فرهنگ و هنر

اطمینان از سندیت روایت؛ نخستین قدم برای نوشتن کتاب در حوزه پیامبر (ص)

کلر ژوبرت درباره ویژگی‌های مورد نظر برای کتاب‌های با موضوع پیامبر (ص) در حوزه کودک به خبرنگار کا 118گفت: متأسفانه هنوز داستان چاپ شده‌ای در مورد حضرت رسول (ص) ندارم. در واقع داستانی نوشته‌ام اما پس از تأیید ناشر، با مسئله ضعف سند آن مواجه شده‌ام. پس اولین قدم باید این باشد که از سندیت روایت مورد نظر مطمئن شویم.

اطمینان از سندیت روایت؛ نخستین قدم برای نوشتن کتاب در حوزه پیامبر (ص)

این مترجم و منتقد ادبی با تاکید بر اینکه نویسنده باید بداند قصد دارد چه مطلبی را به مخاطب کودک منتقل کند، ادامه داد: بازنویسی صرف زندگی پیامبر (ص) به قدری انجام شده که به گمانم دیگر نیازی به آن نیست. در ضمن بچه‌های امروز ذهن بسیار کنجکاوی دارند و مطالب مورد نظر باید هدفمند بازگو شوند و با زندگی امروزی بچه‌ها گره بخورد.

تلاش برای خلاقانه نوشتن کار خیلی سختی است

کتاب داستان می‌تواند در ایجاد فرصت گفت‌وگو و پیش کشیدن غیرمستقیم یک موضوع خیلی کمک کننده باشد

ژوبرت درباره مسائلی که در نوشتن کتاب به آن‌ها توجه می‌کند، توضیح داد: در نوشتن کتاب برای کودک انتخاب موضوع را خیلی مهم می‌دانم، و این که از چه زاویه‌ای به آن بپردازم، برای ایجاد چه حسی، چه فکری، چه تجربه غیرمستقیمی؟ نکته دیگر تلاش برای خلاقانه نوشتن است که البته کار خیلی سختی است. به کارگیری سنجیده اصول داستان‌نویسی و رعایت ملاحظات مربوط به مخاطب کودک را هم بسیار پر اهمیت می‌دانم، از جمله ضرورت ایجاز، به خصوص برای بچه‌های کم‌حوصله امروز.

این نویسنده با بیان اینکه دنیای امروز برای بچه‌ها بسیار پیچیده و پر چالش شده‌است، اظهار کرد: به گمانم گفت‌وگو با آن‌ها، به خصوص داخل خانواده، اهمیت دو چندان پیدا کرده و کتاب داستان می‌تواند در ایجاد فرصت گفت‌وگو و پیش کشیدن غیرمستقیم یک موضوع خیلی کمک کننده باشد. امروزه می‌توان راجع به خیلی از مسائل مربوط به کودکان کتاب داستان پیدا کرد، و حتی اگر کتاب ضعیفی هم باشد، می‌شود از طریق نقد آن وارد بحث و گفتگو در رابطه با موضوع مورد نظر شد.

کلرژوبرت نویسنده فرانسوی در سال ۱۹۶۱ میلادی (۱۳۴۰ خورشیدی) در پاریس متولد شد. مادرش پزشک بود و پدرش نقاش و کنده‌کار. کلر دوران کودکی خود را در پاریس گذراند. در سن ۱٩ سالگی به دین اسلام گروید و مسلمان شد. از سال ۱۳۶۲ با همسرش که ایرانی است ساکن ایران شد. او لیسانس علوم تربیتی، فوق‌لیسانس ادبیات کودک (از راه دور از دانشگاه «لومان» فرانسه) و تحصیلات حوزوی (سطح دو) دارد.

شکر خدا، لینالونا، سؤال موموکی، با…با…باشه و دو داستان دیگر، هزار بوسه پرپری و دو داستان دیگر، آرزوی زنبورک، دعای موش کوچولو، اگر من جای تو بودم، امین ترین دوست، گربه ی کوچه ی ما، خط خطو، آدم کوچولوی گرسنه از جمله آثار ژوبرت هستند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا