گفته‌اند که به ترکیب برنده دست نمی‌زنند. درست مانند تصمیمی که یحیی گل‌محمدی درباره دستیارانش در فصل بیست و سوم گرفت. او خیلی زود به باشگاه اعلام کرد تمام دستیاران فصل گذشته‌اش را نیاز دارد. اتفاقی که رخ نداد و کریم باقری یکی از تأثیرگذارترین نفرات کادر فنی سرخ‌ها پس از حاشیه‌های فراوان از این تیم جدا شد تا کادر موفق‌ترین تیم لیگ هم از گزند تغییرات در امان نباشد.

 

 استقلال

کادرفنی استقلال هم برای فصل بیست و سوم به واسطه آمدن جواد نکونام به این تیم با خانه‌تکانی بزرگی روبه‌رو شد، به گونه‌ای که تمام اعضای کادر فصل گذشته بجز بهزاد غلامپور مربی دروازه‌بان‌ها از این تیم جدا شدند و نفرات مدنظر نکونام جای آنها را گرفتند. اتفاقی که رخ دادنش در همه جای جهان مرسوم است. طبق اعلام نکونام کیانوش رحمتی، محمد نوازی، حمیدرضا رجبی و بهزاد غلامپور به همراه برونو و آندره سسما دستیاران او در فصل بیست و سوم خواهند بود. به نظر می‌رسد که در استقلال هم همانند فولاد رجبی نفر اول و دستیار ویژه نکونام باشد. رجبی در فولاد هم همین نقش را بر عهده داشت و پس از رها کردن شبانه فولاد در لیگ قهرمانان آسیا از سوی نکو و بازگشت او به تهران، رجبی از سوی مقامات وقت باشگاه به عنوان سرمربی این تیم در بازی مقابل الهلال عربستان انتخاب شد. مسابقه‌ای که فولادی‌ها با وجود حذف از گردونه مسابقات عملکرد مطلوبی را از خود به نمایش گذاشتند.

در ابتدای حضور نکو در استقلال قرار بود به این ترکیب، مهدی هاشمی‌نسب؛ پایه ثابت کادر فنی‌های نکونام در چند سال اخیر هم اضافه شود، انتقالی که با وجود اعلام مدیران باشگاه رخ نداد اما این روزها باز هم نام هاشمی‌نسب حوالی نیمکت استقلال به گوش می‌رسد.

 

  سپاهان

سپاهان با هدایت ژوزه مورایس یکی از تیم‌های جذاب فصل گذشته فوتبال ایران بود که به حقش نرسید. باتوجه به ماندگاری مورایس روی نیمکت طلایی‌پوشان اصفهانی کمترین تغییرات را در کادر فنی تجربه کردند و تنها میگوئل تکسیرا سپاهان را ترک کرد. بنابراین سپاهانی‌ها فصل را با هوگو آلمیدا، پائول سانتوس و ژائو پدرو بدنساز پرتغالی به عنوان دستیاران ژوزه مورایس آغاز می‌کنند. سرشناس‌ترین عضو کادر فنی سپاهان برای فصل آینده هوگو آلمیدا بازیکن تیم ملی فوتبال پرتغال در جام جهانی آفریقای جنوبی در سال 2010 است.

 

 ذوب‌آهن

ذوب‌آهن در این فصل محمد ربیعــــــــــــی سرمربی فصل گذشته مس رفسنجان را به عنوان سرمربی خودش انتخاب کرد. سرمربی‌ای که بسیاری از کادر فصل گذشته رفسنجانی‌ها را با خودش برای حضور در ذوب‌آهن به اصفهان آورد. دستیاران ربیعی در ذوب‌آهن را ابراهیم صادقی، رضا ربیعی و حمیدرضا جودکی تشکیل می‌دهند. مهمترین و سرشانس‌ترین عضو کادر فنی ذوب در فصل پیش روی فوتبال ایران ابراهیم صادقی است. فردی که سابقه زیادی در تیم سایپا به عنوان سرمربی را دارد و سابقه کار با ربیعی در تیم فوتبال مس رفسنجان را نیز داراست. حالا باید دید سرنوشت همکاری ربیعی و صادقی در ذوب‌آهن به چه نتیجه‌ای ختم می‌شود و آنها موفق به رساندن ذوب‌آهن به رتبه تک رقمی خواهند شد؟

 

  مس رفسنجان

مسی‌های رفسنجان با پایان یافتن فصل بیست و دوم لیگ برتر به همکاری چند ساله خودشان با محمد ربیعی پایان دادند. گزینه سران مس رفسنجان برای هدایت این تیم در لیگ بیست و سوم ساکت الهامی بود. سرمربی‌ای که تیم‌های تحت هدایتش همواره در جام حذفی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند و این مربی طی چند سال گذشته دو بار هم به عنوان قهرمانی این تورنمنت رسیده. الهامی برای حضور در مس رفسنجان کادر فنی‌اش را با حضور مجتبی سرآسیایی، مصطفی صداقت و عادل باباپور بست. مهمترین چهره کادر الهامی برای فصل جدید مجتبی سرآسیایی است. کسی که سابقه هدایت فجرسپاسی به عنوان سرمربی را در کارنامه کاری خودش دارد. از آن مهم‌تر این مربی جوان فصل گذشته در کادر فنی گل‌گهر حضور داشت و شناخت خوبی از فوتبال کرمان دارد.

 

 گل‌گهر

پس از جدا شدن امیر قلعه‌نویی از گل‌گهر و عملکرد نامطلوب سعید الهویی، مدیران گل‌گهر برای فصل جدید مارینوس اوزونیدیس یونانی را برای هدایت تیم‌شان انتخاب کرده‌اند. سرمربی‌ای که کمترین شناخت را در بین سرمربیان حاضر در لیگ برتر از فوتبال ایران دارد. مرد یونانی کادر فنی‌اش برای فصل بیست و سوم را با محوریت مربیان ایرانی انتخاب کرده. اتفاقی که به نظر می‌رسد علت رخ دادنش عدم شناخت کامل اوزونیدیس از فوتبال ایران است. هادی عقیلی اسطوره تیم سپاهان، حمزه مظفری و محرم فتحی دستیاران ایرانی مرد یونانی در گل‌گهر را تشکیل می‌دهند. او البته بلدار کولا را که سابقه همکاری با یکدیگر در تیم الفیصلی عربستان را دارند هم به عنوان دستیار اول به کادر فنی گل‌گهر اضافه کرده. شناخته شده‌ترین چهره کادر سیرجانی‌ها در فصل پیش‌رو هادی عقیلی اسطوره باشگاه سپاهان است.

 

 فولاد

فولاد جزو معدود تیم‌هایی بود که سرمربی خودش را تغییر نداد. مدیران این تیم ترجیح دادند با وجود تمام انتقاداتی که از سوی هواداران به منصوریان می‌شود، یک فصل دیگر به او اعتماد کنند. فصلی که به نظر می‌رسد آخرین فرصت علیمنصور برای اثبات خودش روی نیمکت فولاد باشد. او برای فصل جدید کادری متشکل از مرتضی بچاری، احمد آل‌نعمه، محمد خرمگاه، حسین کاظمی و علی دهقان را برای همکاری انتخاب کرد. کادری که بسیاری از آنها سابقه همکاری با علیرضا منصوریان در تیم‌های مختلف را دارند. در این بین محمد خرمگاه سابقه بیشتری در همکاری با منصوریان دارد. به عبارت دیگر می‌توان گفت خرمگاه بیشتر دوران حضورش در فوتبال به عنوان مربی را در کادر فنی منصوریان سپری کرده است.

 

 استقلال خوزستان

قهرمان لیگ پانزدهم بالاخره و پس از چند سال دوری از سطح اول فوتبال ایران به لیگ برتر بازگشت. سیروس پورموسوی برای فصل جدید فوتبال ایران کادر فنی فصل گذشته‌اش را نگه داشته. ثباتی که باید دید به موفقیت استقلال خوزستان در فصل جدید فوتبال ایران کمک خواهد کرد. اسماعیل قنبری، سیروس نعمتی‌نژاد و فرشاد بختیاری‌زاده کادر این تیم در لیگ بیست و سوم را تشکیل می‌دهند.

 

 نساجی

نساجی پس از سپری کردن یک فصل ناامید کننده با حمید مطهری و لوکاس هرناندز سرمربی اسپانیایی برای لیگ بیست و سوم به سراغ مهدی رحمتی سرمربی فصل گذشته آلومینیوم که با این تیم عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت، رفت. سرمربی جوان فوتبال ایران که در نساجی سومین تجربه رسمی سرمربیگری‌اش را تجربه می‌کند از وحید فاضلی، حنیف عمران‌زاده و حامد شیری به عنوان دستیار استفاده می‌کند. نکته جالب کادر رحمتی در نساجی حضور حامد شیری کاپیتان فصل گذشته تیم شهر خسته در آن است. دیگر دستیاران رحمتی در این تیم یعنی فاضلی و عمران‌زاده هم سابقه حضور روی نیمکت نساجی و کار با رحمتی در آلومینیوم را در کارنامه کاری خودشان دارند.

 

 ملوان

ملوان فصل گذشته با مازیار زارع عملکرد خوبی در لیگ برتر به نمایش نگذاشت؛ آنچه باعث شد زارع در پایان فصل از سمت خودش استعفا بدهد. پس از استعفای زارع، مهدی تارتار سرمربی فصل گذشته ذوب‌آهن به عنوان جایگزین او از سوی مدیران قوی‌های سپید انتخاب شد. سرمربی‌ای که جلال رافخایی، بابک پورغلامی و محمد حبیبی را به عنوان دستیار خودش انتخاب کرد. مربیانی که همه آنها سابقه حضور در تیم ملوان را در کارنامه دارند.

 

 شمس آذر

شمس آذر با ثبت یک رکورد جاودانه در لیگ دسته اول به عنوان تیم قهرمان به بالاترین سطح فوتبال ایران صعود کرد. رکوردی که شاید رسیدن به آن در لیگ دسته اول برای تیم‌ها یک رؤیای دست نیافتنی باشد. سعید دقیقی سرمربی جوان شمس آذر برای اولین حضور تیمش در لیگ برتر فوتبال ایران کادری متشکل از مهرداد کریمیان، مهدی برزگر و آرمین گلدوز را به عنوان دستیاران خودش انتخاب کرده. مهرداد کریمیان که سابقه هدایت شاهین بوشهر در لیگ برتر را دارد، شناخته شده‌ترین و با سابقه‌ترین عضور کادر فنی شمس آذر در لیگ بیست و سوم است.

 

 آلومینیوم

ایرالکو در کمال ناباوری و تعجب پس از جدایی مهدی رحمتی برای هدایت تیمش سراغ مجتبی حسینی سرمربی‌ای که پیکان با هدایت او در فصل بیست و دوم با کمترین گل زده در لیگ برتر ماند، رفت. انتخابی که بسیار عجیب بود. حسینی هم در اولین اقدام خودش بسیاری از بازیکنان و اعضای کادرش در پیکان را به اراک برد. به گونه‌ای که بسیاری از نفرات حاضر در کادر آلومینیوم برای فصل پیش رو سابقه حضور در کادر فصل گذشته پیکان را دارند. مجتبی حسینی، حامد بصیری، حسین عبدی، بامداد فرید و احمدرضا بهادری را به عنوان دستیارنش در فصل جدید لیگ برتر انتخاب کرد. مربیانی که نسبت به گذشته شناخته شده نیستند.

 

 تراکتور

تراکتور هم با پاکو خمس اسپانیایی در فصل گذشته عملکرد فوق‌العاده مطلوبی به نمایش گذاشت اما به آنچه استحقاقش را داشت، نرسید. اولین پیامد این عملکرد خوب تمدید قرارداد خمس تا سال 1404 با تی‌تی‌ها از سوی مدیران این تیم بود. تراکتور برای فصل پیش رو تغییرات زیادی در کادر فنی تیمش به وجود آورد زیرا خمس در میانه‌های فصل گذشته به جمع پرشورها اضافه شد و موفق به آوردن نفرات مدنظرش به عنوان دستیار نشد. از جمله تغییرات کادر فنی تراکتور می‌توان به اضافه شدن 3 مربی اسپانیایی به نام‌های خوآن لونا اسلاوا، خوزه لوئیز مونیوز سالدانیا و خورخه رامیرز 3 دستیار اسپانیایی اشاره کرد که برای فصل بیست و سوم روی نیمکت پرشورهای تبریزی حضور خواهند داشت. نکته جالب اینکه این سرمربی سابقه کار با خمس در تیم‌های اسپانیایی همچون لاس‌ پالماس، کوردوبا خیخون و رایو وایکانو را در کارنامه کاری خودش دارد. آنچه باعث می‌شود کادر فنی تراکتور در فصل آینده یکی از شناخته شده‌ترین و بهترین کادر‌های حاضر در لیگ برتر فوتبال کشورمان باشد.

 نکته جالب در ترکیب نیمکت‌های لیگ برتری اینکه بسیاری از تیم‌ها از مربیان خارجی استفاده کرده‌اند و نیمکت‌های تیم‌ها در فصل پیش روی فوتبال ایران بیش از اینکه ایرانی باشند، خارجی هستند. آنچه باعث می‌شود فوتبال ایران را در فصل آینده نیمکت‌های فرنگی پیش ببرند.

 

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا