فرهنگ و هنر

داستان ساخت «فرش باتلاقی» در جبهه

در برخی نقاط (به طور ویژه در رودخانه‏‌های کارون و اروند) جزر و مد یک متری آب رودخانه‏ ها گاهی مسافتی حدود ۲۰۰ متر از ساحل تا رودخانه لجن و باتلاقی می‌شد که امکان اتصال خشکی و آب را مختل می‌کرد. در این شرایط خودروها نمی‌توانستد در این گل و لای به قایق‏ ها نزدیک شوند، و حتی تردد رزمندگان نیز مشکل بود.

به گزارش کا 118، صفحات تاریخ پرافتخار جنگ تحمیلی مملو از مجاهدت‌های علمی و تحقیقاتی جوانان ایران است. خلاقیت‌ها و ابتکار عمل‌هایی که با تکیه بر توان داخلی توسط جوانان رزمنده ایرانی رقم خورد در تاریخ جنگ‌های نظامی جهان کم‌نظیر بود، به‌طوری که بن‌بست‌های بزرگی را از سر راه برداشت. هرچند شواهد بی‌شماری از این دست در دوران هشت ساله دفاع مقدس وجود دارد، اما در این گزارش به معرفی یکی از این ابتکلرات می‌پردازیم

«فرش باتلاقی»

در برخی نقاط (به طور ویژه در رودخانه‏‌های کارون و اروند) جزر و مد یک متری آب رودخانه‏ ها گاهی مسافتی حدود ۲۰۰ متر از ساحل تا رودخانه لجن و باتلاقی می شد که امکان اتصال خشکی و آب را مختل می‌کرد. در این شرایط خودروها نمی‌توانستد در این گل و لای به قایق‏ ها نزدیک شوند، و حتی تردد رزمندگان نیز مشکل بود.

برای بر طرف کردن این مشکل مهندسین جهاد سازندگی طرح «فرش باتلاقی» را ارئه دادند که در تمامی مراحل ایده پردازی طراحی و اجرای آن توسط مهندسین جهاد انجام شد.

فرش باتلاقی سازه‌ای بود که از پروفیل‏‌های محاسبه شده آلومینیوم ساخته شده و بر روی باتلاق، نی‌زار و گل و لای پهن می‌شد و ادوات و خودروها به راحتی از روی آن عبور می‌کردند.
 

داستان ساخت «فرش باتلاقی» در جبهه
سید جلال الدین شاهچراغی

ابداع کننده این طرح جهادگر شهید مهندس سید جلال الدین شاهچراغی قائم مقام واحد تحقیقات مهندسی ستاد کربلا بود.
انتهای پیام

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا