فرهنگ و هنر

از «سفر به چزابه» تا «بازی بزرگ»

آغاز اجرای نمایش «بازی بزرگ» از ۳۰ مرداد ماه، رونمایی از اعلان «ابلق»، معرفی مدیران جشنواره تئاتر مقاومت، نقد و بررسی “سفر به چزابه”، انتشار فراخوان همایش ملی تئاتر نوجوانان، همکاری سازمان اوج و بنیاد روایت فتح از جمله خبرهای دریافتی سینما و تئاتر است.

نمایش «بازی بزرگ» به نویسندگی و کارگردانی زهره بهروزی نیا از روز یکشنبه سی ام مردادماه در تالار قشقایی  مجموعه تئاتر شهر میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود. 
به گزارش  کا 118 به نقل از روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، «بازی بزرگ» عنوان یکی از تازه ترین آثار نمایشی مجموعه تئاتر شهر است که از روز یکشنبه سی ام مرداد ماه به نویسندگی و کارگردانی زهره بهروزی نیا در تالار قشقایی میزبان تماشاگران خواهد بود. 
در این اثر نمایشی که از تاریخ یاد شده ساعت ۲۰:۱۵ پذیرای دوستداران تئاتر است، (به ترتیب حروف الفبا) آتیه جاوید، فاطیما سرلک، مریم سرمدی، مریم معینی، به‌ناز نادری، هدا ناصح به عنوان بازیگر حضور دارند. 
امیر مشهدی عباس طراح صحنه، بهزاد عبدی آهنگساز، رضا خضرایی طراح نور، رضا مهدی زاده طراح پوستر و بروشور، مهدی آروم عکاس، هادی بادپا دستیار کارگردان، عصمت باپیران منشی صحنه، جاوید علیپور ساخت تیزر و اقلام تبلیغاتی، حامد قریب مشاور رسانه ای دیگر عوامل اجرایی این اثر نمایشی را تشکیل می دهند. 
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: تعدادی زنان زندانی راهی جشنواره تئاتر زندانیان هستند. جایزه اجرای آنها در مقابل رئیس زندان ،گرفتن عفو مشروط است. در بین راه اتوموبیل خراب می شود و آنها تصمیم می گیرند تا رسیدن وسیله نقلیه کمکی، تئاتر خود را  تمرین کنند . آنها هر کدام داستان زندگی خود را بازی می کنند و …»
زهره بهروزی نیا از جمله هنرمندان تئاتر کشورمان است که علاوه بر نویسندگی و کارگردانی به عنوان مدرس دانشگاه و عضو هیات علمی دانشکده سینما و تئاتر  مشغول به فعالیت است. 
کارگردانی نمایش های «ستاره ای به رنگ آبی – ۱۳۷۶- جشنواره تئاتر دانشجویی»، «آخرین گل – ۱۳۷۹- جشنواره تئاتر دانشجویی »، «هیچ نبود – ۱۳۸۱ – مجموعه تئاتر شهر»، «یک رویا – ۱۳۸۶ – خانه هنرمندان ایران»، «گفت امروز بینی و فردا بینی و پس آن فردا – ۱۳۸۹ – مجموعه تئاتر شهر»، «کنار ستاره ها بر می گردم – ۱۳۹۳ – خانه هنرمندان ایران» از جمله سوابق اجرایی بهروزی نیا در عرصه اجرای آثار نمایشی است . 
حضور و دریافت جایزه از چندین جشنواره بین المللی در حوزه تئاتر و تئاتر عروسکی در کشورهای روسیه، بلغارستان، صربستان، چک، قزاقستان، لهستان، پاکستان و بلاروس از دیگر فعالیت های بهروزی نیا در عرصه تئاتر است. ضمن اینکه ترجمه و تالیف کتاب های مختلف دانشگاهی در حوزه تئاتر و تئاتر عروسکی نیز بخش دیگری از فعالیت های این کارگردان تئاتر را تشکیل می دهند.
نمایش «بازی بزرگ» به نویسندگی و کارگردانی زهره بهروزی نیا از روز یکشنبه سی ام مرداد ماه ساعت ۲۰:۱۵ با مدت زمان ۹۰ دقیقه و قیمت بلیت ۸۰ هزار تومان در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می رود.

پوستر «ابلق» در آستانه اکران رونمایی شد

پوستر فیلم سینمایی «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی در آستانه اکران رونمایی شد.
 

از «سفر به چزابه» تا «بازی بزرگ»

این فیلم سینمایی از ۲۶ مردادماه در سراسر کشور بر پرده می‌رود.
طراحی پوستر «ابلق» را میثم میرزائی انجام داده است.
این فیلم سینمایی که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با کاندید شدن در ده رشته، چهار سیمرغ بلورین را از آن خود کرد.
همچنین «ابلق» برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم سینمایی از نگاه تماشاگران است. 
بهرام رادان، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، مهران احمدی، گلاره عباسی، گیتی معینی، شادی کرم رودی، امین میری و فاطمه کریمیان بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
پخش «ابلق» را بانو فیلم بر عهده دارد.

سارا حاتمی این بار در «غرب دلگیر»

نمایش «غرب دلگیر» به کارگردانی «رضا احمدی» و تهیه‌کنندگی «مسعود حکم‌آبادی» یکی دیگر از بازیگران خود را رونمایی کرد.

«سارا حاتمی» به جمع بازیگران نمایش «غرب دلگیر» اضافه شده و گروه اجرایی در حال تمرین برای آماده سازی این اثر نمایشی هستند.
از آخرین حضور حاتمی در قاب تصویر می‌توان به حضور در سریال «زخم کاری» ساخته محمدحسین مهدویان اشاره کرد و در تئاتر او به تازگی نمایش «چخوف خوانی زیر نظر نماینده فدراسیون روسیه» به کارگردانی اشکان خطیبی را روی صحنه داشته است.
پیش از این حضور «ساعد سهیلی» و «امیر رضا دلاوری» بازیگران سینما و تئاتر ایران برای ایفای نقش‌های اصلی در این اثر قطعی شده است.
«غرب دلگیر» از نمایشنامه‌های مارتین مک‌دونا نویسنده ایرلندی است که چندین اثر او در چند سال اخیر روی صحنه تئاتر ایران اجرا شده است.
«غرب دلگیر» از پاییز امسال در تهران روی صحنه می رود و بزودی پس از کسب مجوزهای لازم، سالن اجرای نمایش نیز اعلام خواهد شد.

مدیران بخش نمایشنامه‌نویسی و رادیو تئاتر معرفی شدند

مدیران بخش نمایشنامه‌نویسی و رادیو تئاترِ هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت، معرفی شدند.

به گزارش ستاد خبری جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت، سید وحید فخر موسوی دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت طی احکام جداگانه‌ای، میلاد اکبرنژاد را به‌عنوان مدیر بخش تئاتر خیابانی و فرهاد امینی را به عنوان مدیر بخش رادیو تئاتر منصوب کرد.
میلاد اکبرنژاد، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر است. او بیش از پنجاه نمایشنامه‌نویسی، کارگردانی و نگارش بیش از ۳۵  نمایش رادیویی و کارگردانی چندین تله‌تئاتر تلویزیونی را در کارنامه دارد.
فرهاد امینی دکترای مطالعات عالی هنر است. او  نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر و از مدرسان دانشگاه هنر تهران است. امینی تاکنون نویسندگی بیش از ۲۰۰ قسمت نمایش رادیویی را برعهده داشته و جوایزی را نیز از آن خود کرده است.
هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری سید وحید فخر موسوی در بازه زمانی شهریور لغایت آذر ۱۴۰۱ و در گستره ایران و کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.

نقد و بررسی “سفر به چزابه”

دومین جلسه از سلسله برنامه‌های «سینما پرتره» بنیاد سینمایی فارابی به بررسی سیر اندیشه «رسول ملاقلی‌پور» و نمایش و تحلیل «سفر به چزابه» اختصاص خواهد داشت.

دومین جلسه از برنامه «سینما پرتره» به تحلیل سیر اندیشه سینمایی رسول ملاقلی‌پور توسط رامتین شهبازی و سید علی روحانی و نمایش فیلم سینمایی «سفر به چزابه» اختصاص خواهد داشت.

برنامه «سینما پرتره» روز سه‌شنبه ۲۵ مرداد از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در ساختمان شماره ۳ فارابی واقع در خیابان ولیعصر، توانیر، نبش کوچه لنکران (احتشام سابق) برگزار خواهد شد.

نشست‌های «سینما پرتره» از جمله برنامه‌های فرهنگی فارابی با تمرکز بر دانش‌افزایی سینماگران و علاقه‌مندان به سینما است که با همکاری دانشگاه سوره در قالب سلسله نشست‌های «سینما پرتره» به بررسی و تحلیل سیر اندیشه کارگردانان بزرگ سینمای ایران و جهان اختصاص خواهد داشت و سه‌شنبه‌ها در ساختمان شماره سه برگزار می‌شود.

نخستین برنامه «سینما پرتره» عصر روز سه‌شنبه ۴ مرداد ماه با حضور اکبر نبوی منتقد، نویسنده و پژوهشگر سینما و امیررضا نوری‌پرتو به عنوان دبیر جلسه، با تحلیل «سیر اندیشه سینمایی رسول ملاقلی‌پور» و نمایش فیلم سینمایی «پرواز در شب» در ساختمان شماره ۳ بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

شرکت در این برنامه برای عموم علاقه‌مندان به سینما آزاد است.

فراخوان «همایش ملی تئاتر برای نوجوانان» منتشر شد

فراخوان «همایش ملی تئاتر برای نوجوانان» با محوریت توجه به دوران نوجوانی با هدف ترغیب سیاست‌گذاران، متخصصان، دانشگاهیان و جامعه‌ حرفه‌ای تئاتر کشور به تولید آثار تئاتر حرفه‌ای ویژه نوجوانان از سوی دفتر پژوهش، آموزش و انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، فراخوان «همایش ملی تئاتر برای نوجوانان» توسط دفتر پژوهش، آموزش و انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی با هدف ترغیب سیاستگذاران، متخصصان، دانشگاهیان و جامعه‌ حرفه‌ای تئاتر کشور با رویکرد میان‌رشته‌ای و محوریت توجه به جایگاه دوران نوجوانی در قالب سخنرانی، ارائه مقاله و برگزاری نشست‌های علمی- تخصصی منتشر شد.

موضوع اصلی این همایش که در آبان ماه سال جاری برگزار می‌شود، توجه به تئاتر حرفه‌ای ویژه نوجوانان ایرانی است.

محورهای فراخوان همایش ملی تئاتر برای نوجوانان

۱. اهمیت و ضرورت‌های تئاتر نوجوان در جامعه ایرانی- اسلامی (تشویق و ترغیب جامعه حرفه‌ای تئاتر کشور برای تولید آثار نمایشی برای نوجوانان)
۲. جایگاه تئاتر نوجوان در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی کشور (با توجه به اسناد بالادستی، تجربه سایر ملل و گروه‌های حرفه‌ای تئاتر نوجوان در کشورهای دیگر) 
۳. تئاتر نوجوان، هویت ملی، جامعه و فرهنگ (نوجوان و پیشرفت جامعه‌ی ایرانی-اسلامی، جامعه‌پذیری، آموزش مهارت‌های زندگی و شیوه‌های مقابله با جهانی سازی)
۴. تئاتر نوجوان و دوران نوجوانی 
۵. مخاطب‌شناسی، ذائقه و پسند نوجوان ایرانی در تئاتر نوجوان
۶. زیبایی‌شناسی در تئاتر نوجوان (ویژگی‌ها و عوامل محتوا و فرم هنری در تئاتر نوجوان، تفاوت‌ها و تمایزهای تئاتر نوجوان با تئاتر کودک و بزرگسال)
۷. اقتباس از متون کهن و ادبیات داستانی و رمان تئاتر نوجوان
۸. آموزش و پرورش و تئاتر نوجوان (رابطه تئاتر نوجوان با تعلیم و تربیت، نظام آموزش و پرورش کشور و متون درسی)
۹. وضعیت تئاتر نوجوان (بررسی علل عدم رشد و توسعه کمی و کیفی تئاتر نوجوان در ایران)
۱۰. فناوری‌ها، فضای مجازی و تئاتر نوجوان

گاهشمار همایش:
مهلت ارسال چکیده مقالات تا ۱۵ شهریور
اعلام نتیجه بررسی چکیده‌های ارسالی تا ۲۰ شهریور
مهلت ارسال مقاله‌ها تا ۲۰ مهر
اعلام مقالات منتخب تا ۳۰ مهر
زمان برگزاری همایش: آبان ۱۴۰۱

شرایط عمومی:
۱. شرکت در همایش و ارسال چکیده مقالات از طریق ثبت نام در سایت انتشارات نمایش به نشانی: namayesh.orgصورت می‌گیرد.
۲. ارائه عنوان محور انتخابی، عدم شرکت در همایش‌های دیگر و رعایت شیوه‌نامه نگارش مقالات الزامی است.
۳. آثار برتر از سوی انتشارات نمایش منتشر خواهد شد.

راه‌های ارتباط دبیرخانه همایش:

تلفن دبیرخانه: ۰۲۱۶۶۷۵۴۶۹۶
ایمیل: info@namayesh.org

همکاری‌های مشترک بنیاد فرهنگی روایت فتح و سازمان هنری رسانه‌ای اوج

در نشست صمیمی رؤسای بنیاد فرهنگی روایت فتح و سازمان هنری رسانه‌ای اوج بر همکاری‌های مشترک در برپایی رویدادهای هنری انقلاب اسلامی تأکید شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح، نشست صمیمی سید محمد نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح و احسان محمد حسنی رئیس سازمان هنری رسانه‌ای اوج که در روز شنبه ۲۲ مردادماه در ساختمان مرکزی بنیاد فرهنگی روایت فتح با حضور تعدادی از مدیران این دو نهاد فرهنگی صورت گرفت بر همکاری‌های مشترک در برپایی رویدادهای هنری انقلاب اسلامی تأکید شد.

در این دیدار صمیمی رؤسا و مدیران بنیاد فرهنگی روایت فتح و سازمان هنری رسانه‌ای اوج با تأکید بر هماهنگی و هم‌افزایی این دو نهاد مهم و مؤثر علاوه بر اعلام آمادگی برای همکاری‌های متقابل در تولیدات مشترک فرهنگی و هنری بر تشکیل کارگروه‌های مشترک در حوزه‌های مختلف و لزوم ایجاد زیرساخت‌های جدید برای اعتلای آثار انقلاب و دفاع مقدس تأکید کردند.

انتهای پیام 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا