اقتصاد

امسال هر ماه یک طرح پتروشیمی به بهره‌برداری می‌رسد

امسال هر ماه یک طرح پتروشیمی به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش کا 118 به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مرتضی شاهمیرزایی  درباره بهره‌برداری از پتروشیمی گچساران با اشاره به اینکه اجرای این مجتمع از حدود دو دهه پیش در دستور کار صنعت پتروشیمی قرار داشت، اظهار کرد: عملیات اجرایی طرح پتروشیمی گچساران پس از جانمایی قطعی در مجاورت شهر گچساران آغاز شد و در طول این سال‌ها فراز و نشیب‌های بسیاری را طی کرد تا اینکه در سال‌های اخیر سرعت اجرای آن شدت گرفت.

وی با بیان اینکه سرعت پایین اجرای طرح پتروشیمی گچساران دلایل مختلفی داشت از جمله موضوع تأمین خوراک، افزود: خوراک این مجتمع از پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس که مبتنی بر جمع‌آوری گازهای مشعل و فرآورش و تولید محصولات با ارزش از جمله اتان مورد نیاز پتروشیمی گچساران است، تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن گاز اتان تولیدی پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس به پتروشیمی گچساران ارسال و در ادامه زنجیره محصول اتیلن و C3+ به‌منظور استفاده در واحدهای پایین‌دست آن تولید می‌شود.

شاهمیرزایی به پتروشیمی گچساران به‌عنوان ایرانی‌ترین الفین کشور اشاره کرد و گفت: بسیاری از تجهیزات این مجتمع برای نخستین‌بار در داخل ساخته شده است و در مجموع بیش از ۸۳ درصد تجهیزات، کالا و قطعات این مجتمع ساخت داخل است.

وی تأکید کرد: ساخت طرح پتروشیمی گچساران اشتغال مناسبی را ایجاد کرد به‌طوری‌که این طرح برای بیش از ۳ هزار نفر در دوران ساخت و هزار نفر در دوران بهره‌برداری اشتغال مستقیم دارد.

معاون وزیر نفت در ادامه سیاست شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دولت سیزدهم را حرکت سریع به سمت تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی دانست و بیان کرد: در گذشته بیشتر تولید محصولات پایه صنعت پتروشیمی در داخل کشور برنامه‌ریزی می‌شد اما خوشبختانه با رویکرد جدیدی که اتخاذ شده، بیشتر حرکت به سمت تکمیل زنجیره ارزش صنعت با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان داخلی با هدف جلوگیری از خام‌فروشی، ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی بالاتر است.

شاهمیرزایی درباره محصول اتیلن تولیدی در پتروشیمی گچساران، افزود: اتیلن از محصولات میانی صنعت پتروشیمی است که در صنایع پلیمر، الیاف مصنوعی، حلال‌ها، نرم‌کننده‌ها، ضدیخ و الکل‌ها به کار گرفته می‌شود و هم‌اکنون بزرگ‌ترین خط اتیلن جهان به طول ۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر را نیز در داخل کشور داریم.

وی سال ۱۴۰۲ را سال پرخیر و برکت در صنعت پتروشیمی همزمان با نامگذاری امسال مبنی بر سال مهار تورم و رشد تولید دانست و تصریح کرد: افزون بر پنج طرح پتروشیمی که وزیر نفت اعلام کردند که تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسند، خوشبختانه به طور میانگین امسال هر ماه یک طرح پتروشیمی به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از طرح‌های پتروشیمی جدید، آرامش بیشتری در بازار حاکم می‌شود، ادامه داد: افزون‌ بر این، با افزایش صادرات محصولات پتروشیمی، ارزآوری بیشتری برای اقتصاد کشور محقق می‌شود.

شاهمیرزایی در پایان به همه همکاران خود در صنعت پتروشیمی خدا قوت گفت و از همه دست‌اندرکاران تکمیل پتروشیمی عظیم گچساران قدردانی کرد.

انتهای پیام/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا