فرهنگ و هنر

فیلم سینمایی ایرانی “هناس” در شهر دمشق اکران شد

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار کا 118از دمشق، فیلم “هناس” به کارگردانی “حسین دارابی” و نویسندگی “احسان ثقفی” و “مهدیه عین الهی” که نخستین بار در ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، در شهر دمشق اکران شد.

هناس کلمه ای کَردی و به معنی “نفس” است و درباره زندگی شهید داریوش رضایی نژاد و شهره پیرانی همسر این شهید هسته ای است.

در حقیقت، فیلم هناس زندگی شهید رضایی نژاد را از نگاه همسرش به تصویر کشیده است.

داریوش رضایی نژاد متولد شهر آبدانان در استان ایلام است. وی دانشجوی دکتری مهندسی برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بود که در یکم مرداد ماه سال ۱۳۹۰ در مقابل منزلش و جلوی چشمان دختر کوچکش “آرمیتا” و همسرش توسط تروریست های رژیم صهیونیستی به ضرب گلوله ترور و به شهادت رسید.

فیلم هناس با حضور کارگزاران جمهوری اسلامی در سوریه، ایرانیان مقیم دمشق و دانشجویان و اساتید فیلم سازی و کارگردانی دانشگاه دمشق اکران شد و مورد تشویق و تحسین حضار قرار گرفت.

پس از پایان فیلم، هناس مورد نقد و بررسی قرار گرفت و کارگردان فیلم به سوالات حضار پاسخ داد.

در قالب هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه، روزهای سینمایی ایران از دیروز ( ۱۰ مهرماه) در محل سالن اپرا شهر دمشق آغاز ‌شد. در این رویداد فرهنگی و هنری که تا روز سه شنبه ۱۲ مهرماه ادامه دارد؛ علاوه بر فیلم‌ «هناس»، فیلم های «مدیترانه»، «حوض نقاشی»، «یه حبه قند» و «فرشته‌ها با هم می آیند» نیز با زیرنویس عربی به نمایش در می‌آید.

هفته فرهنگی ایران در سوریه شامگاه چهارشنبه، ۶ مهرماه با حضور حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور، ️رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، لبانه مشوح، وزیر فرهنگ سوریه، مهدی سبحانی، سفیر و حمیدرضا عصمتی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و شخصیت‌های فرهنگی دو کشور در خان اسعد باشا پایتخت دمشق افتتاح شد.

برگزاری نشست‌های تخصصی، معرفی دستاوردهای فرهنگی و هنری ایران از جمله فرش ایرانی، پوشاک، کتب، نقاشی، خط نستعلیق و صنایع دستی و همچنین، خوراکی و غذاهای ایرانی از جمله بخش‌های این هفته فرهنگی است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا