گسترش بازیافت لاستیک های فرسوده در کشور
محمدرضا گنجی، رئیس انجمن زنجیره ارزش تایر ایران با بیان اینکه بیش از صد عضو دارد، اظهار داشت: رستههای شغلی این مجموعه پیش از تولید تایر را شامل می شود که شامل تامینکنندگان، تولیدکنندگان ماشین آلات و سازندگان قطعات یدکی خودرو، تامینکنندگان مواد اولیه، تولیدکنندگان تایر، خدمات پس از فروش توزیعکنندگان و پنچر گیران هستند.
وی با بیان اینکه طیف وسیعی از ابتدا تا انتهای کار مربوط به تایر در زیر مجموعه این انجمن می شود گفت: به دلیل عدم تخصیص به موقع ارز گاهی در بازار شاهد کمبود تایر هستیم که با حل این مشکل، توسط دولت تایر وارد کشور شده و بازار به آرامش میرسد.
گنجی ادامه داد: مهمترین چالش این صنف تامین ارز است و اگر ارز کافی به موقع در کشور و برای وارد کننده تامین شود هیچگاه مشکل تامین تایر در کشور به وجود نخواهد آمد.
میزان تولیدات با قطعی برق کاهش پیدا کرد
وی تاکید کرد: تامین انرژی چالش بعدی ما است حداقل یک روز در هفته برق کارخانجات تایرسازی قطع شده و تولید را دچار اختلال میکند و این امر، حداقل ده درصد از تولید و ظرفیت تولید را از دست میدهد و شاهد تاثیر مخرب آن بر بازار هستیم هنگامی که تولید کمتر باشد توزیع هم کمتر خواهد بود.
رئیس انجمن زنجیره تامین تایر گفت: در واحدهای صنفی مرتبط با تایر ۱۵ هزار نفر در کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم شامل تولیدکنندگان قطعات لوازم لاستیک، لوازم یدکی، مواد اولیه، فروش، و واردات می شود که حدود صد هزار نفر به اشتغال مشغول هستند.
گنجی بیان کرد: شکایات نیز بر اثر اختلاف در مورد کیفیت لاستیک به وجود میآید، ترکیدن یا خراب شدن لاستیک و … در تمام کشور شرکتهای تایرساز نمایندگانی دارند که به شکایات رسیدگی میکنند.
وی با اشاره به اینکه لاستیک ایرانی دارای بالاترین سطح کیفیت و دارای استاندارد ملی ایران است که تلفیقی از استانداردهای آمریکایی و اروپایی است، گفت: موارد فنی و تکنیکی مانند قابلیت ترمزگیری در مسافت مناسب، موضوع اصطکاک، قابلیت چنگزنی به زمین، صدای لاستیک داخل ماشین در هنگام حرکت و …. که ا استاندارد swr نام دارد، در حین مراحل تولید در تمام کارخانجات رعایت میشود. لاستیک ایرانی از تایرهای چینی دارای کیفیت بالاتری است.
رئیس انجمن زنجیره تامین تایر گفت: هر چند نهاد نظارتی وجود ندارد اما شرکتها پاسخگو هستند و در صورت وجود نقص و اشتباه در کالای فروخته شده مسئولیت را قبول و کالای نو را تحویل میدهند و دیگر نیازی به واحدهای نظارتی نیست.
گنجی در ادامه گفت: اگر مشتری باز هم قانع نشد میتواند به سازمان استاندارد منطقه محل زندگی خود و سازمان تعزیرات شکایت کند.
او تاکید کرد: واردات بی رویه و بدون تخصص بیش از قیمت لاستیک داخلی تمام می شود که متاسفانه رقیب تولید محسوب می شود.
رئیس انجمن زنجیره تامین تایر گفت: تولید لاستیک آلاینده هوا نیست و هنگامی که کربن و کائوچو اختلاط پیدا میکند در برخی از کارخانجات که کاور لازم این مرحله را ندارند افزایش آلودگی اتفاق میفتد که البته تقریبا تمام کارخانهها به این کاور مناسب مجهز شدهاند و آلاینده بودن کارخانجات لاستیک منتفی است.
گنجی ادامه داد: چند کارخانه بازیافت در یزد و قم و چند شهر دیگر … فعال هستند که لاستیکهای فرسوده را بازیافت کرده، نخ و موادی که داخل لاستیک وجود دارد خارج کرده و جسم سیاه لاستیک نرم را پس از آسیاب شدن وارد اتوکلاو میکنند و بازیافت صورت میگیرد.
وی ادامه داد: لاستیک بازیافت شده حداقل ۱۰ درصد در لاستیک نو استفاده میشود همچنین در کفپوشها و …. اما خواسته ما از مردم این است که حتما تایر ایرانی خریداری کنند، لاستیکهای ایرانی دارای ضمانت پنج ساله هستند و بهترین تایرها در دنیا در کشور ایران تولید میشود.
انتهای پیام/