فرهنگ و هنر

خیرات؛ اعطای عشق و مهربانی

کا 118/خراسان رضوی بخشی از برنامه ۲۰۳۰ سازمان ملل متحد درباره توسعه پایدار که در سپتامبر ۲۰۱۵ تصویب شد، اهمیت ریشه‌کنی فقر در همه اشکال و ابعاد آن ازجمله فقر شدید است که بزرگترین چالش جهانی و یک ضرورت برای توسعه پایدار محسوب می‌شود.

فقر، همان‌طور که تهدید قابل‌توجهی برای توسعه پایدار است چالش جهانی عظیمی برای جامعه بین‌الملل نیز محسوب می‌شود. امور خیریه روحیه سخاوت و تلاش جهانی برای رفع فقر را تقویت می‌کند و براساس اعلام سازمان ملل، ریشه کن کردن فقر بزرگترین چالش جهانی است.

سالانه برنامه‌های آموزشی و فعالیت‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی در سراسر جهان انجام می‌شود و اساس این برنامه‌ها، تقویت روحیه همبستگی جهانی به ویژه برطرف‌ کردن نیازهای فقیرترین و آسیب‌پذیرترین افراد است.

همه ساله خیریه‌ها در سراسر جهان، در تلاش برای نجات و بهبود زندگی افراد جامعه، مبارزه با بیماری، محافظت از کودکان و امید بخشیدن، به هزاران نفر کمک می‌کنند. مؤسسات خیریه بسیار حیاتی هستند زیرا با دسترسی به تمام جامعه می‌توانیم به افرادی که نیاز به کمک دارند، خدمات ارائه کنیم.

امور خیریه در وسعت جهانی همبستگی اجتماعی و حمایت عمومی خیرخواهانه را افزایش می‌دهد و باعث افزایش آگاهی در این مورد خواهد شد و اینکه چرا کمک به افراد نیازمند مهم است.

سازمان ملل متحد از همه کشورها، شرکت‌ها، سازمان‌ها و افراد مختلف دعوت می‌کند تا برای کمک به تلاش‌های خیرخواهانه با یکدیگر همکاری کنند. در سال ۲۰۱۲، سازمان ملل متحد برای احترام به کار مهم مؤسسات خیریه تصمیم گرفت، روز بین‌المللی خیریه را به عنوان یک روز رسمی به رسمیت بشناسند و آن را معرفی کنند و دلیل انتخاب این تاریخ، سالگرد درگذشت مادر ترزا (راهبه کاتولیک آلبانیایی و موسس جمعیت مبلغان خیریه در هند) است.

با کمک به دیگران، نیازهای آسیب‌پذیرترین افراد را برای کمک به پیشبرد جامعه بین‌المللی بهتر درک خواهیم کرد. فقر، یک چالش عظیم جهانی برای جامعه بین‌المللی به وجود می‌آورد، همان‌طور که تهدیدی مهم برای توسعه پایدار است.

درواقع سازمان ملل با برگزیدن این روز به دنبال ترویج و به رسمیت شناختن امور خیریه و نقش آن در کاهش بحران‌های انسانی و رنج در جهان است. این روز همچنین برای به رسمیت شناختن کار سازمان‌های خیریه و افراد مرتبط در این زمینه در سراسر جهان و معرفی اقدامات بشردوستانه آنهاست و در ایجاد جوامع فراگیرتر و انعطاف‌پذیر نقش دارد.

روز جهانی نیکوکاری توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تلاش برای بسیج کردن جهان برای کمک به دیگران تعیین شد چون جهان درگیر خشونت، درگیری، بلایای طبیعی، فساد و مواردی است که می‌توان با اعمال ساده نیکوکاری در آنها تغییر ایجاد کنیم. این روز جهانی، روزی است که فرد می‌تواند با گام‌های خود در این زمینه تأثیر مثبتی در جهان بگذارد.

مهم نیست چقدر پول یا زمان دارید، مهم انجام کمک‌های خیریه به هرشکلی است. هیچ دلیلی نیست که اگر مشکل مالی دارید، خود را مجبور به پرداخت مالی کنید اما می‌توانید به جای آن، مقداری از وقت خود را در این زمینه اهداء کنید.

اگر نمی‌توانید ۱۰۰ نفر را تغذیه کنید، تنها یک نفر را سیر کنید. حامی یک کودک باشید و با اندک مبلغ ماهیانه می‌توانید آینده یک کودک را تغییر دهید.

برخی از کشورها در جهان، به‌عنوان سخاوتمندترین کشورها شناخته شده‌اند و لزوما، ثروت شرط محسوب نمی‌شود. نمایه جهانی دهش (World Giving Index) گزارشی سالیانه است که با اطلاعات بدست آمده و آمارگیری‌های گالوپ، توسط بنیاد کمک‌های نیکوکارانه منتشر می‌شود. این گزارش، بزرگترین نظرسنجی جهان در زمینه اقدامات خیرخواهانه از سراسر جهان است.

مهمترین موارد در این گزارش‌ها کمک به یک فرد، کمک به یک خیریه و گذاشتن وقت برای کمک به این افراد است. کشورهای برتر در زمینه خیریه، سطوح مختلفی از ثروت، فرهنگ، ادیان و جغرافیا را دارند.

بیماری همه‌گیر کروناویروس منجر به جمع‌آوری کمک‌های مالی بسیاری برای کمک به آسیب‌دیدگان این ویروس شده است و نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بیماری کووید- ۱۹ بر مؤسسات خیریه جهان تأثیرات زیادی داشته است.

خیرات؛ اعطای عشق و مهربانی

چند ایده جالب برای کمک به نیازمندان

پخت غذا و شیرینی و فروش آن به نفع خیریه، ایده فوق‌العاده برای کودکان است تا بتوانند با جمع‌آوری کمک‌های مالی به مؤسسه خیریه منتخب خود کمک کنند، البته باید موارد بهداشتی مرتبط با روزهای کرونایی هم در نظر گرفته شود.

برگزاری مراسم سرگرم‌کننده و جمع‌آوری کمک‌های مالی برای خیریه‌ها از مواردی است که می‌تواند در این روز ارائه شود، البته باید پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با بیماری کرونا  در نظر گرفته شود.

آمارها نشان می‌دهد که جوانان ۱۶ تا ۲۴ ساله ممکن است، کم‌سن‌ترین گروه سنی برای کمک به اهداف خیرخواهانه باشند اما اشتیاق آنها برای مشارکت در این کارها بسیارها تأمل برانگیز است.

افزایش روزافزون جوانان متعهد به داوطلب شدن برای انجام کارهای خیر در چند سال اخیر، نشان داده است که نسل جوان تمایل و توانایی یاری خیریه‌ها را دارند.

گام برداشتن به سوی اهداف خیرخواهانه برای از بین بردن فقر در سراسر جهان، تجربه‌ای منحصر به فرد را ایجاد می‌کند که پاداشی بزرگ دارد.

خیرات عبارت است از اعطای عشق، پول یا مهربانی به شخص دیگر بدون اینکه انتظار عوض آن را داشته باشید. درگیر شدن در کارهای خیرخواهانه می‌تواند به پیشرفت فردی همچنین پیشرفت کل جامعه کمک کند.

منابع

un.org/en

daysoftheyear.com/days

انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا