فرهنگ و هنر

حوزه گردشگری کشور حال خوشی ندارد

به گزارش کا 118 عزت الله ضرغامی روز سه‌شنبه با حضور در نود و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در حوزه گردشگری وجود دارد، اظهار داشت: توجه به زیرساخت های حوزه گردشگری کشور با جذب سرمایه گذاران عاملی مهم است که می تواند این بیمار را از روی تخت بلند کند.

وی اظهار داشت: با تلاش های انجام شده تاکنون ۲۰ محور مهم از نظام مسائل وزارت گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی را احصا کرده ایم، که حوزه گردشگری از جمله این موارد است.

ضرغامی ادامه داد: رونق گردشگری می تواند در بخش های دیگر از قبیل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و علمی و امنیتی اثرگذار باشد و به ارتقای کمی و کیفی شاخص ها منجر شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد: ۱۲ مورد تفاهم‌نامه را با دستگاه های حاکمیتی، نیروهای مسلح و سازمانهای دولتی منعقد کردیم که امیدوارم در نهایت به ارتقا و توسعه زیرساخت های گردشگری منجر شود.

ضرغامی با اینکه تهران می‌تواند قطب گردشگری کشور باشد، اظهار داشت: در حالی که پارسال تنها ۲۰ درصد از مراکز قامتی پایتخت در ایام نوروز تکمیل ظرفیت شد اما این رقم امسال به مرز ۸۰ درصد رسید.

وی ادامه داد: در کنار ترویج گردشگری در تهران باید به زیرساخت آن از قبیل مهمانسراها توجه شود و با برنامه‌ریزی‌های مناسب به گونه ای عمل شود که ظرفیت این اماکن اقامتی تکمیل شود.

وی با اشاره به تصویب طرح گردشگری ارزان‌ قیمت اظهار داشت: تمام فاکتورهای این نوع از گردشگری احصا شده است و از این طریق می‌توان به جذب هرچه بیشتر مسافر و مهمان برای مارکز اقاماتی از جمله مهمانسراهای تهران اقدام کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: شهر تهران با همه مزیت هایی که در حوزه گردشگری دارد در عین حال مشکلات خاص خود را دارد و لازم است که نشاط به ساکنان این شهر تزریق شود زیرا مردم، شادی می خواهند و تمایل دارند که حال شان عوض شود.

وی خواستار اختصاص سهمیه تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر برای معرفی اماکن و جاذبه های گردشگری تهران شد و اظهار داشت: در کل کشور ۲۶ اثر جهانی وجود دارد که همه دنیا آن را می شناسند.

وزیر میراث فرهنگی همچنین بر ضرورت راه‌اندازی ۲ نوع گردشگری شهری و دانش‌آموزی به عنوان اقداماتی که می توانند بسیاری از مشکلات را برطرف کنند، شد.

وی با اشاره به راهپیمایی های اخیر ملت ایران در حمایت از نظام جمهوری اسلامی و تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت های موجود، عنوان کرد: همه طرفدار انقلاب، ولایت و ارزش‌های اصیل هستیم و از نظر سیاسی یکدست شده ایم.
 

اعضای شورای اسلامی شهر تهران چه واکنشی به سخنان وزیر در صحن شورا داشتند؟
اعضای شورای اسلامی شهر تهران که امروز میزبان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بودند، پس از سخنان وی در صحن شورای شهر، سوالات و تذکراتی را مطرح کردند.
مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اعلام آمادگی مدیریت شهری برای هرگونه همکاری با وزارت میراث، گفت: گردشگری داخلی هویت ما را تثبیت می کند و  در معماری و گردشگری حرف برای گفتن داریم.

وی با بیان اینکه در دوره چهارم شورای شهر بوستانی را پیش بینی کردیم که یک ایران کوچک در آن ساخته شود اما در دوره پنجم مورد بی توجهی قرار گرفت، افزود: ایجاد این بوستان در این دوره  مورد توجه قرار دارد و بخشی از آن با عنوان بوستان ایرانیان افتتاح شده است.

تعارف با کارخانه سیمان را کنار بگذارید
سیداحمد علوی، رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه موضوع گردشگری تهران تا زمانی که مدیریت یکپارچه برای موزه ها و اماکن گردشگری آن وجود نداشته باشد، محقق نمی شود، گفت: وظیفه ما این است کاری کنیم تا حال دل مردم خوب شود؛ اکنون در مناطق ۱۲، ۱۱ و ۶ به واسطه موضوع حریم و ضوابط میراثی شهروندان درگیر موضوعاتی هستند که آنها را آزار می دهد.

وی با اشاره به موضوع ضوابط ساخت و ساز در حریم بافت میراثی گفت: نوسازی املاک فرسوده در حریم میراثی برای مالکان صرفه اقتصادی ندارد، در حالی که این املاک بعضا با خطر ریزش مواجه هستند.

علوی با تاکید بر اینکه مجوزهای صادر شده برای ساخت و ساز یکساله صادر می شود، گفت: اما چون صدور پروانه ساخت زمان بر است، تا این پروانه صادر شود، مجوز میراث منقضی شده و مالک دوباره باید این راه را طی کند.

وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده از سوی کارخانه سیمان در شهرری گفت: انتظار داریم مسئولین ما بخصوص وزات میراث فرهنگی تعارف را کنار بگذارند و به فکر ری باشند؛ این شهر تمدن چند هزار ساله دارد اما زمانی که در مورد وضعیت کوه های اطراف آن صحبت می کنیم، مسئولان در رودربایستی با آن کارخانه گیر می کنند.

ایران هراسی به مردم و اقتصاد پایتخت ضربه زده است
مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به گردشگری خارجی، اظهار داشت: امروز یکی از کارهایی که دول غربی انجام دادند ایران‌هراسی بوده است و آنان تمام توان خود را گذاشتند که به مردم و اقتصاد ما از طریق ایران‌هراسی ضربه بزنند.

وی با اشاره به وجود ساختمان های متعدد میراثی در شهر تهران، گفت: امیدواریم امروز آقای ضرغامی هدیه خوبی به مردم تهران در خصوص رفع مشکلات مرتبط با میراث فرهنگی بدهند.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه بسیاری از مردم در جوار ساختمان های میراثی برای ساخت و ساز با مشکلاتی مواجه هستند، گفت: چرا مردم را در موضوعات میراثی با نظام دچار مشکل می کنیم.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شورای شهر، از رفع مشکلات میراثی شهروندان پایتخت حمایت می‌کنیم، گفت: از هر چه که حال مردم را خوب می کند و اوقات فراغت را غنی می‌بخشد، حمایت می‌کنیم تا برای شادی مردم قدمی برداریم.

وزارت میراث، شهرداری را رقیب خود نداند
مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد منطقه ۱۲ برای اخذ پروانه شهرسازی به میراث فرهنگی ارجاع پیدا می کند، گفت: یکی از درخواست های ما از وزیر میراث فرهنگی این است که TDR (حق انتقال توسعه)باید در دولت دنبال شود.

وی بر ضرورت مشارکت بین وزارت میراث فرهنگی و مدیریت شهری تاکید کرد و گفت: شهرداری تهران ۸۰ پلاک از ۳۰۰  پلاک میراثی تهران را خریداری کرده است اما دیگر توان خرید پلاک های تاریخی را ندارد.

عباسی با اشاره به حضور میراث فرهنگی و اعلام نظر در موضوعات مربوط به ساخت و ساز اظهار داشت: تقاضای من این است که مدیریت شهری به عنوان رقیب دیده نشود و اتصالی ایجاد شود که بتوانیم این پلاک ها را تعیین تکلیف کنیم.

بازبینی حریم برج طغرل 
حجت الاسلام سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر نیز بر بازبینی اساسی حریم برج طغرل تاکید کرد و گفت: حفظ میراث فرهنگی ارزشمند است اما نباید انسان های موجود را در سختی قرار دهیم تا میراث و برج طغرل را که فرزند تیمور لنگ بوده را حفظ کنیم.

مهدی اقراریان رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران از مسئولان خواست تا بخشی از وقت خود را به تهران اختصاص دهند و اظهار داشت: ظرفیت های گردشگری اطراف تهران در حال نابودی است و به نظر می رسد که کسی دغدغه ای در این زمینه ندارد و باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: باید خارج از فضای شعاری یک گام بیشتر برداریم و ظرفیت هایی را برای استفاده قشر متوسط فراهم کنیم. تقاضای ما این است که با همکاری شهرداری توجه به ایجاد این ظرفیت ها در اولویت باشد.

تهران نیاز به نمادسازی دارد
نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز اظهار داشت: برغم ظرفیت های مختلفی که در شهر تهران وجود دارد، اما اگر امروز از شهروندی سوال شود که تهران را با چه نمادی می شناسد، شاید قادر به بازگو کردن آن نباشد.

وی افزود: به همین دلیل نیاز است تا وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به نماد سازی شهر تهران در حوزه های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی برنامه ریزی لازم را داشته باشد که در این زمینه می توان تفاهم نامه ای مابین شهرداری و وزارتخانه به امضا برسد.

توجه به گردشگری انقلاب اسلامی 
علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر معرفی ظرفیت های گردشگری با محوریت انقلاب اسلامی، گفت: در تهران به دنبال گردشگری انقلاب اسلامی هستیم و می توانیم سازمان زیباسازی را در این زمینه مکلف کنیم اما وزارت میراث فرهنگی باید سیاست گذاری لازم را انجام دهد.

تهیه سند توسعه گردشگری و ساماندهی فضاهای تفرجگاهی و تفریحی 
زهرا شمس‌احسان رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، گفت: یکی از رویکردهای مدیریت شهری تهران که حتی در سند سیاست‌های حاکم جهت تدوین برنامه چهارم توسعه دیده شده است توجه ویژه به اقتصاد فرهنگ و هنر و ایجاد شبکه حرفه‌ای ارائه خدمات و اکران محصولات فرهنگی و هنری در زیرساخت‌های متعدد شهری با هویت و برند یک‌پارچه است.

وی اضافه کرد: اقتصاد فرهنگ و هنر محقق نمی‌شود مگر اینکه به بافت و بناهای  تاریخی و ارزشمند به عنوان یک زیرساخت اساسی حوزه فرهنگی که وظیفه‌ همه ما صیانت از آن‌ها است را وارد بطن زندگی جاری مردم کنیم.

وی با اشاره به پیوست چهار سند طرح جامع شهر تهران که تا پایان ۱۴۰۵ معتبر است، خاطرنشان کرد: یکی از طرح های موضوعی که می بایست تهیه شد، سند توسعه گردشگری و ساماندهی  فضاهای تفرجگاهی و تفریحی و اماکن اقامتی پذیرایی، است که متاسفانه در تمام این سال‌ها این سند بین بخشی تهیه نشده است.

شمس احسان افزود: با توجه به شکل گیری مجدد نهاد راهبری و پایش طرح های توسعه شهری تهران خواهشمندم همکاری لازم با این نهاد توسط وزارت خانه در خصوص تهیه این سند مهم صورت پذیرد.

تشکیلاتی برای حفاظت از زائران و گردشگران خارجی ایجاد شود
سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با اشاره به نیاز گردشگران خارجی به امنیت، اقامت، ایاب و ذهاب مناسب و مواردی از این قبیل گفت: با ورود گردشگران به کشور گره‌ای از مشکلات باز نمی شود. برنامه خاصی برای ورود گردشگران مذهبی که هدف آنها زیارت، درمان و تفریح است، وجود ندارد.

وی افزود: هیچ سازمان و تشکیلاتی برای حفاظت و صیانت از حقوق زائران و گردشگران خارجی وجود ندارد. قرار بود ریل بصره- خرمشهر اجرایی شود که با تغییر مدیرعامل شرکت راه آهن، این طرح به طور کامل متوقف شد و زائری که می خواست با قطار به ایران سفر کند با مشکل مواجه کردیم.

تشکری هاشمی با بیان اینکه آمار مرتبط با اماکن گردشگری زیر نظر شهرداری تهران باید ارائه شود، گفت: با ارائه این آمار می توانیم امکانات مرتبط با درمان و زیارت را برای گردشگران فراهم کنیم.

ساخت و ساز در محدوده آثار تاریخی جذابیتی ندارد
جعفر بندی شربیانی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه در تمام مناطق مسائل و چالش های مردم از حیث معماری و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت، گفت: محدوده های تاریخی در وسعت وسیعی فریز می شود و مردم نمی توانند از فرصت استفاده کنند و جذابیتی برای ساخت و نوسازی در محدوده های آثار تاریخی وجود ندارد.

وی شهر ری را هویت تهران جدید عنوان کرد و گفت: ری آثار باستانی چند هزار ساله دارد؛ اگر یکی از این آثار در کشورهای حاشیه خلیج فارس که دنبال هویت سازی هستند، وجود داشت برای نگهداری آن تلاش می کردند.

میراث فرهنگی برای مردم است نه مردم برای میراث
پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه ضمن ابراز امیدواری از تحول در حوزه گردشگری گفت: در بازدیدی که از منطقه ۱۲ داشتیم مردم گلایه هایی را در رابطه با مجاورت بافت مسکونی و تاریخی داشتند. میراث باستانی برای مردم است نه مردم برای میراث. وقتی مردم را از مزایایی محروم می کنیم باید ظرفیت جایگزین برای آنها ایجاد کنیم؛ لذا نیاز است که ضوابط جدیدی در این زمینه پیش بینی شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا