فرهنگ و هنر

از دلایل تعویق شورای سینما تا اعلام جزییات “برنامه هفته مهر”

جزییاتی از برنامه هفته مهر سینمای ایران با اعلام پیگیری ارتقای سطح مدیریت سینما در استان ها و تعویق برگزاری جلسه شورای سینما تشریح شد.

به گزارش کا 118، نشست خبری هفته مهر سینمای ایران با حضور قادر آشنا و محمدرضا فرجی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر سه شنبه ۲۲ شهریور ماه در حالی برگزار شد که در آن نسبت به کلیت برپایی چنین برنامه‌ای در شرایطی که برخی شهرهای کشور اصلا سینما ندارند و از سوی اکران فیلم‌ها دچار مشکل است و همچنین فیلمسازانی مجوز نمی‌گیرند و بودجه درنظر گرفته از سوی سازمان برای تخصیص به هر استان ناچیز است، انتقاداتی مطرح شد.

در ابتدای این نشست یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی با تبریک برای روز سینما و تسلیت درگذشت اصغر یوسفی نژاد گفت: مرحوم یوسفی‌نژاد عشق و ذوق و علاقه‌ای به فرهنگ و هنر شهرش تبریز داشت که ستودنی بود.

او تاکید کرد که این نشست شروع سلسله نشست‌های خبری سازمان سینمایی است که با حضور معاون‌ها و نیز رییس سازمان سینمایی در مهرماه ادامه خواهد یافت.

قادر آشنا – معاون فناوری اطلاعات و دبیر هفته مهر سینمای ایران – در ادامه با اشاره به اینکه پیش‌تر مدیریت استانی داشته، درباره تشکیلات سینمایی در استان‌ها توضیحاتی ارائه کرد و گفت: انجمن سینمایی جوانان تنها تشکل تخصصی دولتی در حوزه سینما در استان‌هاست و مدیریت دولت سیزدهم تلاش کرد تا علاوه بر کارهای قبلی اقدامات بیشتری انجام دهد و در این راستا سفرهای استانی اولین بار اجرا شدند که تا الان ۱۱ استان بازدید شده است. همچنین با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هماهنگ شده تا در استان ها معاونت سینمایی ایجاد شود.

وی ادامه داد: برای تجلیل از مجموعه‌ هنرمندان سینما، خانه سینما جشن برگزار می‌کرده که صرفا در حوزه صنف بود ولی این هفته مهر، مطالبه هنرمندان استانی بوده و وسیع‌تر است. واژه مهر هم در عنوان این هفته ابهام دارد که آیین نامه آن به استان‌ها ابلاغ شده و کار در آنجا با مسئولیت کل استان‌ها و مدیریت دفاتر انجمن‌های سینمای جوان پیش می‌رود.

وی تاکید کرد: قصد ما این است که هنرمندان استانی مطالبه‌گر باشند و فعال شوند چرا که تاکنون همه چیز در تهران متمرکز بود.

به گفته قادرآشنا، تجلیل از هنرمندان پیشکسوت، برترهای ۱۴ رشته سینمایی، برگزاری کارگاه‌های تخصصی برنامه‌ریزی شده است. همچنین به هر استانی ۷۰ میلیون تومان در دو قسط کمک می‌شود و تاکید شد، این به معنای آن است که مدیران استان‌ها هم باید همراهی کنند.

او همچنین گفت: در سطح تهران در ۱۶ مهر ماه جشنی را با برگزیدگان استانی برگزار می‌کنیم و برنامه‌هایی همچون تقدیر از پیشکسوتان، سه مستندساز، سه انیمشین‌ساز، سه فیلمساز تجربی و تقدیر از کمپانی‌های برتر تولید و … تدارک دیده شده است.

آشنا در پاسخ به اینکه ضرورت برگزاری چنین برنامه‌ای چیست، به برنامه‌های مرتبط با هفته تئاتر در استان‌ها اشاره کرد و گفت: من خودم بچه روستایی هستم و در استان مدیر بودم. چنین فرصتی برای هنرمندان شهرهای دیگر و سینمادارها تاکنون نبوده است ولی سازمان سینمایی به دنبال به راه انداختن برنامه‌ای به نام خود نیست.

او در پاسخ به اینکه با توجه به برنامه‌ریزی برای تشکیل معاونت سینمایی در استان‌ها، چقدر آن‌ها قدرت اجرایی خواهند داشت؟ گفت: در حال تلاش هستیم که جایگاه سینما را از سطح کارشناس در استان به معاونت ارتقا دهیم و این کار فعلا در وزارتخانه در حال پیگیری است. ما معتقدیم باید کمک شود به استان‌ها همانطور که در استانهایی دستور تجهیز سینماها را دادیم.

وی درباره سالن‌سازی در سینماهایی که اصلا سینما ندارند، گفت: ما تعهد کرده‌ایم که در استان‌ها حداقل سه سینما را تجهیز کنیم و بودجه اینها ابتدا تامین شد و بعد سفرهای استانی شروع شد.

در این نشست به وضعیت فیلم «عروسکـ» ساخته اصغر یوسفی نژاد که امروز از دنیا رفت اشاره شد که عشیری در این زمینه گفت: تهیه‌کننده در حال پیگیری این فیلم است و اگر مسیر درخواست پروانه را پیگیری کرده باشند در دست بررسی است. مسیر سازمان سینمایی عدالت محوری و برابری است و برای همه فیلم‌ها این ملاحظات درنظر گرفته می‌شود و تفاوتی بین فیلمسازان بزرگ و گمنام شهرستانی دیده نشده است. 

آشنا در بخشی از این نشست در پاسخ به پرسشهای پیاپی درباره اینکه بودجه کلی درنظر گرفته شده برای برنامه هفته مهر سینمای ایران چقدر است و رقم تعهدی استان‌ها چه‌قدر است؟ پاسخ کاملی نداد و فقط گفت که ۱۰۰ میلیارد تومان از بودجه سازمان سینمایی کلا برای حمایت از سینمای استان‌ها در نظر گرفته شده است و این رقم در بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود.

او درباره موازی بودن بخشی از این برنامه با خانه سینما گفت: برنامه ما جشن نیست و یک رویداد بلند مدت است.

در انتهای این مراسم روابط عمومی سازمان سینمایی در پاسخ به این سوال که آیا روز گذشته، طبق برنامه از پیش اعلام شده، جلسه شورای سینما با حضور معاون اول رییس جمهور برگزار شد یا خیر؟ گفت: به دلیل مشغله های کاری وزیر ارشاد و معاون اول رییس جمهور برای هماهنگی‌های برنامه‌های اربعین،این جلسه به زمانی دیگر موکول شده است.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا