فرهنگ و هنر

خدمت رسانی به زائران بین المللی در قم، نیازمند حمایت بیشتر مردم و مسئولان

کا 118/قم مسئول قرارگاه مردمی اربعین استان قم ضمن دعوت از مردم قم برای پیوستن به خادمین قرارگاه اربعینی قم گفت: از مردم درخواست می‌شود هم در کمک‌های مادی و هم به عنوان نیروی انسانی در بخش‌های مختلف مانند آشپزی، رانندگی، انتظامات و… ما را یاری کنند.

قم، محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور است و در سالهای گذشته و در سال جاری صدها هزار زائر اربعینی را در دل خود جای داده و شرایط حضور آنها را در مسیر نجف کربلا مهیاتر کرده است. بسیاری از زائران برای حضور در راهپیمایی اربعین از قم می گذرند تا با حضور در صحن با صفای کریمه اهل بیت و مسجد مقدس جمکران عهد عاشقی خود را منعقد کرده و پای در سفر بکشند.

به گزارش کا 118، در این میان امسال نیز قرارگاه مردمی اربعین در قم تشکیل شد و با هزاران خادم و تیم های مجهز، اولین پایگاه خدمت رسانی به زائران را در شهر کریمه اهل بیت(ع) سامان داده است. به قول مسئولان این قرارگاه این موکب، عمود اول راهپیمایی عظیم کربلا است.

درست است که در روزهای اخیر شرایط حضور زائران در اربعین با سالهای گذشته متفاوت بوده است و روند حضور آنها در این راهپیمایی با چالش هایی مواجه شده است ولی نمی توان از واقعیت گذشت که این زائران برای حضور در اربعین منتظر هستند و در قم نیز حضور می یابند و باید پذیرایی مناسبی از آنها داشت. شرایط خاص مرزها باعث افزایش تراکم حضور زائران در قم شده است و این مساله بیانگر اهمیت این مساله است که موکب قم باید بیش از پیش حمایت شود.

در همین زمینه مهدی قربانی کرم، مسئول قرارگاه مردمی اربعین استان قم، در گفت‌وگو با کا 118 عنوان کرد: قرارگاه اربعین از سال ۱۳۹۵ در قم تشکیل شده امسال پنجمین سال فعالیت آن است.

وی ادامه داد: سال‌ها که گذشته قرارگاه در مصلی مستقر می‌شد اما امسال برای اولین بار در شبستان امام حسن عسکری (ع) مسجد مقدس جمکران استقرار پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه قرارگاه اربعین قم به صورت ۲۴ ساعته پذیرای زائرین است، تصریح کرد: زائرین به محض ورود پذیرش می‌شوند و خدمات مختلفی از جمله سه وعده غذای گرم، خدمات پزشکی و دارویی درمانی رایگان، واکس، پیرایش، خیاطی و… به آن‌ها ارائه می‌شود.

مسئول قرارگاه مردمی اربعین استان قم با بیان اینکه این خدمات از ۵ صفر آغاز شده است و تا ۲۵ سفر ادامه دارد، اظهار کرد: راهنمای زائر در مسیرهای کاشان، تهران و اراک نصب شده است همچنین در فضای مجازی نیز اطلاع رسانی صورت گرفته است تا زائرین به قرارگاه هدایت شوند.

وی با اشاره به اینکه دوسال گذشته به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی قرارگاه تشکیل نشده بود، اظهار کرد: در سال های گذشته شاهد پذیرش ۹ هزار نفر برای یک شب بودیم که پیش بینی می‌شود امسال این عدد به ۱۵ هزار نفر برسد.

قربانی کرم اضافه کرد: در حال حاضر بیش از دو هزار ۵۰۰ خادم به ارائه خدمت به زائرین حسینی مشغول هستند که پیش بینی می‌شود این تعداد به چهار هزار نفر برسد البته با توجه به حجم بالای فعالیت‌های قرارگاه به کمک مردم هم نیازمند هستیم.

مسئول قرارگاه مردمی اربعین استان قم ضمن دعوت از مردم قم  برای پیوستن به خادمین قرارگاه اربعینی قم ادامه داد: از مردم درخواست می‌شود هم در کمک‌های مادی و هم به عنوان نیروی انسانی در بخش‌های مختلف مانند آشپزی، رانندگی، انتظامات و… ما را یاری کنند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۸ با مبلغی حدود ۱۵ میلیارد تومان از ۱۵۲ هزار زائر در قم پذیرایی شد که بیش از ۹۰ هزار نفر از آن‌ها غیرایرانی بودند، اظهار کرد: استان قم ۱۵۰ موکب در عراق دارد و همه منابع مالی و نیروهای انسانی به عراق رفتند در حالی که استان قم عمود اول زائرین است.

قربانی کرم با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته در قرارگاه اربعین قم پذیرای زائرین حسینی از ۲۱ کشور مختلف بودیم، بیان کرد: از مردم درخواست می‌کنیم همانند سال‌های قبل با نیت پاکشان به میدان بیایند تا بهترین میزبانی را داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه استاندار قم به طور کامل پای کار است و علاوه بر بازدیدهای میدانی به صورت روزانه نیز پیگیر خدمات هستند، گفت: در مسائلی که نیاز به همکاری سایر دستگاه‌ها بوده با دستور استاندار همکاری‌ها صورت گرفته است اما به دلیل اینکه به صورت مردمی اداره می‌شویم بیشترین مشکل را در بخش نذورات داریم.

در کنار خدمات متنوعی که برای رفاه و آسایش زائرین ابا عبدالله الحسین (ع) ارائه می‌شود نقاط ضعفی هم وجود دارد که عدم توجه به آن ها می‌تواند تلاش خالصانه و شبانه روزی که توسط خادمان انجام می‌شود را کمرنگ کند.

کمبود وسایل سرمایشی مناسب، عدم توجه به تمیزی محیط پیرامون، ایجاد محیطی جداگانه و محفوظ برای لباس‌های شسته شده زائرین و… از جمله جزئیاتی است که کمتر به آن‌ها توجه شده است بدیهی است در کنار خدمات متنوعی که ارائه می‌شود توجه به کیفیت خدمات ارائه شده نیز نقش به سزایی در بازنمایی مناسب از چهره قم به عنوان ام القرای جهان اسلام دارد.

اگر چه برای زائرین حسینی هرگونه سختی و کمبود همانند شهد شیرین است اما برای مسئولین شهری که خود را خادم اهل بیت(ع) می دانند وظیفه است که به نحو احسن زائرین اهل بیت (ع) را تکریم کنند.

با توجه به این که قرارگاه اربعین حسینی قم در مسجد جمکران مستقر شده بدیهی است که مردم و زائرین انتظار کمک و همراهی بیشتری از این مسجد دارند و حتی ممکن است گاهی نقصان‌ها و کمبودها را نیز به پای کم کاری مسئولین مسجد مقدس جمکران بگذارند.

به گفته مسئولین این امر سال‌های گذشته استان قم پذیرای مردم از ۲۱ کشور مختلف بوده است که توجه به برخی از ظرافت‌ها مانند داشتن پوشش متحد شکل و معین برای خادمین اربعین حسینی و فضاسازی مناسب می‌تواند جلوه‌ای زیبا ایجاد کند و تصویری منظم‌تر از قم به عنوان شهر عش آل محمد در بین مسلمان سایر کشورها به یادگار بگذارد.

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا