فرهنگ و هنر

امام جمعه اهواز:نشست‌های شورای فرهنگ عمومی باید خروجی اثرگذار داشته باشد

به گزارش خبرنگار کا 118حجت الاسلام سیدمحمدنبی موسوی فرد روز دوشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی خوزستان با موضوع نظام تعلیم و تربیت در دانشگاه‌ها ، مراکز و موسسه های آموزش عالی استان افزود: ضرورت دارد در نشست های شورای فرهنگ عمومی برنامه ریزی علمی با حضور اعضای شورا که عموما از فرهیختگان و صاحب نظران هستند صورت گیرد و بعد وارد مرحله اجرایی شود.

وی با بیان اینکه نباید تنها به تعدد نشست‌های شورای فرهنگ عمومی بدون اینکه مصوبه‌هایی داشته باشد بسنده کرد گفت: باید از این نشست ها نهایت بهره برداری را برای ارتقای فرهنگ عمومی انجام شود به گونه‌ای که با اجرای برنامه‌ها شاهد تحول و ارتقای فرهنگی در سطح جامعه باشیم.

امام جمعه اهواز به دغدغه‌ها و گره‌های فکری جامعه دانشگاهی اشاره کرد و ادامه داد: باید ارتباط خود را با جامعه دانشگاهی تقویت کرد تا این دغدغه‌ها به شکل مناسب برطرف شود.

حجت الاسلام موسوی فرد با بیان اینکه دشمن روی دانشگاه‌ها برنامه ریزی کرده است افزود:در دانشگاه‌ها مشکلاتی وجود دارد ولی نباید اجازه داد دشمن از نارسایی ها سوء استفاده کرد. 

وی وظایف نمایندگی‌های نهاد رهبری در دانشگاه‌ها را برای پیگیری مطالبات جامعه دانشگاهی ، نشست‌های دانشجویی و مقابله با ناتو فرهنگی غرب سنگین توصیف کرد و گفت: کار فرهنگی قوی، مستمر و نظام‌مند و تاثیرگذار در دانشگاه‌های استان کم است و کارهای زیادی است که باید انجام شود.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید به مراکز تولید علم و اتاق فکر برای رفع مشکلات جامعه تبدیل شوند ادامه داد: در دهه های اخیر کم کاری زیادی را در دانشگاه‌ها شاهد بودیم و باید در دولت جدید این کم کاری ها در حوزه های مختلف برطرف شود.

۱۴۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های خوزستان

رییس نهاد رهبری در دانشگاه‌های خوزستان نیز در این نشست با بیان اینکه هم اکنون ۱۴۰هزار دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی مشغول تحصیل هستند گفت: نیمی از دانشجویان شاغل به تحصیل را خانم ها تشکیل می‌دهند.

حجت الاسلام آیت عادلی نژاد با اشاره به خلاءهای فرهنگی و تربیتی در دانشگاه‌ها خوزستان بیان کرد: با وجود آنکه ۴۰ تشکل فعال دانشجویی ، ۱۸هیات مذهبی ، ۱۱۰ کانون فرهنگی و ۱۰۳نشریه مجوزدار دانشگاهی و دانشجویی در دانشگاه های خوزستان وجود دارد ولی هنوز کارهای فرهنگی زیادی وجود دارد که روی زمین مانده است.

وی با بیان اینکه با چالش‌های فرهنگی عمده در دانشگاه‌ها رو به رو نیستیم افزود: چالش های فرهنگی در دانشگاه‌ها همچون پوشش‌(حجاب وعفاف) ، امید به زندگی و دغدغه اشتغال ، در بطن جامعه نیز وجود دارد.

حجت‌الاسلام عادلی نژاد افزود:فضای عمومی دانشگاه‌های خوزستان به مراتب بهتر از آن چیزی است که در فضای رسانه ای مطرح می‌شود. برخی دانشگاه‌های خوزستان را در تقابل با ارزش‌های نظام و انقلاب می‌دانند در صورتی که این تصوری غلط و دور از ذهن است.

وی به فعالیت ۱۰دفتر فعال نهاد رهبری در کنار متولیان دانشگاه‌های خوزستان اشاره کرد و گفت:کارهای فرهنگی و اعتقادی در دانشگاه‌ها در ۲ سال گذشتهر به دلیل همه گیری ویروس کرونا و فعالیت آموزش مجازی تعطیل شده بود که امیدواریم با بازگشایی دانشگاه‌ها ، فصل جدید از برنامه های فرهنگی و کرسی های آزاد اندیشی را در دانشگاه‌ها داشته باشیم.

ضرورت ساماندهی فضای مجازی

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در نشست شورای فرهنگ عمومی خوزستان بر ضرورت تسریع در ساماندهی فضای مجازی و نظارت بر آن تاکید کرد.

دکتر محمدحسین سرمست شوشتری با بیان اینکه فضای فکری و بینشی دانشجویان نسل جدید با دانشجویان دهه های ۳۰ ، ۴۰ و ۵۰ کاملا متفاوت است افزود: هم اکنون یک گسست فکری بین نسل قدیم و جدید دانشجویی به وجود آمده است که باید فکری برای ایجاد این پیوند کرد.

وی با بیان اینکه کارهای فرهنگی و تربیتی در کلاس ها توسط اساتید دانشگاه ها کمتر مطرح و مرور می شود و به طور کلی آموزش در دانشگاه‌ها اولویت نخست است و از فرهنگ غفلت شده است گفت:بیشتر دریافتی های دانشجویان از فضای مجازی است و به دیگر منابع اصیل که در نسل های قدیم دانشجویی مطرح بود توجه نمی‌شود.

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز نیز گفت:هرگونه فعالیت فرهنگی در دانشگاه ها باید بر اساس سند بالادستی که در شورای انقلاب فرهنگی تعریف و تدوین شده است ، باشد.

دکتر علی محمد آخوندعلی افزود:ریل گذاری فرهنگی در دانشگاه‌ها انجام شده ولی نسبت به اجرای برنامه های فرهنگی کوتاهی شده است.

به گزارش کا 118دکتر ناصر سودانی رییس دانشگاه امیرالمومنین(ع) اهواز ، علی افروس رییس دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان ، علی دهقان رییس کل دادگستری خوزستان ، سردار نعمت اله باقری جانشین فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان نیز در سخنانی بر ضرورت بکارگیری نیروهای فرهنگی مومن و جوان در دانشگاه‌های خوزستان ،اجرای برنامه های فرهنگی برای دانشجویان تازه وارد، تامین اعتبار برای کارهای فرهنگی و تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان تاکید کردند.

امام جمعه اهواز که ریاست شورای فرهنگ عمومی خوزستان را برعهده دارد در جمع بندی این نشست با استناد به روایات رسیده از امامان معصوم(ع) که تزکیه مقدم بر علم است گفت: علم ابزار است بنابراین اگر علم به دست افراد ناصالح افتد بشریت به تباهی کشیده خواهد شد لذا ضرورت دارد کارهای فرهنگی و فکری در دانشگاه ها جدی گرفته شود تا جلوی انحرافات فکری گرفته شود.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی فرد بر نظم و اقامه نماز اول وقت در دانشگاه‌ها و ارتباط نزدیک و صمیمی با قاطبه دانشجویان تاکید کرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا