اقتصاد

تفاوت ناودانی UNP و UPA چیست؟ مقایسه کامل این دو

تفاوت ناودانی UNP و UPA چیست؟ مقایسه کامل این دو

ناودانی در جنس‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شود که از مهمترین آنها می‌توان به گالوانیزه، آلومینیوم و استنلس استیل اشاره کرد. قیمت ناودانی بر اساس جنس تولید شده، در قیمت‌های متفاوتی در بازار وجود دارد.

نوع آلومینیوم ناودانی از نظر از نظر وزنی سبک‌تر است و قابلیت شکل پذیری و استحکام بالایی دارد. بیشترین کاربرد ناودانی آلومینیوم در ساخت چهارچوب‌های در و پنجره، اسکلت سازه‌ها و شاسی تریلرها کاربرد داد.

استفاده از ناودانی از اوایل قرن بیستم آغاز شد. در زمان جنگ جهانی دوم، ناودانی به عنوان یکی از مقاطع فولادی مهم در ساختمان سازی بود. بعد از جنگ جهانی دوم، کارخانه‌های تولید‌کننده فولادی گسترش بیشتری پیدا کرد و به همین دلیل تولید فولاد و ناودانی، رو به فزونی یافت. با رشد کاربرد سازه‌های فلزی در ساختمان، تقاضا برای محصولات فولادی افزایش یافت و به همین منظور تولید‌کنندگان به تولید بسیاری از مقاطع فولادی به خصوص ناودانی پرداختند. از ویژگی‌های مهم ناودانی می‌توان به مواردی مانند مقاومت در برابر تنش‌های فولادی، اشغال فضای کم، سرعت نصب بالا در ساختمان‌ها، تحمل در برابر ضربه، کارآمد بودن در طولانی مدت و همچنین کم بودن وزن اسکلت فلزی اشاره کرد.

Untitled-1 copy

ناودانی UNP

ناودانی unpدارای ضخامت بیشتری نسبت به ناودانی UPA است. این ناودانی اغلب وارداتی بوده و از کشور ترکیه و چین وارد ایران می‌شود. ضخامت بالای ناودانی unp باعث شده تا وزن بیشتری داشته باشد. وزن بالای این ناودانی نیز باعث شده تا از آن در پروژه‌های صنعتی و ساختمانی بزرگ استفاده شود. به دلیل وزن بالای این ناودانی، به آن ناودانی سنگین نیز گفته می‌شود. دلایلی چون وارداتی بودن، وزن و ضخامت بیشتر ناودانی unp موجب بیشتر بودن قیمت ناودانی آن نسبت به قیمت ناودانی در انواع دیگر شده است. یکی دیگر از تفاوت‌های ناودانی unp با UPA، استاندارد تولید آن است. این ناودانی تحت استاندارد اروپایی  DIN 1026-1 و در سایزهای 40 الی 400 میلی‌متری تولید می‌شود. اگر بخواهیم به کاربرد این ناودانی اشاره کنیم باید بگوییم که از آن در بادبند، تیر، ستون و ساخت خرپا استفاده می‌شود. این ناودانی به ناودانی با بال شیب‌دار نیز مشهور است.

مطالب مرتبط: استعلام قیمت ورق رنگی امروز در بازار

 

ناودانی UPA

ناودانی upa، به نام ناودانی ایرانی معروف است که دلیل آن نیز تولید این ناودانی تحت استاندارد ملی و استاندارد آلمانی به شماره DIN 1026-2 است. ناودانی upa به دلیل ضخامت و وزن کمتری که دارد، بیشتر در پروژه‌های ساختمانی کاربرد دارد. به این ناودانی اصطلاحاً ناودانی سبک نیز گفته می‌شود و بال‌های آن از ناودانی upn نازک‌تر بوده و مخروطی نیست. قیمت این نوع ناودانی، به دلیل سبک بودن وزن آن نسبت به نوع قبلی کمتر است. البته به یاد داشته باشید که قیمت هردوی این ناودانی‌ها در آخر به قیمت آهن بستگی دارد.

تفاوت از نظر ظاهری: مهمترین تفاوت ظاهری بین ناودانی‌های UPA و UNP این است که در ناودانی UNP بال‌ها به صورت مخروطی هستند و لبه  بال‌ها نیز گرد است. اما در ناودانی‌های UPA بال‌های ناودانی با هم موازی هستند و ضخامت بال در طول آن ثابت است.

تفاوت از نظر وزن: وزن ناودانی UNP برای سایزهای یکسان از ناودانی UPA بالاتر است.

تفاوت از نظر قیمت: با توجه به اینکه ناودانی UNP در مقایسه با ناودانی UPA سنگین‌تر است و عموما به صورت وارداتی به کشور وارد می‌شود از نظر قیمت بالاتر از ناودانی UPA است و بیشتر در مواردی که نیاز به استحکام بالا وجود داشته باشد مانند پروژه‌های صنعتی و ساختمانی بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت از نظر استحکام: همانطور که قابل پیش‌بینی است با توجه به بالاتر بودن وزن ناودانی UNP، استحکام و مقاومت آن نیز بالاتر است و می‌تواند بارهای بیشتری را در مقایسه با UPA تحمل کند. 

Picture5

در پایان

ناودانی یکی از پروفیل‌های فلزی است که به طور گسترده در صنایع مختلف به ویژه صنعت ساختمان استفاده می‌شود. محصول ناودانی برای ساخت چهارچوب درب، تابلو برق، ماشین‌آلات صنعتی، قاب و پایه استفاده می‌شود. ناودانی استیل در صنایع غذایی و در کاربردهایی با رطوبت بالا استفاده می‌شود. استفاده از ناودانی‌های آلومینیومی نیز به دلیل وزن سبک و استحکام بالا در ساخت چارچوب در و پنجره بسیار مورد توجه قرار گرفته است. ناودانی‌ها را می‌توان از جنبه‌های مختلفی طبقه‌بندی کرد. در پایان لازم به توضیح است که شرکت پیوان با بهره‌گیری از  تکنولوژی روز و کارشناسان با تجربه خود قیمت لحظه‌ای آهن‌آلات را در اختیار مشتریان عزیز خود قرار می‌دهد.

 

 

پایان رپرتاژ آگهی

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا