ورزشی

استقلال به سوددهی رسید!

به گزارش فوتبالی، اوایل اردیبهشت ماه امسال بود که 85 درصد سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی واگذار شد. طی این فرآیند 85 درصد از سهام باشگاه استقلال از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت‌های تابعه آن شامل پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی شهید تندگویان، پتروشیمی پارس و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و همین مقدار از سهام باشگاه پرسپولیس نیز توسط بانک‌های شهر (30 درصد)، ملت (20 درصد)، تجارت (20 درصد)، صادرات (5 درصد)، رفاه (5 درصد) و اقتصاد نوین (5 درصد) خریداری شد.

با این اتفاق مهم و تاریخی گام بزرگی به سود خصوصی شدن این دو باشگاه و جداسازی مالکیت مشترک آنها برداشته شد. البته شروع این پروژه مربوط به اواخر اسفند سال 1400 است. جایی که 10 درصد از سهام هر کدام از دو باشگاه در فرابورس به فروش گذاشته شد و با استقبال سرمایه‌گذاران به فروش رسید.

تقریبا از همان روز بود که بررسی سود و زیان و مسائل مالی دو باشگاه هم وارد فاز تازه‌ای شد. از آن روز به بعد ورود و خروج پول به حساب بانکی این دو باشگاه با دقت تمام رصد می‌شود و این باعث شده مسائل مالی استقلال و پرسپولیس به صورت شفاف در اختیار همه بگیرد.

تا قبل از واگذاری اخیر، سازمان خصوصی‌سازی چند بار دیگر هم اقدام به فروش سهام دو باشگاه کرده بود. اما هر بار به دلیل عدم درخواست برای خرید توسط متقاضیان، پروسه فروش با شکست مواجه می‌شد. کارشناسان دلیل اصلی این اتفاق را زیان‌ده بودن هر دو باشگاه می‌دانستند.

حالا اما هر دو باشگاه به بخش خصوصی واگذار شده‌اند و همه تغییراتی که در مسیر واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی رخ می‌دهد در سایت کدال قابل مشاهده است. روز 17 اردیبهشت باشگاه استقلال یک فایل را روی سایت کدال بارگذاری کرد که اگر صحت آن تایید شود به معنای یک اتفاق بی‌سابقه در تاریخ این باشگاه است.

طبق این سند باشگاه استقلال در سال 1402 با وجود هزینه‌های متفاوت و زیادی که داشته، حدود 70 میلیارد تومان سود به دست آورده است. بازه زمانی که در این سند قید شده مربوط به دوران مدیریت علی خطیر است. مدیری که از ابتدای فصل به این باشگاه رفت و چند روز پیش در یک اتفاق غیر منتظره برکنار شد.

به سود رسیدن باشگاه استقلال، برای اولین بار است که رخ می‌دهد. این اتفاق بزرگ در حالی افتاده است که تا همین اواخر مدیران فدراسیون فوتبال و مدیر عاملان اغلب باشگاه‌های لیگ برتری اذعان می‌کردند که باشگاه‌‌داری در فوتبال ایران یک فعالیت زیان‌ده است و توجیه اقتصادی ندارد.

علی خطیر در این فصل تلاش زیادی برای کاهش هزینه‌های باشگاه و افزایش درآمدهایش انجام داد و طبق اسناد حدود 400 میلیارد تومان، برای استقلال درآمدزایی کرد. او با چندین و چند اسپانسر قرارداد امضا کرد. این تلاش‌ها باعث شده که باشگاه استقلال در حسابرسی اخیرش به سود برسد. استقلال این فصل حدود 70 تا 75 درصد به بازیکنان و کادرفنی استقلال پول داده است که این هم در این فصل یک اتفاق تاریخی و مهم محسوب می شود.

استقلال به سوددهی رسید!

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا