فرهنگ و هنر

انتشار نامه‌های عاشقانه خالق «شازده کوچولو»

کتاب «از آسمان به گل‌سرخ؛ نامه‌های عاشقانه آنتوان و کنسوئلو دوسنت- اگزوپری» ویراسته آلبن سریزیه با ترجمه ابوالفضل الله‌دادی منتشر شد.

به گزارش کا 118،در پیشگفتار این کتاب آمده است: «این‌نامه‌ها که از سرتاسر دنیا ارسال شده‌اند، وجه پنهان زندگی آنتوان و همسرش را فاش می‌کنند؛ همسری که سال‌هایست حضورش در زندگی‌نامه‌های شوهرش کاملا حذف شده است. وجود “کنسوئلو” اغلب خلاصه می‌شود به جمله گنگی در خاطرات “آندره ژید” که البته باعث نمی‌شود “ژید” با خواندن نامه‌ای از “کنسوئلو” که “آنتوان” به او نشان داده بود، شگف‌زده نشود! بله زوجِ “آنتوان” و “کنسوئلو” واقعا با معیارهای وقت و نمونه بورژواییِ یک زندگی بسیار اتو کشیده نمی‌خواند؛ “انتوان” و “کنسوئلو” به‌عکس، زندگی‌ای پر جنب و جوش و خانه‌به‌دوشی را در پیش می‌گیرد و سرپناهشان در سرتاسر دنیا خانه‌های موقتی است.فرقی ندارد چه قرنی باشد، همیشه پرمخاطره است که با قوانین جاری خود را وفق ندهی و از پیمودن مسیر یکنواخت زندگی‌ای که جامعه کمابیش به تو تحمیل می‌کند سر باز بزنی.

در نوشته پشت جلد کتاب  که بخشی از مقدمه مترجم است، می‌خوانیم: «”کنسوئلو دو سنت- اگزوپری” شخصیت مهمی در زندگی “آنتوان دو سنت- اگزوپری” بود؛ آنقدر مهم که الهام‌بخش شازده کوچولو شد؛ آن‌قدر عزیز که “آنتوان” اقرار می‌کند، می‌خواسته اثر جاودانه‌اش را به او تقدیم کند و دریکی از آخرین‌نامه‌هایش افسوس می‌خورد که چرا این‌کار را نکرده است. 

با وجود این، شگفت‌انگیز است که گرچه “کنسوئلو” نقشی چشمگیر در زندگی و آثار “اگزوپری” داشته است، بسیاری ترجیح‌ داده‌اند که راجع‌به او سکوت کنند و حتی در اغلب زندگی‌نامه‌های نویسنده حرف چندانی از او به میان نمی‌آید. 

“آنتوان” و “کنسوئلو” اول‌بار در آرژانتین دیدار کردند. در دم عاشق هم شدند. “آنتوان” دعوتش کرد سوار هواپیما بر فراز آسمان پرواز کنند. در طی همین پرواز خطرناک و نمایشی بود که “آنتوان” از “کنسوئلو” که از ترس می‌لرزید خواستگاری کرد، و این آغاز قصه‌ای شد عاشقانه و پر فراز و نشیب که لحظاتش در کتاب ثبت شده است. 

نامه‌های این کتاب روایت دو زندگی است: زندگی زنی که از پس پرده‌های زمان به زیبایی پدیدار شده است و زندگی نویسنده‌ای خلبان که آن‌طور که خود می‌گفت تنها با مرگ به آرامش می‌رسید و وعده می‌داد که در ابدیت چشم انتظار گل‌سرخ زندگی‌اش بماند.

این کتاب در ۳۴۷ صفحه با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و با قیمت ۱۹۰ هزار تومان در فرهنگ نشر نو با همکاری نشر آسیم منتشر شده است.

 انتهای پیام 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا