فرهنگ و هنر

آخرین اخبار پیاده‌روی اربعین/هشدار ویژه در خصوص وضعیت جوی شلمچه و چذابه

کا 118/تهران سفر اربعین امسال با سال‌های قبل کمی متفاوت‌تر است، به دلیل محدودیت‌هایی که طی دو سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا برای این اجتماع بزرگ ایجاد شد پیاده‌روی امسال اما شور و حال دیگری دارد و تعداد زوار بسیار بالاتر از سال‌های قبل است اگرچه مشکلاتی مانند حمل و نقل، تجمع زوار در مرزها، ترافیک و حوادث رانندگی در جاده‌های منتهی به مرزها و …. وجود دارد اما عاشقان اباعبدالله (ع) همچنان به دنبال راهی برای پیوستن به این اجتماع عظیم هستند. آنچه در زیر می‌خوانید آخرین و جدیدترین اخبار مربوط به پیاده‌روی اربعین، شرایط زوار، راه‌ها، مرزها و …است.

درخواست زائران برای بازگشت از مرز مهران به اصفهان زیاد است

۱۶:۱۲- رئیس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده استان اصفهان گفت: در حال حاضر بازگشت بخشی از زائران از عتبات عالیات در حال انجام است، اما با نزدیک شدن به اربعین تعداد درخواست زائران برای بازگشت به اصفهان بیشتر می‌شود.

حسین بیغمیان در گفت‌وگو با کا 118، درباره آخرین وضعیت بازگشت زائران از مرز مهران، اظهار کرد: از شب گذشته تا صبح امروز زائران بسیاری در انتظار اتوبوس برای بازگشت به اصفهان بودند و خوشبختانه اتوبوس به تعداد کافی در مرز وجود دارد، اما به دلیل حجم جمعیتی زیاد، این جابجایی با کندی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با نزدیک شدن به اربعین مرز مهران شلوغ‌تر و درخواست‌ها برای بازگشت زائران بیشتر می‌شود، گفت: در حال حاضر بازگشت بخشی از زائران از عتبات عالیات در حال انجام است، اما با نزدیک شدن به اربعین تعداد درخواست زائران برای بازگشت به اصفهان بیشتر می‌شود.

رئیس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده استان اصفهان افزود: البته از اصفهان تردد زائران به مرز مهران همچنان وجود دارد، اما تعداد درخواست‌ها برای سفر نسبت به هفته گذشته کمتر شده است.

وی گفت: شب گذشته حدود ۷۰ دستگاه اتوبوس از مرز مهران به سمت اصفهان حرکت کرده‌اند.

بیغمیان با اشاره به افزایش دوباره قیمت اتوبوس‌ها برای زائران، اظهار کرد: حدود ۱۰ روز پیش قیمت مصوب بلیت دوباره ۲۵ درصد افزایش یافت و در حال حاضر قیمت هر بلیت اتوبوس وی آی پی ۵۲۰ هزار تومان و اتوبوس ۴۴ نفره ۳۲۰ تومان شده است.

وی گفت: تا این لحظه تمام زوار که قصد سفر به عراق را داشته‌اند، از مرز جابجا شده‌اند و بازگشت بدون سفر از مرز نداشته‌ایم.

جابجایی ۶۶۰۰ زائر گیلانی با ناوگان عمومی/ اعزام ۲۸ اتوبوس به مرز عراق جهت بازگشت زوار

۱۵:۰۷ -سرپرست راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان، از جابجایی بالغ بر ۶۶۰۰ زائر اربعین از گیلان تا مرز عراق خبر داد و گفت: زائران با ۲۸۴ اتوبوس به مرز مهران و ۵۸ اتوبوس به مرز خسروی رفتند.

غلامعلی نیک فهم در گفت وگو با کا 118، با بیان اینکه از اول لغایت ۱۷ شهریور بالغ بر ۶۶۰۰ زائر گیلانی اربعین با ناوگان حمل و نقل عمومی استان به مرزهای عراق اعزام شدند، اظهار کرد: از ۱۸ شهریور تاکنون اعزام زائر به مرزها متوقف شده و ناوگان اتوبوسی در خدمت بازگشت زوار است.

وی از اعزام زائران گیلانی به مرز مهران در قالب ۲۸۴ اتوبوس و به مرز خسروی در قالب ۵۸ اتوبوس خبر داد و تصریح کرد: همزمان با آغاز اعزام زوار گیلانی به مرزهای عراق از ۱۳ شهریور ۷۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی استان را به کار گرفتیم و مابقی اتوبوس ها به سایر نقاط اعزام شدند، اما طی روزهای ۱۴، ۱۵، ۱۶ و ۱۷ شهریور از ۹۰ درصد ظرفیت ناوگان استان استفاده کردیم.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان از اعزام ۲۴ اتوبوس به مرز مهران و چهار اتوبوس به مرز خسروی جهت بازگرداندن زوار گیلانی طی روز گذشته خبر داد و بیان کرد: هر ۲۴ ساعت اقدام به اعزام اتوبوس ها به دو مرز مهران و خسروی جهت بازگرداندن زوار می کنیم.

نیک فهم همچنین از بازگشت زوار با ۲۰ دستگاه اتوبوس طی روز گذشته خبر داد و گفت: زوار گیلانی می توانند با ارسال پیامک به شماره ۲۰۰۰۱۴۱ مرز منتخب خود جهت بازگشت را تعیین کنند تا اتوبوس ها را اعزام کنیم.

وی با بیان اینکه سکوی گیلان در پایانه مهران و خسروی استقرار دارد و اتوبوس ها آماده بازگرداندن زوار هستند، خاطرنشان کرد: از حداکثر ظرفیت‌ها ناوگان حمل و نقل عمومی استان برای بازگرداندن زوار استفاده می‌شود.

سرپرست راهداری گیلان از استقرار نیروی های این اداره کل در پایانه های مرزی جهت راهنمایی زوار خبر داد و تاکید کرد: زوار هنگام بازگشت به سکوی گیلان مراجعه کنند تا سوار اتوبوس اشتباه نشوند.

دیدار استاندار خوزستان و فرمانده مرزبانی فراجا با مسئولان عراقی در شلمچه عراق

۱۵:۰۶- استاندار خوزستان به همراه فرمانده مرزبانی فراجا روز دوشنبه با حضور در شلمچه عراق با مسئولان عراقی دیدار کردند.

صادق خلیلیان، استاندار خوزستان و  سردار احمدعلی گودرزی، فرمانده مرزبانی فراجا در دیداری با مسئولان عراق پیرامون تسهیل و مدیریت ورود خروج زائران اربعین حسینی از این مرز، دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش کا 118 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری خوزستان، در این دیدار طرفین نظرات خود را پیرامون بهتر شدن تردد زائران به ویژه اتباع اعلام کردند.

پس از این دیدار  با حضور مسئولان عراقی از گذرگاه های ورود و خروجی  و روند خروج زائران بازدید شد.

هشدار ویژه زائران اربعین در خصوص وضعیت جوی شلمچه و چذابه

۱۵:۰۴- اداره‌کل هواشناسی خوزستان نسبت به وضعیت جوی در مرزهای استان، به زائران اربعین حسینی هشدار داد.

به گزارش کا 118، در هشدار امروز (۲۱ شهریورماه) اداره‌کل هواشناسی خوزستان ویژه زائران اربعین حسینی در مورد وضعیت جوی در مرزهای استان آمده است:‌

“سه‌شنبه (۲۲ شهریورماه): در بعد از ظهر افزایش رطوبت و شرجی به ویژه در پایانه مرزی شلمچه

چهارشنبه (۲۳ شهریورماه): افزایش رطوبت و شرجی همراه با مه یا مه رقیق به ویژه در پایانه مرزی شلمچه

پنجشنبه ۲۴ شهریورماه: صاف همراه با وزش باد متوسط تا شدید و احتمال برخاستن گرد و خاک موقت در هر دو پایانه مرزی استان خوزستان

جمعه (۲۵ شهریورماه): صاف همراه با وزش باد متوسط تا شدید و احتمال برخاستن گرد و خاک موقت در پایانه مرزی شلمچه

شنبه (۲۶ شهریورماه): صاف همراه با وزش باد متوسط تا شدید و احتمال برخاستن گرد و خاک موقت در پایانه مرزی شلمچه.”

تشریح خدمات رسانی موکب احمدبن موسی(ع) در مرز شلمچه

۱۴:۵۰- نائب‌ رئیس کمیته خدمات شهری ستاد هماهنگی اربعین فارس، ابعاد خدمات‌رسانی موکب ‌حضرت احمدبن موسی(ع) شهرداری شیراز در نقطه مرزی شلمچه را تشریح کرد.

غلامرضا غلامی دوشنبه ۲۱ شهریور در حاشیه حضور در موکب حضرت احمدبن موسی (ع) شهرداری شیراز در نقطه مرزی شلمچه گفت: این موکب در موضوعات حمل‌ونقل زوار از پارکینگ تا پایانه مرزی، اسکان و ارائه خدمات بهداشتی به زوار، آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، گردشگری مذهبی و تکریم خانواده، تنظیف مرز شلمچه و پاکسازی سطح خرمشهر از نخاله و زباله، به مردم و زوار حضرت اباعبدالله الحسین(ع) خدمت‌رسانی‌می‌کند.

نائب‌ رئیس کمیته خدمات شهری ستاد هماهنگی اربعین فارس در ادامه به تشریح این خدمات پرداخت و افزود: حمل‌و نقل زوار از پارکینگ تا پایانه مرزی با استعداد ۸۰ دستگاه اتوبوس و ۱۶۰ راننده در حال انجام است.

او به تنظیف کل مرز شلمچه با ظرفیت ۴۰۰ نفر نیروی پاکبان و دستگاه‌های مختلف تنظیف و پرس زباله و نصب ۶۰۰ سطل ۶۶۰ لیتری زباله در طول مسیر اشاره و بیان کرد: پاکسازی و جمع‌آوری نخاله‌ها و زباله‌های سطح شهر خرمشهر از دیگر اقدامات شهرداری شیراز در راستای خدمات‌رسانی بهتر به زوار حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و مردم است.

غلامی به مبحث اسکان زوار اربعین حسینی در مرز شلمچه به استعداد  یک هزار و ۲۰۰ زائر برای استراحت شب به همراه سرویس بهداشتی و حمام اشاره کرد و گفت: خدماتی مثل حمل کانکس با جرثقیل برای استفاده موکب‌های دیگر در مواقع لزوم و انجام خدمات ایمنی توسط نیروهای عملیاتی آتش‌نشانی برای بهره‌وری زائرین از خدمات این موکب اشاره کرد.

جانشین ستاد اربعین شهرداری شیراز به مباحث فرهنگی در موکب خادمین حضرت احمدبن‌موسی- شاهچراغ(ع) شهرداری شیراز نیز اشاره و عنوان کرد: مهم‌ترین هدف در این مبحث تکریم خانواده با محوریت مادر و کودک و تبیین گردشگری زیارتی شهر مقدس شیراز با موضوعیت سومین حرم اهل بیت(ع) است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: موکب خادمین حضرت احمدبن موسی- شاهچراغ(ع) شهرداری این کلان‌شهر یکی از بزرگترین و جامع‌ترین موکبی بوده که در مسیر زوار اربعین حسینی در نقطه مرزی مشغول به فعالیت بوده و خدمات آن مشهود است.

مسعود زارعی تقدیر از تلاش‌های خادمین این موکب و بیان کرد: به نمایندگی از شورای اسلامی شهر شیراز از اقدامات بسیار خوب، موثر و عظیمی که در این موکب انجام شده و در حال انجام است، قدردانی می‌کنم.

او با بیان اینکه این موکب یکی از بزرگترین و جامع‌ترین موکبی بوده که در مسیر زوار اربعین حسینی در نقطه مرزی مشغول به فعالیت بوده و خدمات آن مشهود است، افزود: باید تلاش شود تا سال به سال مشکلات جاری آن کمتر شده و به سمت ثبات در خدمات‌رسانی به زائرین برود. 

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز با تصریح بر ثبات این موکب در آینده گفت: این موکب باید به سمت اقدام اثباتی در ایجاد سازه ثابت و ابعاد مختلف خدمت‌رسانی حرکت کند تا شاهد اقدامات گسترده‌ای در این زمینه باشیم.

خدمت‌رسانی به زوار در مرز خسروی تا پایان مراسم اربعین ادامه دارد

۱۴:۳۴ مدیر موکب «الشهیدین» اوقاف و امورخیریه استان فارس از تداوم خدمات‌رسانی به زوار در مرز خسروی تا چند روز پس از مراسم اربعین حسینی خبر داد.

رحیم صفری گرایی دوشنبه ۲۱ شهریور در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه موکب اربعینی الشهیدین این اداره به عنوان تنها موکب فعال در مرز خسروی به صورت شبانه‌روزی و بی وقفه در حال فعالیت است، گفت: با توجه به اینکه بازگشت زوار شروع شده و تا روزهای بعد از اربعین نیز ادامه دارد، خدمات ۲۴ ساعته این موکب که در خاک عراق مستقر شده به زایرینی که از مرز خسروی به عنوان نزدیک ترین مسیر به کربلا و معروف به راه کربلا عازم زیارت سیدالشهدا می‌شوند تا چند روز بعد از اربعین نیز ادامه خواهد داشت.

مدیر موکب «الشهیدین حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس» از افزایش پخت و اطعام روزانه غذا در این موکب خبر داد و افزود: روزانه حدود۳۵۰۰ دست غذای گرم در این موکب به زوار داده می‌شود و علاوه بر آن نانوایی سیار موکب نیز نان گرم و تازه و دستگاه فلافل‌زن موکب نیز ساندویچ فلافل تازه به زوار می‎دهد و در کل روز نیز میان‌ وعده‌های مختلف، آب یخ و خنک، میوه و خرما، کیک، چای و شربت آب لیموی اصل شیراز به زوار حسینی داده می‌شود.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف خاطرنشان کرد: حدود ۴۰ نفر خادم زوار که از ادارات اوقاف استان های فارس و کرمانشاه و همچنین از شهرهای خسروشیرین و  خسروی در مرز ایران و خانقین عراق در موکب اربعینی الشهیدین حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس مستقر و به صورت شبانه روزی در خدمت زائرین هستند.

صفری افزود: پذیرایی در این موکب از محل موقوفات استان فارس در هر سه وعده صبحانه، ناهار و شام از آشپزخانه اختصاصی موکب انجام می‌شود و در مجاورت موکب نیز مکانی برای استقرار، استراحت، اقامه نماز و اسکان موقت زوار تازه از راه رسیده تدارک دیده شده است.

او خاطرنشان کرد: همچنین به همت کارشناسان فناوری اطلاعات و ارتباطات حشدالشعبی عراق اینترنت رایگان نیز در خدمت زواری که این موکب را برای دریافت خدمات انتخاب کرده‌اند، قرار گرفته است.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف فارس در پایان گفت: فعالیتهای این موکب به این خدمات محدود نمی‌شود و هیاتی متشکل از طلاب اعزامی از قم نیز با حضور در موکب به ارائه فعالیت‌های تبلیغی و بیان مسائل شرعی به زوار حسینی می‌پردازند.

جان باختن مادر باردار در واژگونی خودروی زائران در بستان

۱۴:۳۲- سخنگوی اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز از کشته شدن یک مادر باردار و مصدومیت پنج نفر در پی واژگونی پراید در محور بستان – عبدالخان خبر داد.

عارف شرهانی در گفت‌وگو با کا 118، اظهار کرد: در پی واژگونی یک دستگاه خودروی پراید حامل زائران اربعین که ساعت ۱۲:۳۰ امروز (۲۱ شهریورماه) در محور بستان – عبدالخان رخ داد، یک مادر ۳۷ ساله باردار جان باخت.

وی با اشاره به اعزام سه دستگاه آمبولانس به محل حادثه، افزود: در این حادثه دو دختر بچه سه و چهار ساله، یک پسر بچه هفت ساله، یک زن ۳۶ ساله و یک مرد ۳۸ ساله مصدوم شدند که توسط تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان نفت سوسنگرد انتقال یافتند.

انتهای پیام

باطل شدن پروازهای مشهد به نجف توسط شرکت‌های عراقی

۱۳:۵۹- مدیر روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد گفت: پروازهای مشهد به مقصد نجف توسط شرکت‌های عراقی باطل شده‌اند.

حسن جعفری در گفت‌وگو با کا 118 در خصوص باطل شدن پروازهای مشهد به نجف و بغداد اظهار کرد: ۲ مورد از پروازها به نجف مربوط به شرکت‌های عراقی است که خود عراق به دلیل تعداد پایین مسافران باطل کرده است.

وی اضافه کرد: مسافران باقی مانده با پروازی جایگزین به نجف فرستاده خواهند شد و  در حال حاضر در سالن انتظار فرودگاه مشهد زائری وجود ندارد.

جعفری در خصوص کنسل شدن پروازهای ایرانی این مسیر خاطرنشان کرد: پروازهای چارتری که قبل از اربعین وجود داشته‌اند در اختیار ستاد اربعین قرار گرفته‌اند و این ستاد از این پروازها برای انتقال زائران کربلا استفاده می‌کند به همین دلیل این پروازها در سیستم باطل می‌شوند. این پروازها تنها با برنامه ستاد اربعین به نجف پرواز می‌کنند.

وی تصریح کرد: هیچ پرواز ایرانی در ایام اربعین از مشهد به مقصد نجف باطل نشده است. تنها یک پرواز به دلیل نقص فنی باطل شد که بلافاصله برنامه جایگزین برای آن در نظر گرفته شد و انتقال مسافران صورت گرفت.

۲۶هزار زائر اربعین از مرز باشماق مریوان تردد کردند

۱۳:۵۳- فرماندار شهرستان مریوان گفت: تاکنون ۲۶ هزار زائر از مرز باشماق تردد کرده و عازم کربلا در کشور عراق شده‌اند که پنج هزار نفر آنان مربوط به روز گذشته بوده است.

اسماعیل احمدی با اشاره به اینکه خروج زائران از مرز باشماق از ساعت ۶ صبح تا ۱۷ عصر انجام می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر اعزام زائران بدون مشکل انجام می‌شود و مساله حمل و نقل در منطقه اقلیم کردستان عراق برطرف شده است.

به گزارش کا 118 و به به نقل از روابط عمومی فرمانداری شهرستان مریوان، وی با بیان اینکه در صورت وجود امکانات حمل و نقل برای زائران در آنسوی مرز، مشکلی از لحاظ پذیرش زوار در مرز باشماق وجود ندارد، افزود: امکانات و زیرساخت‌های لازم برای اسکان زائران و پذیرایی از آنان در شهر مریوان و مرز باشماق فراهم است و کمبودی در این زمینه نداریم.

فرماندار مریوان به افزایش تعداد موکب‌ها برای ارائه خدمات بهتر به زائران اشاره و اضافه کرد: هم اکنون ۱۸ موکب در مریوان بر پا شده که ۹ مورد آن در مرز باشماق مستقر است.

احمدی با بیان اینکه بیش از ۱۰ نقطه به عنوان پارکینگ در مریوان اختصاص یافته است، یادآور شد: خروج زائران به صورت کاروانی است و وسائط حمل و نقل نیز در کشور عراق برای جابجایی آنان تامین شده است.

وی اظهار داشت: حدود ۷۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس برای جابجایی زائران از شهر مریوان به مرز باشماق در نظر گرفته شده و از ظرفیت تاکسیرانی نیز در این زمینه در صورت لزوم استفاده می‌شود.

امسال با تصمیم وزارت کشور، مرز باشماق مریوان برای اولین بار جهت تردد زائران اربعین انتخاب شده است.

اولین گروه زائران حسینی از لامرد به نجف اشرف پرواز کردند

 ۱۳:۴۴- دبیر ستاد اربعینی حسینی (ع) اعلام کرد که اولین گروه از زائرین اربعین حسینی از فرودگاه لامرد  طی مراسم با شکوهی به نجف اشرف مشرف شدند.

سید مجتبی علوی اردکانی دوشنبه ۲۱ شهریور در آیین بدرقه زائران لامرد به نجف اشرف، بیان کرد: امسال ۱۰ فرودگاه بین الملل‌ در کشور کار انتقال زائرین را انجام می‌دهند که با پیگیری‌های انجام شده توسط استانداری فارس، فارس به عنوان تنها استان در کشور کار انتقال زائرین را از سه فرودگاه لامرد، لار و شیراز بر عهده دارد.

او افزود: با توجه به مسائل و مشکلات پیش آمده برای زائرانی که از مرز زمینی قصد شرکت در پیاده روی اربعین حسینی(ع) را داشتند، انتقال زائرین از مرزهای هوایی بهترین روش و گزینه است که زائران می‌توانند به موقع مراسم زیارت و پیاده روی خود را مدیریت کنند و برگردند.

سهراب عزیزی، رئیس فرودگاه لامرد نیز در این مراسم ضمن تقدیر از تلاشهای انجام شده برای برقراری پروازهای شیراز به نجف بیان کرد: در اولین پرواز ۱۵۱ نفر از زائرین از فرودگاه لامرد به نجف اعزام شدند.

او ادامه داد: در ایام اربعین امسال طی ۴ سورتی پرواز ۶۰۶ نفر از زائرین جنوب کشور از فرودگاه بین‌المللی شهدای لامرد به نجف اشرف مشرف می‌شوند.

عزیزی خاطرنشان کرد: سال گذشته نیز پروازهای اربعین فقط از۶ فرودگاه کشور انجام شد که فرودگاههای شیراز و لامرد از اصلی ترین این فرودگاهها بودند.
 
 

سردار سلامی: مقامات عراقی امکان حضور اتباع غیرایرانی را در ایام اربعین فراهم کنند

۱۳:۴۰- فرمانده کل سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی با اشاره به ازدحام اتباع غیر ایرانی در مرز شلمچه گفت: از مقامات عراقی درخواست داریم در ایام اربعین، امکان ورود اتباع غیر ایرانی را برای زیارت فراهم کنند.

سردار حسین سلامی امروز ۲۱ شهریورماه در حاشیه بازدید از پایانه مرزی شلمچه، اظهار کرد: مرز چذابه خوشبختانه مشکل خاصی ندارد و رفت و آمد و تردد زوار در این مرز روان است و همه خدمات لازم به زائران ارائه می شود.

به گزارش کا 118، وی افزود: جریان عبور زائران به داخل خاک عراق و بالعکس بدون هیچ مشکلی در مرز چذابه در حال انجام است و خوشخبتانه همه چیز تنظیم است.

فرمانده کل سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی ضمن تشکر از مقامات و مردم عراق برای میزبانی مناسب از زائران در ایام اربعین، گفت: متاسفانه به دلیل ممنوعیت ایجاد شده برای عبور زائران غیر ایرانی به درون خاک عراق در مرز شلمچه شاهد ازدحام اتباع خارجی به ویژه اتباع کشور افغانستان هستیم.

سلامی عنوان کرد: از مقامات عراقی درخواست داریم در ایام اربعین، امکان ورود اتباع غیر ایرانی را برای زیارت فراهم کنند زیرا در مرز شلمچه ازدحام به وجود آمده است. اگر همکاری طرف عراقی را در این زمینه داشته باشیم این مشکل ازدحام اتباع خارجی در مرز شلمچه نیز حل خواهد شد.

وی افزود: از اتباع افغانستان درخواست داریم به سمت مرزها نیایند زیرا امکان تردد برای آن ها وجود ندارد. هوا نیز در مرز شلمچه گرم است و امکان گرما زدگی و دیگر بیماری‌ها نیز وجود دارد.

فرمانده کل سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی ادامه داد: همه مقامات و دستگاه های استان خوزستان بیشترین تلاش خود را به کار بسته اند تا زائرانی که در مرزهای خوزستان حضور دارند شرایط مناسبی داشته باشند. امیدواریم مشکلات جزیی که در مرز شلمچه وجود دارد، حل شود و زائران بتوانند روان وارد خاک عراق شوند.

سلامی در پایان در خصوص آخرین وضعیت دیگر مرزهای کشور برای تردد زوار اربعین حسینی گفت: در دیگر مرزهای کشور نیز مشکل خاصی برای تردد زوار وجود ندارد و جریان تردد روان است.

با “تاولِ پا” در پیاده‌روی اربعین چه کنیم؟

۱۳:۳۶- یک متخصص پوست و مو به تشریح نکات پیشگیری از بروز تاول پا و روش های درمان آن در مراسم پیاده روی اربعین پرداخت.

دکتر علی ابراهیمی در گفت و گو با کا 118، با اشاره به طولانی بودن مسیر پیاده روی اربعین گفت: این احتمال وجود دارد که برخی افراد در این مسیر به دلیل استفاده از کفش نامناسب دچار تاول پا شوند.

وی افزود: تاول پا بیشتر بر اثر فشار کفش و یا تماس طولانی مدت پا با کفش و در محلی که بیشترین فشار به پا وارد می شود، ایجاد می شود.

ابراهیمی گفت: این عارضه در افرادی که مبتلا به دیابت و نوروپاتی عصبی هستند بیشتر حادث می شود، چرا که این افراد حس کمتری در پا داشته و درد و فشار پا را کمتر حس می کنند و برای همین ممکن است تا زمان ایجاد تاول متوجه آن نشوند.

این متخصص پوست و مو درد و سوزش را نشانه های اولیه ایجاد تاول عنوان کرد و افزود: درصورتی که به این درد و سوزش توجه نشود، پوست آرام آرام ملتهب شده و تاول ایجاد می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پشت پاشنه، کف پا، سینه پا و زیرپاشنه پا را محل های شایع ایجاد تاول عنوان کرد و افزود: اگر افراد به محض ایجاد درد و سوزش در پا استراحت کرده و کفش خود را عوض کنند و به محل درد توجه کنند، کمتر دچار تاول خواهند شد.

وی افزود: ایجاد درد در یک نقطه از پا موقع راه رفتن نشان می‌دهد که کفش فرد نامناسب است و برای پیشگیری از ایجاد تاول باید کفش خود را عوض کند.

این متخصص پوست و مو در خصوص درمان تاول هم گفت: زمانی که پوست پا دچار تاول می شود، ابتدا باید از یک کفش یا دمپایی راحت استفاده کرده تا فشار وارد شده بر قسمت تاول مرتفع شود.

ابراهیمی گفت: در ادامه بهتر است محل تاول با الکل و مواد ضدعفونی کننده، کاملا ضدعفونی شود و سپس باید با استفاده از یک سوزن تمیز سوراخ کوچکی در یک قسمت تاول ایجاد کرده و آب آن را تخلیه کرد.

وی افزود: با تخلیه آب تاول، نباید پوست روی آن کنده شود، چرا که پوست روی تاول مانند یک پانسمان طبیعی عمل کرده و مانع از ورود میکروب و ایجاد عفونت در محل تاول می شود.

این متخصص پوست و مو گفت: اگر افراد آب تاول را تخلیه نکنند، تاول همچنان دردناک بوده و راه رفتن بر روی آن دشوار است.

توصیه های ترافیکی پلیس راه استان مرکزی برای زائران اربعین حسینی

۱۳:۲۳- رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان، نکات مهمی که زائران اربعین حسینی در زمان سفر به قصد حضور در راهپیمایی اربعین باید رعایت کنند، را تشریح کرد.

سرهنگ ” محمد پورشمس” اظهار کرد: در ایام اربعین شاهد سفر محبان اهل بیت(ع)، به سمت مرزهای جنوب غربی و غرب برای حضور در پیاده روی میلیونی اربعین و زیارت عتبات عالیات هستیم که با توجه به بعد مسافت و لزوم رانندگی طولانی مدت در جاده ها، توجه به هشدارهای آموزشی و ترافیکی قبل و حین سفر لازم و ضروری است.

وی گفت: اولین و مهمترین نکته برای سفر ایمن، داشتن آمادگی ذهنی کاربران جاده ای برای سفر است و رانندگان وسایل نقلیه شخصی و عمومی، می بایست برنامه ریزی لازم برای سفری ایمن را داشته باشند.

پورشمس افزود: لازم است ضمن داشتن اطلاعات لازم درخصوص راه ها و مسیر حرکت، قبل ازشروع سفر نیز با استراحت کافی، از مصرف داروهای خواب آور که باعث کاهش توجه در رانندگی می شود، خودداری کرد، همچنین رانندگان از سالم بودن خودرو خود با بازدید از وضعیت لاستیک های خودرو، چراغ ها، علائم هشداردهنده، تجهیزات سرمایشی و ایمنی و همراه داشتن تجهیزات هشداردهنده برای مواقع نیاز مطمئن شوند.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی تصریح کرد: رانندگان برای تردد ایمن و سفر بدون خطر در جاده می بایست بدون عجله و شتاب و با آرامش کامل رانندگی کرده و پس از دو ساعت رانندگی، زمان استراحت ۱۵ دقیقه ای در مکان های تعیین شده و امن را به عنوان یک اولویت همواره در نظر داشته باشند.

وی گفت: رانندگان می بایست از توقف غیر اضطراری در حاشیه راه ها پرهیز کنند و از ارتکاب رفتارهای پرخطر از جمله سرعت و سبقت غیر مجاز، تجاوز و انحراف به چپ در راه های دوطرفه که عامل بیشتر تصادفات جاده ای است، خودداری کنند.

به گزارش کا 118، به نقل از پلیس، سرهنگ پورشمس افزود: با توجه به لزوم استفاده از سامانه روشنایی در شب جهت دیدن و دیده شدن، لازم است از سلامت چراغ ها و سامانه روشنایی وسیله نقلیه اطمینان حاصل کرده و در صورت بروز نقص و خرابی غیرقابل پیش بینی تا حد امکان از توقف در سطح راه، سرپیچ و جاهایی که دید لازم را ندارد خودداری شود.

تردد بیش از ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از مرز مهران تا صبح امروز

۱۲:۵۱ -مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان از تردد بیش از یک میلیون و ۶۰۰هزار نفر از مرز مهران تا صبح امروز خبر داد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان از تردد  ۷۴ هزار و ۴۵۹نفر از مرز مهران ،از بامداد امروز تا  ساعت هشت صبح  خبر داد.

«سیدزاهدین چشمه‌خاور» در گفت و گو با کا 118، با اعلام این خبر، اظهار کرد: در این مدت در مجموع ۱میلیون و ۲۱۵  هزار و ۹۴۵نفر  از مرز مهران به عتبات رفته‌اند.

وی گفت: در این مدت ۴۰۹هزار و ۶۶۰ نفر  بعد از زیارت عتبات از این مرز وارد کشور شده‌اند.

آموزش خودمراقبتی به بیش از ۷۵۰۰ زائر در مرز باشماق

۱۲:۳۳ – مدیر گروه واحد آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: به همت واحد آموزش و ارتقای سلامت معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، بیش از ۷۵۰۰ نفر از زوار عزیز اربعین حسینی در مرز باشماق مریوان، آموزش های بهداشتی مرتبط با خودمراقبتی(self-care) را دریافت کردند.

حسن محمودی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار کرد: بسیار خرسندیم که برای اولین بار در استان فرهنگی کردستان در مرز بین المللی باشماق میزبان زوار اربعین حسینی هستیم.

وی با اشاره به آمارهای پاره‌ای از اقدامات آموزشی مرتبط با سلامت توسط معاونت بهداشتی دانشگاه گفت: تا تاریخ ۱۸ شهریور ماه جاری بیش از ۷۵۰۰ زائر با همکاری های صورت گرفته توسط واحد آموزش و ارتقای سلامت با مرکز بهداشت شهرستان مریوان و سایر همکاری‌های بین بخشی به صورت فردی (آموزش چهره به چهره)، جمعی (اطلاع رسانی از طریق سیتم صوتی و تصویری) و گروهی در اقامتگاه‌های زائرین در سطح مرز بین المللی باشماق آموزش‌های بهداشتی با محوریت خودمراقبتی در سفر را دیده‌اند.

مدیر گروه واحد آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه گفت: آموزش ها با محوریت خودمراقبتی پیرامون پیشگیری از گرمازدگی ( استفاده از کرم ضد آفتاب، پیاده روی در اوقات خنک، نوشیدن مایعات خنک)، پیشگیری از بیماری‌های تنفسی (کرونا)، گوارشی (وبا)، بیماری آبله بثورات پوستی، رعایت بهداشت فردی از جمله استفاده از ماسک، شستشوی مرتب دست ها با آب و صابون، حفظ فاصله اجتماعی بوده است.

محمودی در توصیه‌هایی بیان کرد: بهتر است زائرین عزیز از همراه داشتن و مصرف غذاهای فاسد شدنی پرهیز نموده و برای پیشگیری از مسمومیت غذایی و تقویت بنیه جسمانی خود در مسیر پیاده روی از مواد غذایی مانند خشکبار و غذاهای کنسرو شده و نیز مایعات کافی استفاده کنند.

خدمات‌رسانی درمانی در مرز خسروی تا بازگشت کامل زوار ادامه دارد

۱۲:۲۳ -رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به خدمات‌رسانی درمانی به زوار اربعین در مرز خسروی، گفت: هیچ کمبودی برای خدمت‌رسانی درمانی به زوار در مرز خسروی نداریم.

دکتر رضا منصوری در گفت‌وگو با کا 118، با اشاره به برپایی اورژانس صحرایی مدافعان سلامت در مرز خسروی، اظهار کرد: در این اورژانس ۱۶ تختخوابی خدمات سرپایی به زوار اربعین ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه روزانه حداقل شش نفر پزشک آقا و خانم و ۱۲ نفر پرستار آماده خدمت‌رسانی به زوار در این اورژانس صحرایی هستند، گفت: هیچ کمبودی برای خدمات رسانی در این مرکز، به هر میزان که مراجعه کننده داشته باشد، نداریم.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان کرمانشاه در ادامه اشاره‌ای هم به برپایی شش پست امداد بین‌راهی در مسیرهای منتهی به مرز داشت و گفت:  این پست‌های امداد در مسیرهای تردد زوار اربعین در استان کرمانشاه در محدوده شهرهای کنگاور، بیستون، سنقروکلیایی، دالاهو، اسلام‌آبادغرب و کرمانشاه برای خدمات رسانی درمانی مستقر هستند.

وی ادامه داد: این پست‌های امداد بین راهی تا ساعت ۲۴ هرشب در دو شیفت شامل با حضور پزشک و پرستار مشغول خدمات‌رسانی درمانی به زوار هستند.

 منصوری با اشاره به پای کار بودن پزشکان و کادر درمان استان برای خدمات‌رسانی درمانی به زوار اربعین، گفت: تاکنون ۳۲ پزشک متخصص و عمومی، ۵۷ نفر پرستار، ۱۲ نفر ماما، ۲۲ نفر بهیار و ۱۹ نفر نیروی پشتیبانی جهت خدمات‌رسانی درمانی به زوار در استان کرمانشاه ثبت‌نام کرده‌اند که به نوبت به این مراکز درمانی اعزام می‌شوند.

منصوری اضافه کرد: خدمات‌رسانی به زوار در مرز خسروی و دیگر مسیرهای تردد زوار اربعین در استان کرمانشاه تا بازگشت کامل زوار به کشور ادامه خواهد داشت.

 

ویدئو / مرز شلمچه؛ تردد زائران ایرانی و سرگردانی زائران خارجی

۱۱:۵۷ – پس از اینکه صبح جمعه ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد گذرگاه‌های مرزی به عراق تا اطلاع ثانوی بسته خواهند بود، وزیر کشور امروز گفته اعزام‌های جدید زائران اربعین، تدریجی و متناسب با ظرفیت ساختارهای عراق، با سهمیه‌بندی مرزها انجام می‌شود. در آستانه اربعین حسینی، هر روز تعداد زیادی از زائران برای عزیمت به عراق به مرز شلمچه در استان خوزستان مراجعه می‌کنند. عبور زائران که به‌دلیل ازدحام در پایانه شلمچه عراق معطل مانده بود، با رایزنی مسئولان مجدداً برقرار شده است؛ اما تعداد زیادی از زائران خارجی به دلیل پذیرش نشدن از سوی دولت عراق، همچنان در مرز و گذرگاه شلمچه سرگردان هستند.

برپایی موکب مصباح‌الهدی حسینیه اعظم زنجان در سامرا

۱۱:۴۳ – مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: موکب مصباح‌الهدی حسینیه اعظم زنجان از ۲۲ تا ۲۸ شهریورماه در شهر سامرا برپا خواهد شد.

حجت‌الاسلام مختار کرمی پیش از ظهر امروز (۲۱ شهریورماه) در جمع خبرنگاران، در رابطه با موکب مصباح‌الهدی حسینیه اعظم زنجان، اظهار کرد: این موکب از ۲۲ تا ۲۸ شهریور در شهر مقدس سامرا آماده خدمت‌رسانی به زائران امامین عسگرین و عزاداران حسینی خواهد بود.

وی با بیان اینکه طبق تدارک انجام شده روزانه ۱۳ هزار پرس غذا توسط ۶۰ خادم افتخاری حسینیه اعظم در موکب مصباح‌الهدی حسینیه اعظم زنجان توزیع خواهد شد، افزود: طی هفته گذشته چند کامیون اقلام و تجهیزات موکب اعزام شد و دو دستگاه اتوبوس نیز خادمان را به عراق انتقال دادند تا مقدمات برپایی موکب در شهر مقدس سامرا فراهم شود و خدمت‌رسانی به زائران را آغاز کند.

این مسئول با بیان اینکه موکب حسینیه اعظم زنجان به ارائه وعده‌های غذایی سه‌گانه و پذیرایی چای و شربت از زائران اربعین حسینی در شهر سامرا خواهد پرداخت، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم با استفاده از امکانات موجود روزانه حداقل ۵۰۰۰ وعده غذایی و به همین تعداد پذیرایی چای و شربت انجام شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: موکب شهدای کربلای اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با مشارکت نقدی و غیرنقدی خیرین و زنجانی‌ها و با استفاده از درآمدهای موقوفات با نیت عزاداری و اطعام عزاداران حضرت امام حسین (ع) نیز در شهر سامرا فعالیت خواهد کرد.

کرمی خاطرنشان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه تلاش دارد بنا به وظیفه خدمت به زائران حسینی از ظرفیت‌های موجود خود در این راستا با پشتوانه مردمی و نیز اجرای نیات واقفینی که اطعام عزاداران حسینی را در نظر داشتند، وظیفه خود را به شکلی مناسب به انجام رساند.

آمادگی زنجان برای خدمات‌رسانی به زوار اربعین

۱۰:۳۷ – دبیر ستاد اربعین دستگاه‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی در استان زنجان گفت: آمادگی داریم به عنوان استان معین برای کمک به استان‌های هم‌جوار، ظرفیت‌های شورای هماهنگی را در اختیار زوار اربعین حسینی قرار دهیم.

رسول احدی در گفت‌وگو با کا 118، اظهار کرد: استان زنجان به دلیل همجواری با استان کردستان آمادگی دارد تا همه توان خود برای رفع نیازهای این استان را با هماهنگی دبیر ستاد اربعین و رئیس شورای هماهنگی کردستان در اختیار قرار دهد.

وی افزود: تاکنون اداره‌کل فنی و حرفه‌ای استان زنجان یک باب کانکس حمام در موکب شهدای این سازمان در کربلای معلی مستقر و مواد شوینده مورد نیاز را نیز تامین کرده است.

دبیر ستاد اربعین دستگاه‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی در استان زنجان، ابراز کرد:  فنی و اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان یک دستگاه ون برای جابه‌جایی زوار حسینی در اختیار استانداری زنجان قرار داده است.

احدی خاطرنشان‌ کرد: مدیریت بانک توسعه تعاون استان زنجان نیز از آمادگی خود برای در اختیار قرار دادن وام قرض‌الحسنه ۵۰ میلیون ریالی به همکارانی که تمایل به سفر به عراق برای اربعین دارند، خبر داد.

افزایش ۲۵ درصدی ترافیک کرمانشاه در مسیر بازگشت زوار/ ۲۷ تا ۲۹ شهریور”موج بازگشت” به اوج می‌رسد

آخرین اخبار پیاده‌روی اربعین/ ورود مجلس به بحث سفر اربعین و سرگردانی زائران

۱۰:۳۴ –  رییس پلیس راه استان کرمانشاه از افزایش ۲۵ درصدی ترافیک محورهای استان در مسیر بازگشت زوار خبر داد.

سرهنگ کیخسرو دستغیب در گفت و گو با کا 118، با اشاره به شروع موج بازگشت زوار اربعین گفت: در حال حاضر ترافیک در محورهای برگشت زوار نسبت به روزهای عادی سال ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: هم اکنون ترافیک در این محورها پرحجم، اما روان است.

رییس پلیس راه استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشترین تردد در محورهای استان مربوط به محور سرآبله-حمیل-اسلام آبادغرب و نیز محورهای برگشت از شهرستان های قصرشیرین و سرپل ذهاب است.

دستغیب با اشاره به خلوت شدن مسیر رفت زوار گفت: در حال حاضر ترافیک در این مسیرها نسبت به روزهای عادی سال حدود پنج درصد افزایش دارد، هرچند پیش بینی می شود فردا و پس فردا (۲۲ و ۲۳ شهریور) مجددا شاهد شلوغی محورهای رفت زوار به سمت مرزها باشیم.

رییس پلیس راه استان کرمانشاه از اوج گیری موج بازگشت زوار در روزهای ۲۷ تا ۲۹ شهریور خبر داد و افزود: با توجه به این مسئله از تمام زوار درخواست داریم سفر خود را کوتاه کرده و هر چه سریعتر به کشور برگردند که به موج اصلی برگشت برخورد نکنند.

دستغیب با اشاره به خستگی زوار در موج بازگشت، گفت: بیشترین نگرانی ما در این زمینه بحث رانندگی در حالت خستگی و خواب آلودگی است که می تواند موجب افزایش حوادث، بویژه واژگونی خودرو شود.

رییس پلیس راه استان کرمانشاه گفت: در همین راستا از تمام رانندگان تقاضا داریم به طور جد از رانندگی در حالت خستگی و خواب آلودگی اجتناب کرده و حتما در موکب های بین راه استراحت کنند.

وی افزود: نیاز است افراد حتما بعد از هر دو ساعت رانندگی مدتی را استراحت کرده و آب یا خوراکی مصرف کنند تا دچار خستگی و خواب آلودگی نشوند.

دستغیب گفت: همچنین از تمام رانندگان درخواست داریم از هرگونه عجله وشتاب برای برگشت به مقصد خود اجتناب کنند و حتما سفر را زمان بندی کرده و با صبر و حوصله رانندگی کنند.

مجلس در بحث سفر اربعین و سرگردانی زائران ورود می‌کند

آخرین اخبار پیاده‌روی اربعین/ ورود مجلس به بحث سفر اربعین و سرگردانی زائران

۱۰:۲۲ -نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی گفت: قطعا مجلس در بحث سفر اربعین و سرگردانی زائران ورود کرده و توضیحاتی را از وزیر کشور به عنوان متولی ستاد اربعین و وزیر ارشاد به عنوان متولی حج و زیارت مطالبه می‌کند.

جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با کا 118 ضمن گرامیداشت اربعین حسینی، اظهار کرد: پیاده روی اربعین حسینی یکی از مانورهای بزرگ جهان اسلام بوده که چندین سال است به صورت پر شور با حضور مشتاقان اباعبدالله(ع) از نقاط مختلف جهان برگزار می‌شود.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی افزود: طی دو سال اخیر به سبب شیوع کرونا پیاده روی اربعین با محدودیت مواجه بود و امسال، برای نخستین بار بعد از این مدت راهپیمایی اربعین در حال برگزاری است؛ مردم ما هم در کنار مردم عراق، افغانستان، پاکستان و… نقش و حضور پررنگی در راهپیمایی بزرگ حسینی داشتند.

وی افزود: انتظار این بود که تدارکات وسیع‌تری هم از طرف دولت عراق و هم دولت ایران پیش‌بینی می‌شد، متاسفانه امسال در این سفر شاهد یک بهم ریختگی بودیم که موجب نگرانی مردم انقلابی شد اما عشق به اباعبدالله(ع) موجب شد تا وجود کاستی‌ها با خونسردی به این سفر معنوی بروند وگرنه مسئولین باید پاسخگوی بیشتری می‌شدند.

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه برنامه‌ریزی متفاوت و دقیق‌تری باید بین طرفین انجام می گرفت، تصریح کرد: اول اینکه به نظر باید جمعیت و زائران اربعین حسینی را در قالب کاروان هدایت می‌کردند که در این صورت وزارت ارشاد و سازمان حج و زیارت به عنوان متولی و مسئول سفر و هم وزارت کشور هم به عنوان حافظ امنیت باید اقدامات لازم را پیش بینی می‌کردند.

وی ادامه داد: به دلیل عدم هماهنگی‌ها بین نهادها، باعث شد فراخوان کنند که زائران با خودروهای شخصی به مرز مراجعه کنند. از آن طرف عراق هم از نظر لجستیکی آمادگی پذیرش این جمعیتی که از مرزها ورود می‌کند را نداشت و به عبارتی سیستم ترابری عراق آمادگی انتقال زائران را به سمت نجف و کربلا نداشت.

این نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: در پی عدم برنامه‌ریزی‌های مناسب متاسفانه شاهد بودیم که در دمای حدود ۵۰ درجه زائران روزها در مرزها سرگردان بودند و دچار گرمازدگی شدید شدند، خیل عظیمی از زائرین به سمت نجف و کربلا رفتند اما موکب‌ها پشت دروازه عراق ماندند و عراق هم نتوانست پاسخگوی این حجم از مسافران باشد و به ناچار مرزها برای سفر زمینی بسته شد.

کوچکی‌نژاد افزود: بنابر ظرفیت کشور عراق، می‌توانستند در کشورمان برای صدور ویزا و گذرنامه سهمیه بندی کنند و در قالب حرکت کاروانی زائران اربعین حسینی را بدون دغدغه و آسیب اعزام کنند.

وی تاکید کرد: قطعا مجلس در بحث سفر اربعین و سرگردانی زائران ورود کرده و توضیحاتی را از وزیر کشور به عنوان متولی ستاد اربعین و وزیر ارشاد به عنوان متولی حج و زیارت مطالبه می‌کند؛ با همه تجاربی که ما در راهپیمایی‌های عظیم داخل کشور داریم به اعتقاد من در این حوزه نباید خطا می‌کردیم یا باید حداقل خطا صورت می‌گرفت که امسال در این بخش حداکثر خطا وقوع پذیرفت و باعث شد مرد ما آسیب ببینند.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس گفت: از همه مردم و زائرین ابا عبدالله الحسین(ع) التماس دعا داریم عذرخواهی می‌کنم که در این سفر دچار زحمت یا آسیب شدند؛ در حالیکه متولیان می‌توانستند با تدارکات و اتخاذ تدابیر درست این مشکلات را به حداقل برسانند و باید در این راستا پاسخگو باشند.

افراد دارای بیماری زمینه‌ای برای سفر به کربلا اقدام نکنند/ ۴۰ تن آبرسانی هوایی به مرز

آخرین اخبار پیاده‌روی اربعین/ ورود مجلس به بحث سفر اربعین و سرگردانی زائران

۱۰:۲۱ – معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان شمالی گفت: شرایط در مرزها سخت است و افراد دارای بیماری زمینه‌ای به هیچ عنوان برای سفر به کربلا اقدام نکنند.

حسن ناهیدی، معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان شمالی، در گفت‌وگو با کا 118، با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ هزار نفر از خراسان شمالی برای حضور در مراسم اربعین ثبت نام قطعی انجام داده‌اند، اظهار کرد: ۳۴۹۷ خودروی سواری وارد پارکینگ مرزهای شش گانه ایران و عراق شده است و بیش از ۱۳ هزار نفر با خودروی سواری و ۳۵۰۰ نفر با اتوبوس وارد مرزها شده‌اند.

وی با بیان اینکه ۷۲ درصد از جمعیت زائران خراسان شمالی از طریق مرز مهران وارد کشور عراق شده‌اند، تصریح کرد: نوسانات برق، مشکلات حمل و نقل، کمبود آب و… شرایط سختی را برای زائران ایجاد کرده است و تأکید می‌کنیم که افراد دارای بیماری زمینه‌ای برای سفر به کربلا اقدام نکنند و وارد مرزها نشوند.

ناهیدی با تأکید براینکه طی روز گذشته ۴۰ تن آب آشامیدنی به صورت هوایی از خراسان شمالی به مرز ارسال شده است، افزود: مهم‌ترین اولویت‌های ستاد اربعین در کشور، امنیت و سلامت زائران است و از همین جهت از مردم در خواست می‌کنیم که اگر تأکید بر حضور در کشور عراق دارند نیز از طریق مرز مهران وارد نشوند.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب آب و هوا در کشور عراق، تصریح کرد: گرمازدگی یکی دیگر از مشکلاتی است که برای مردم در مرز ایجاد شده و موجب مراجعه زیاد مردم به مراکز درمانی و مراکز امدادرسان شده است. 

معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه بالا بودنِ هزینه‌های حمل و نقل در کشور عراق نیز نارضایتی‌هایی را برای مردم ایجاد کرده است، افزود: از این رو برای کنترل ازدحام جمعیت، سهمیه خاصی برای هر استان‌ در نظر گرفته می‌شود.

ناهیدی با اشاره به اینکه بلیط افرادی که اقدام به تهیه آن کرده‌ اما و وارد پایانه‌های اتوبوس‌رانی نشده‌اند عودت داده می‌شود، ادامه داد: مردم باید به توصیه‌های ستاد اربعین توجه کنند و در هنگام بازگشت نیز به علت شلوغی جاده‌ها و… با حوصله به سفر خود پایان دهند تا شاهد اتفاقات ناگوار برای زائران نباشیم.

سرخک همچنان در عراق شایع است / زائران از واکسیناسیون خود مطمئن شوند

آخرین اخبار پیاده‌روی اربعین/ ورود مجلس به بحث سفر اربعین و سرگردانی زائران

۹:۵۵ – مدیرگروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه سرخک همچنان در عراق، افغانستان و پاکستان شایع است با اشاره به عوارض جدی این بیماری، گفت: توصیه می‌شود مردم قبل از سفر اربعین از تکمیل بودن سابقه واکسیناسیون خود و کودکان خود مطمئن شوند.

همایون امیری در گفت‌وگو با کا 118، اظهار کرد: سرخک یک بیماری ویروسی خطرناک و یکی از مسری‌ترین بیماری‌های عفونی است که بیش از ۹۰ درصد افراد حساس بعد از تماس بیمار، مبتلا می‌شوند. راه انتقال این بیماری از طریق تنفس و تماس با بیمار است و در فضاهای دربسته حتی تا ۱۵ دقیقه بعد از خروج بیمار از اتاق، امکان انتقال بیماری به فرد دیگر وجود دارد. دوره نهفتگی بیماری نیز به طور متوسط بین ۱۰ تا ۱۴ روز است.

وی عنوان کرد: بیماری با علائم اولیه تب، آبریزش بینی، ورم ملتحمه چشم و سرفه آغاز می‌شود و متعاقب آن‌ها بثورات پوستی (دانه‌های ریز قرمزرنگ روی پوست) بروز پیدا می‌کنند. در چند روز این بثورات پوستی در تمام بدن منتشر می‌شود و سپس با کاهش تب بیمار رو به بهبودی می‌رود.

امیری افزود: بیماری سرخک با عوارض جدی نیز همراه است به گونه‌ای که حدود یک تا ۵ درصد موارد می‌تواند سبب مرگ بیمار نیز شود. مهم‌ترین عوارض این بیماری عفونت ریه، عفونت مغز، اسهال و نابینایی و اختلال شنوایی هستند. قبل از استفاده واکسن، بیماری در کلیه جوامع شاید بود و هر سه تا پنج سال به علت تجمع افراد حساس، همه‌گیری ایجاد می‌کرد.

وی بیان کرد: گرچه با برنامه‌های موفق بهداشتی و مشارکت خوب خانواده‌ها، بهترین پوشش واکسیناسیون در کشورهای منطقه، در جمهوری اسلامی ایران برقرار است اما در کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان و پاکستان به دلیل ضعف نظام بهداشتی و سایر مشکلات، پوشش واکسیناسیون مناسب نیست و همین مساله موجب شده بیماری سرخک همچنان در این کشورها شایع باشد بنابراین توصیه می‌شود مردم قبل از سفر اربعین، از تکمیل بودن سابقه واکسیناسیون خود و کودکان خود مطمئن شوند.

امیری افزود: در طول سفر از تماس با بیماران احتمالی که علائم ابتلا به این بیماری را دارند، پرهیز کنند. علاوه بر این با توجه به اینکه سرایت‌پذیری بیماری بسیار زیاد است در صورتی که حین و یا بعد از بازگشت از سفر اربعین، علائم بیماری ظاهر شد، باید علاوه بر مراجعه به پزشک، سابقه سفر حتما به پزشک یادآوری شود.

اسکان ۳۰ هزار زائر حسینی در موکب‌های زنجان

آخرین اخبار پیاده‌روی اربعین/ ورود مجلس به بحث سفر اربعین و سرگردانی زائران

۹:۴۶ – رئیس ستاد عتبات عالیات استان زنجان گفت: ۳۰ هزار زائر در ۳۷ موکب استان در مرز مهران و در شهرهای نجف و کربلا اسکان پیدا می‌کنند.

ذبیح‌الله بابایی در گفت‌وگو با کا 118، در رابطه با موکب‌های استان زنجان، اظهار کرد: استان زنجان در راستای خدمات به زائران حسینی ۳۷ موکب استان در مرز مهران و در شهرهای نجف و کربلا به زائران خدمات ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه اکنون تعداد زیادی از موکب‌های زنجانی از سمت ایران، عازم کشور عراق هستند، افزود: اکثر موکب‌های حسینی در مسیر پیاده‌روی از نجف به کربلا مستقر می‌شوند تا خدمات لازم را ارائه دهند.

این مسئول با بیان اینکه دو موکب حسینیه اعظم و اداره‌کل اوقاف و امور خیریه زنجان نیز در سامرا مستقر شدند، خاطرنشان کرد: در این موکب‌ها به ۳۰ هزار زائر اسکان خواهد داد و روزانه به بیش از ۴۰ هزار نفر غذا ارائه می‌کند.

افزایش ۲ برابری بازگشت زوار از مرز خسروی/ خروج بیش از ۱۷ هزار نفر

آخرین اخبار پیاده‌روی اربعین/ ورود مجلس به بحث سفر اربعین و سرگردانی زائران

۹:۱۴ – مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه از افزایش بیش از دو برابری بازگشت زوار از مرز خسروی در روز گذشته خبر داد و گفت: روز گذشته همچنین بیش از ۱۷ هزاز زائر نیز از این مرز عازم عتبات عالیات شدند.

فریبرز کرمی در گفت و گو با کا 118، با بیان اینکه روز گذشته (۲۰ شهریور) بیش از ۱۷ هزار و ۴۰۰ زئر از مرز خسروی عازم عتبات عالیات شدند، افزود: مجموع زواری که از ابتدای بازگشایی مرز تاکنون از مرز خسروی به کربلا رفتند، حدود ۱۹۷ هزار نفر است.

وی تعداد زائرینی که روز گذشته از مرز خسروی وارد کشور شدند را نیز ۱۲ هزار و ۲۲۵ نفر اعلام کرد که نسبت به روز قبل از آن بیش از دو برابر شده و بیانگر آغاز تدریجی موج برگشت زوار است.

به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه، تا کنون بیش از ۲۷ هزار زائر از مرز خسروی به کشور بازگشته اند.

وی از تداوم ارائه خدمات به زوار هم در مسیر رفت و هم برگشت خبر داد و عنوان کرد: زیرساخت های مرز خسروی برای موج بازگشت زوار آماده است.

شرایط برای بازگشت زائران به شهرهای مبدأ تسهیل می‌شود

آخرین اخبار پیاده‌روی اربعین/ ورود مجلس به بحث سفر اربعین و سرگردانی زائران

۰۰:۴۴ – وزیر کشور با بیان اینکه تامین اتوبوس به اندازه لازم و نظارت بر نرخ کرایه‌ها محور کار ستاد اربعین در موج برگشت زوار است، گفت:شرایط برای بازگشت زائران به شهرهای مبدأ تسهیل می‌شود.

به گزارش کا 118، به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری ایلام، نشست هماهنگی بازگشت زائران شامگاه یکشنبه ۲۰ شهریور به ریاست دکتر احمد وحیدی وزیر کشور و با حضور سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی کشور، سردار میر احمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین کشور، دکتر بهرام نیا استاندار ایلام، دکتر جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر کشور و جمعی از مسئولان مرتبط استانی در پایانه برکت واقع در مرز مهران برگزار شد.

وحیدی، وزیر کشور در این جلسه با تقدیر از زحمات اعضای ستاد اربعین استان گفت: با افزایش روند ورود زوار به کشور، تمهیدات لازم برای بازگشت زائران اندیشیده شده است.

وی اضافه کرد: تأمین اتوبوس های مورد نیاز در پایانه برکت باید متناسب با حجم ورودی زوار باشد، علاوه بر این، نظارت بر نرخ کرایه ها باید مداوم و سامانه پاسخگویی ۲۴ ساعته فعال شود. 

 وحیدی با عنوان این مطلب که با تدابیر و پشتیبانی‌های لازم، شرایط برای بازگشت زائران به شهرهای مبدأ تسهیل می شود، گفت: کسانی که قصد بازگشت به استان‌های خود از طریق خودروی شخصی را دارند، ابتدا استراحت کنند و بعد به رانندگی بپردازند.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا