فرهنگ و هنر

ایثارگری‌ و جایگاه علمی پزشکان ایرانی مایه مباهات است

کا 118/خراسان رضوی تولیت آستان قدس رضوی گفت: صرف‌نظر از ایثارگری‌های غرورآمیز پزشکان در ایام دفاع مقدس و مبارزه با کرونا، تخصص و جایگاه علمی رفیع پزشکان ایرانی در سطح جهان؛ مایه مباهات، سربلندی و غرور است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت و قدردانی از تلاش‌های جامعه متعهد و فداکار پزشکی کشور، اظهار کرد: امیرالمؤمنین علی(ع) در خصوص پیامبر گرامی اسلام تعبیر «طبیب دوار بطبه» را به کاربردند، به‌کارگیری واژه طبیب توسط آن حضرت برای نبی اکرم(ص) خود گواهی بر تقدس، اهمیت و ارزشمندی طبابت است.

وی با بیان اینکه تنها حیات دهنده، شفابخش و طبیب خداست و پزشکان، تجلی این صفت الهی هستند، حرفه پزشکی را مقدس دانست و عنوان کرد: در روایتی پیامبر گرامی اسلام(ص) خطاب به پزشکی می‌فرمایند «طبیب حقیقی، خداوند است و تو رفیقی مهربان برای بیمار هستی و شفا از جانب پروردگار به دست توست»، خداوند همه امور عالم را با سبب و اسباب انجام می‌دهد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به قدمت ۵۰۰ ساله دارالشفاء و طبابت در آستان قدس رضوی، عنوان کرد: آن روزی که آمریکا وجود خارجی نداشت و اروپا گرفتار توحش بود، آستان قدس به‌ عنوان نهادی کاملا دینی به طبابت توجه و بیمارخانه داشت، که نشان‌دهنده اهمیت طبابت از منظر دین است.

وی با اشاره به تلاش‌های پزشکان و کادر درمان برای بازگرداندن دوباره تندرستی به بیماران و دستگیری از دردمندان، اظهار کرد: در اسلام پس از انجام واجبات هیچ عمل خیری به ‌اندازه خدمت به مردم خشنودی خداوند را به دنبال ندارد، اینکه پزشکی برای درمان درد بیماری تلاش و سختی‌ها و خستگی‌ها را تحمل می‌کند، بسیار نزد خداوند متعال اجر و ثواب دارد.

مروی با تأکید بر اهمیت برخورد توأم با مهربانی، خوش‌رفتاری و صبوری پزشکان در برخورد با بیماران، ابراز کرد: حتی اگر از منظر پزشکی برای درمان بیماری نتوان اقدامی انجام داد؛ خوش‌رویی، مهربانی و برخورد همراه با عطوفت پزشک با بیمار می‌تواند موجب آرامش جسمی و روحی او شود که از منظر دینی ثواب آن قابل احصاء نیست.

تولیت آستان قدس رضوی جامعه پزشکی کشور را جامعه‌ای افتخارآفرین خواند و ابراز کرد: صرف‌نظر از ایثارگری‌های غرورآمیز پزشکان در ایام دفاع مقدس و حماسه‌سازی‌های آن‌ها در صف اول مبارزه با کرونا، تخصص و جایگاه رفیع علمی پزشکان ایرانی که در سطح جهان پیش رو و شاخص هستند؛ مایه مباهات، سربلندی و غرور است.

کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست امانت الهی هستند

مروی در برنامه دیگری از مراکز بهزیستی شهر مشهد نیز بازدید کرد و در جریان دغدغه‌ها و دشواری‌های نگهداری از کودکان و توان‌یابان بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت نظارت این مؤسسه قرار گرفت.

بر اساس گزارش روابط عمومی آستان قدس رضوی، وی گفت: با نگاه بی‌سرپرست یا بدسرپرست به ایتام خدمت نکنید و آن‌ها را به عنوان امانت الهی ببینید. همه موجودات زن و فرزند و خانواده خداوند متعال هستند؛ پس به عنوان امانت خداوندی که در اختیار شما قرار گرفته است، به این بچه‌ها نگاه کنید تا احساس خستگی نکنید و همین طور مأجور باشید.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا