اقتصاد

گره کور بنزین در ایران/ صرف ۶ میلیارد دلار از بودجه برای واردات

هاشم اورعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی کا 118، درباره راهکارهای عبور از ناترازی بنزین اظهار داشت: در حال حاضر مصرف روزانه بنزین به ۱۲۷ میلیون لیتر و گازوئیل به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده است بعبارت دیگر هرروز هم مصرف بنزین و گازوئیل بیشتر می‌شود و از سوی دیگر نمی‌توان انتظار داشت که تولید افزایش قابل توجهی داشته باشد این یعنی هر روز مسئله حادتر می‌شود.

۶ میلیارد دلار بودجه برای واردات بنزین

وی با بیان اینکه در بودجه امسال پیش‌بینی شده که ۶ میلیارد دلار برای واردات بنزین کنار بگذاریم، افزود: اگر با این فرمان جلو برویم ۳ تا ۴ سال آینده تمام درآمد نفتی کشور را باید صرف واردات سوخت مایع کنیم و این در حالی است کشوری هستیم که همه چیز به درآمدهای نفتی بستگی دارد، سوال اینکه اگر قرار باشد همه این درآمد صرف واردات فرآورده‌های نفتی شود، چگونه می‌توانیم بقیه هزینه‌های کشور را تامین کنیم؟

بنزین تبدیل به ابربحران شده است

استاد دانشگاه صنعتی‌شریف با بیان اینکه ماجرای بنزین در حال تبدیل به یک ابربحران و گره کور است و کاری هم نمی‌توان کرد، گفت: اکنون کنترل میزان مصرف سوخت خودروها را رها کرده‌ایم، از یک طرف مرزها را می‌بندیم و اجازه نمی‌دهیم صنعت خودرو مجبور به رقابت با نمونه مشابه خارجی شود و از سوی دیگر دائم هم فراخوان ثبت‌نام خرید خودرو منتشر می‌شود یعنی به همان میزان که خودرو روانه بازار می‌کنیم به همان میزان هم فاصله خودروهای داخل با فناوری‌های روز دنیا بیشتر می‌شود.

خودروها استاندارد شوند؛ مصرف نصف می‌شود

وی بیان داشت: متوسط مصرف سوخت خودروهای ایران تقریبا دو برابر دنیا است و این قابل قبول نیست، در حالی که اگر فرض کنیم یک‌شبه خودرهای ما استاندارد دنیا شوند مصرف نصف می‌شود.

قیمت گازوئیل در افغانستان ۱۷۰ برابر ایران است

اورعی در ادامه با اشاره به موضوع قاچاق سوخت در کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت گازوئیل در افغانستان ۵۱ هزار تومان و در ایران ۳۰۰ تومان است، این رویه یعنی اینکه اجازه می‌دهیم قاچاق ادامه پیدا کند.

۴۰ میلیون لیتر در روز قاچاق سوخت

وی با بیان اینکه در حال حاضر  ۲۰ تا ۴۰ میلیون لیتر در روز سوخت از کشور قاچاق می‌شود، تاکید کرد: ما نباید شرایط را به این شکل رها کنیم.

بخش خصوصی بنزین وارد کند

استاد دانشگاه صنعتی‌شریف با اشاره به راهکارها برای عبور از وضع موجود گفت: اگر دولت بنا ندارد بنزین را خصوصی‌سازی کند حداقل اجازه دهد به صورت موازی اشخاص و بخش خصوصی وارد شوند و بنزین را با قیمت بالا وارد و با نرخ بالاتر و خدمات بهتر توزیع کنند، چه بسا عده‌ای حاضرند بنزین را با نرخ بالاتر حتی لیتری تا ۱۰ هزار تومان و کیفیت بهتر خریداری کنند، کماینکه اکنون برخی اشخاص از خودورهای سوخترسان سیار بنزین مورد نیاز خود را تامین می‌کنند. یعنی بیشتر از قیمت بنزینی که در جایگاه‌های دولتی دریافت می‌کنند حق‌الزحمه پرداخت می‌کنند.

به سمت آزادسازی قیمت برویم

 وی اظهار داشت: ما اصرار داریم همه چیز تمام و کمال دست دولت باشد اما اگر دولت کنار برود و قیمت به سمت آزاد شدن برود اوضاع به روال بهبود را طی خواهد کرد.

ماجرا به خودروسازان برمی‌گردد

اورعی یادآور شد: نمی‌توانیم صنعت خودروسازی را رها کنیم و انتظار داشته باشیم مصرف خودبه‌خود کاهش یابد، این روند افزایشی است و بدون شک ماجرای بنزین روز‌به‌روز بدتر می‌شود.

رقابت نمی‌کنیم

وی تاکید کرد: واقعا باید به سمت این برویم که خودروسازان را مجبور کنیم کیفیت را افزایش دهند و این بدون رقابت با نمونه خارجی غیرممکن است، با این فرمان جلو برویم هر روز معضل بنزین حادتر می‌شود.

قیمت بنزین ایران با همسایگان همخوانی ندارد

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه قیمت بنزین ایران با کشورهای همسایه هیچگونه همخوانی ندارد، گفت: باید به اقتصاد آزاد اعتقاد پیدا کنیم و این از بدیهیات است و غیر از این راهی نداریم.

از کیفیت کم می‌کنیم

وی با بیان اینکه اکنون تمام تمرکز ما روی تولید است که غیرعملی است، تصریح کرد: اکنون بخشی از بنزین را با کاهش کیفیت و بخشی را با توقف تولید دیگر فراورده‌ها و تولید بیشتر بنزین تامین می‌کنیم و این اشکال دارد چون درواقع درآمد ارزی را کاهش می‌دهیم، علاوه بر این بیش از ۳ ماه است که بنزین سوپر در پمپ‌بنزین‌ها موجود نیست و این بدان معناست که کیفیت را پایین می‌آوریم.

روی اصلاح مصرف تمرکز کنیم

اورعی معتقد است: حتی اگر شرایط هم وجود داشت که تولید را افزایش دهیم باید تمرکز را از تولید به سمت مصرف ببریم تا بتوانیم بنزین را به سمت مسیر درست هدایت کنیم.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا