فرهنگ و هنر

«کاروانسرای عباسی کوهپایه» اثری ارزشمند بر سر راه جاده ابریشم

کا 118/اصفهان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کوهپایه گفت: شهر کوهپایه از هزاران سال گذشته مورد توجه ایران باستان قرار داشته و به واسطه قرارگیری در مسیر جاده ابریشم یکی از مراکز تبادلات تجاری بوده به همین دلیل در دوران صفویان و در زمان شاه‌عباس اول کاروانسرای عباسی احداث شده است.

سعید ملکیان در گفت‌وگو با کا 118 درباره کاروانسرای عباسی کوهپایه، اظهار کرد: این کاروانسرا در استان اصفهان و در ۷۵ کیلومتری شرق اصفهان کیلومتر ۶۰ جاده نائین و در شهر کوهپایه مرکز شهرستان کوهپایه واقع شده است و دارای ۲۵ اتاق بوده که طراحی و معماری اتاق‌ها زندگی دوران ایران باستان را تداعی می‌کند. اتاق‌های شاه‌نشین کاروانسرای کوهپایه اصفهان در طبقه اول واقع است که در گذشته محل استراحت شاه عباس بوده است.

وی افزود: به لحاظ اینکه شهر کوهپایه از هزاران سال گذشته مورد توجه ایران باستان قرار داشته و به واسطه قرارگیری در مسیر جاده ابریشم یکی از مراکز تبادلات تجاری بوده است به همین دلیل در دوران صفویان و در زمان شاه‌عباس اول کاروانسرای عباسی احداث شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کوهپایه، گفت: کاروانسرای عباسی تحت مالکیت اداره اوقاف است و در سال ۱۳۸۵ توسط اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان مرمت و بازسازی شده و در اختیار سرمایه‌گذار بخش خصوصی قرار گرفته و تبدیل به هتل سنتی شد.

ملکیان خاطرنشان کرد: روزانه گردشگران خارجی و داخلی زیادی از این بنای ارزشمند دیدن می‌کنند. این بنا به شماره ۲۶۹۸ در فهرست ثبت ملی قرار گرفت و در سال ۱۴۰۰ مورد بازدید ارزیاب و کارشناس یونسکو جهت ثبت جهانی قرار گرفت و در تلاش هستیم به زودی در فهرست ثبت جهانی قرار گیرد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا