فرهنگ و هنر

از رزمندگانی که در اسارت شهید شدند، کمتر یاد می‌شود

کا 118/کرمان استاندار کرمان گفت: کمتر از شهدایی که در غربت به شهادت رسیدند یاد می‌شود، آزادگانی که در بدترین شرایط به شهادت رسیدند و در بدترین وضعیت دفن شدند.

محمدمهدی فداکار شامگاه ۲۵ مردادماه در ششمین همایش سراسری آزادگان اردوگاه عنبر با یادآوری خاطراتی که اسرا تعریف کرده‌اند، گفت: هیچ‌کدام از رزمندگان از شهادت و جانبازی و قطع نخاعی واهمه‌ای نداشتند اما از اسارت نگرانی و ترس داشتیم زیرا دشمن بسیار قصی‌القلب بود.

او با اشاره به کتاب‌هایی که خاطرات اسراء را روایت کرده‌اند، افزود: با خواندن این کتاب‌ها می‌توان ذره‌ای از حال و هوا و سختی‌ های دوران اسارت را تصور کرد.

به اعتقاد استاندار کرمان، چون اسراء به یاد خدا بودند خدا نیز به آنها کمک کرد و صبر و ظفر به آنها عنایت کرد و همچنین توکل به خدای اسیران نیز سبب مقاومت در برابر مشقت‌های آن دوران شد.

«با توجه به شرایط سخت دوران اسارت، برخی اسراء تصورشان بر این بود که در همان اسارت جان خواهند باخت و در غربت شهید می‌شوند و هیچ رد و نشانی از آنها به خانواده‌شان نمی رسد.» این بخش دیگری از سخنان فداکار در جمع آزادگان بود.

او ادامه می دهد: جرأت فکر کردن به اسارت نداشتیم و برخی از رزمندگان به دیگران توصیه می‌کردند که اگر دیدید ما داریم اسیر می‌شویم ما را بزنید تا اسیر رژیم بعثی‌ نشویم.

فداکار با تبیین شجاعت‌ها و رشادت‌های رزمندگان دوران دفاع مقدس عنوان کرد: اسارت اول راهی بود که انتهای آن مشخص نبود و نشکستن در مقابل فشار دشمن، شجاعت و مقاومت زیادی می‌خواست.

استاندار کرمان با بیان این مطلب که ایثار و فداکاری در صحنه‌های جنگ و دوران اردوگاه‌های اسرا موج می‌زد و همه منافع دیگران را بر منافع خود ارجحیت می‌دادند به مردم و جوانان توصیه کرد کتاب‌هایی که در مورد اسراء نوشته شده را بخوانند.

او در پایان با گرامیداشت یاد رزمندگانی که در دوران اسارت غریبانه به شهادت رسیدند، گفت: کمتر از شهدایی که در غربت به شهادت رسیدند یاد می‌شود آزادگانی که در بدترین شرایط به شهادت رسیدند و در بدترین وضعیت دفن شدند.

به گزارش کا 118، در این مراسم که به مناسبت سالگرد بازگشت آزادگان به میهن اسلامی در دانشگاه فرهنگیان کرمان برگزار شد، از برخی از اسرای جمهوری اسلامی در طول هشت سال جنگ تحمیلی با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان، فرمانده سپاه ثارالله استان و استاندار کرمان تقدیر شد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا