فرهنگ و هنر

خراسان جنوبی میزبان پنجمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی است

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار کا 118گفت: در این نمایشگاه در مجموع ۲۰۰ غرفه دایر می‌شود که ۱۹۰ غرفه مربوط به فروش و عرضه صنایع دستی و ۱۰ غرفه در حوزه گردشگری است.

حسن‌علی فولادی با بیان اینکه نمایشگاه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ دایر خواهد بود، اظهار داشت: ۷۵ غرفه بابت ۳۰ استان کشور شامل هر استان ۲ غرفه ۱۲ متری اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: صنعتگران از سراسر کشور محصولات صنایع دستی در گروه‌هایی از جمله منسوجات سنتی، بافته‌های داری و غیرداری، سنگی، چوبی و حصیری، آبگینه، صنایع دریایی، فلزی، رودوزی‌های سنتی، محصولات دستی چرمی و سفال و سرامیک در نمایشگاه صنایع دستی عرضه می‌کنند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: در خراسان جنوبی نیز هر شهرستان یک یا دو رشته مزیت‌دار مانند سنگ‌های قیمتی، مله‌بافی، توبافی، کرباس، قلم‌زنی، بافته‌های داری، تولیدات چوبی، چرم، تولیدات فلزی و سایر صنایع را عرضه خواهد کرد.

وی عنوان کرد: هزینه‌های غرفه، اسکان و ایاب و ذهاب همه صنعتگران مهمان رایگان و توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تقبل شده است.

فولادی یادآور شد: برنامه‌های جانبی از جمله تور بیرجندگردی، کارگاه آموزش تخصصی در حوزه صنایع دستی، بازاریابی، ارزش‌یابی و تجلیل از ۱۰ غرفه برتر، اهدای لوح تقدیر با ۲۰۰ شرکت کننده و برپایی ۶ سیاه چادر نیز برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: اجرای حرکت‌های آیینی سنتی، ورزش زورخانه‌ای، تجلیل از گنجینه‌های بشری صنایع دستی، حضور شرکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ آنلاین کشوری و ارتباط با صنعتگران، انعقاد تفاهم‌نامه با صنعتگران شرکت کننده مانند مدیران فروش دیجی کالا و شرکت‌های بزرگ صادراتی و مدیران موفق اتحادیه‌های صنایع دستی کشور از دیگر برنامه‌ها پیش بینی شده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی اظهار داشت: در حاشیه نمایشگاه ارزیابی صنعتگران و هنرمندان حاضر انجام می‌شود و منتخبین به نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی اعزام خواهند شد.

وی گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار نفر صنعتگر در استان فعال هستند که هفت هزار و ۵۰۰ نفر دارای مدرک معتبر از اداره کل صنایع دستی استان بوده و ۵۰ درصد از صنعتگران نیز زیر پوشش بیمه قرار دارند.

فولادی افزود: در هر کدام از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی سه یا چهار رشته مزیت‌دار صنایع دستی شناسایی و معرفی شده است که از جمله آن می‌توان به کرباس بشرویه توبافی بیرجند ، مله‌بافی و سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی خوسف، رودوزی درمیان، بافته‌های داری زیرکوه، سفال سرایان، برک‌بافی سربیشه، قلم‌زنی روی میز طبس، خراطی فردوس، جاجیم بافی قاینات و سیاه چادر و ملیله دوزی نهبندان اشاره کرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا