فرهنگ و هنر

انتشار «آموزش عالی در ۲۰۲۴»

کتاب «آموزش عالی در ۲۰۲۴؛ یک رویکرد جهانی» نوشته برت واندر ژوان با ترجمه مجتبی شریعتی نیاسر با همکاری مرتضی ثقفی یزدی منتشر شده است.

به گزارش کا 118، در بخشی از پیشگفتار مولف می‌خوانیم: دانشگاه یکی از قدیمی‌ترین نهادهای جهان است و بعد از گذشت هشتصدسال، هنوز هم در مقایسه با بسیاری از دستگاه‌های دیگر پیشتاز است. به نظر می‌رسد، دانشگاه کماکان در حال شکوفایی است اما این نگرانی‌های هم وجود دارد و از همه طرف انتقاداتی نیز مطرح می‌شود. از بیرون دانشگاه، به حجیم‌بودن برنامه‌های درسی، ضعف بازدهی پژوهش، عدم همکاری با صنعت و عدم توجه کافی دانشگاه به نیازها و مشکلات جامعه  انتقاد می‌شود.

از داخل دانشگاه نیز صدای مدرسان و دانشجویان بلند است و به مدیرانی انتقاد دارند که دانشگاه را به یک کارخانه تبدیل کرده‌اند.

 علاوه بر این انتقادها از وضعیت کنونی، چالش‌هایی هم برای وضعیت آینده پیش‌بینی می‌شود. و فناوری اطلاعات، عامل تغییرات سریع در آموزش و پژوهش می‌شود. به نظر می‌رسد که در سراسر جهان تدریس دانشگاهی به تدریج شکل خصوصی به خود گرفته و دولت‌ها حمایت مالی خود را از فعالیت‌های پژوهشی هم بر می‌دارند. بازار کار تغییر اساسی پیدا می‌کند و به تبع آن تحصیل نیز دچار دگرگونی می‌شود. مضافا این‌که جهان با توجه به رشد جمعیت، با مشکلاتی چون توزیع ناعادلانه غذا، انرژی، آب و مواد خام مواجه می‌شود. 

حال دانشگاه چگونه باید با این مشکلات برخورد کند و آینده را ترسیم نماید؟ فشارهای و فرصت‌ها در ۲۵ سال آینده کدام جهت خواهد بود؟ به عبارت دیگر دانشگاه، چطور می‌تواند به حیات خود ادامه دهد؟ در مجموع، به دنبال پاسخ این سوالات هستیم. به همین دلیل، کتاب حاضر به جای توجه به یک مطالعه نظری، ابهامات و مشکلات و یافتن راه‌حل  رفع آن‌ها را کشف می‌کند. 

 همچنین در این کتاب تا اندازه‌ای وضعیت آموزش در اروپا از یک سو و آمریکای شمالی و آسیا از سوی دیگر مقایسه شده است. و سایر کشورها و مناطق جهان، مدنظر نیست؛ به دلیل این‌که مقایسه این سه قاره به اندازه کافی پیچیده است.

این کتاب که در سه بخش و ۲۱ فصل تنظیم شده که بخش اول بیشتر توصیفی است ولی در دو بخش دیگر ماهیت ایده‌پردازی دارد. در بخش نخست سعی می‌شود، منشأ مشکلات شناسایی شود که دانشگاه با آن دست‌و پنجه نرم می‌کند. این مشکلات در قاره‌های  مختلف فرق می‌کند البته‌ شباهت‌هایی هم دارند. لذا اگر بتوانیم به عقب برگردیم و منشأ مشکلات را دربیابیم بسیار مفید خواهد بود. مضافا این‌که با تحلیل مشکلات، راه‌حل‌ها هم اغلب مشخص می‌شود.

کتاب «آموزش عالی در ۲۰۲۴» در  ۱۹۸ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۱۰۰ هزار تومان در سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی تهران عرضه شده است.

 انتهای پیام 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا