فرهنگ و هنر

دیدار با تبار ایثار؛ آسایشگاهی برای آسایش‌آوران/ اینجا کار دلی است+فیلم

اینان آسایش‌آورانی هستند که از آسایش خود گذشتند و سختی‌های زندگی را به جان خریدند تا پرچم مام وطن را با افتخار برافراشته نگه دارند تا ما عزتمندانه زندگی کنیم، ایثارگران جبهه‌های جنگ مردان مردی هستند که روح خدایی دارند و دل دریایی و خواسته‌ای جز رضایت معبود ندارند.

گروه ایثار و شهادت کا 118در دیداری که از آسایشگاه جانبازان قطع نخاء ثارالله داشت، با مسوولان و کادر درمان آن به گفت وگو نشست.

مکاتبانی برای صعوبت کار کادر درمان آسایشگاه‌های جانبازان صورت گرفته است 

دیدار با تبار ایثار؛ آسایشگاهی برای آسایش‌آوران/ اینجا کار دلی است+فیلم

سرپرست مرکز توانبخشی آسایشگاه جانبازان ثارالله در گفت و گو با خبرنگار کا 118، اظهار داشت: تاکنون مکاتباتی با وزارت کار برای قرار دادن پرستاران و همیاران در لیست مشاغل سخت و زیان آور انجام و در این زمینه به ما قول مساعد داده‌اند.

سیدعباس موسوی با بیان اینکه ۲۵۰ نفر در آسایشگاه‌های استان تهران به عنوان همیار به جانبازان خدمات ارائه می‌دهند، افزود: قرارداد این افراد با بنیاد شهید به صورت یکساله است.

کمبود پرستار در آسایشگاه‌ها 

وی خاطرنشان کرد: طبق استاندارد جهانی به ازای هر جانباز قطع نخاء از ناحیه گردن باید چند پرستار به وی خدمات ارائه دهند که در این زمینه با کمبود پرستار مواجه‌ایم.

موسوی با بیان اینکه ۴۵ پرستار به صورت شبانه روز در اتاق جانبازان در حال تردد و خدمات رسانی هستند، ادامه داد:  اگر هشت تا ۱۰ پرستار یا همیار به کادر درمان ما اضافه شود شرایط‌مان بهتر خواهد شد.

سرپرست مرکز توانبخشی آسایشگاه جانبازان ثارالله اذعان داشت: در این آسایشگاه ۸۳ نفر در سه شیفت به جانبازان خدمات لازم را ارائه می‌دهند، از اصحاب کریمی مدیرکل بنیاد شهید استان تهران که در زمینه های مختلف ما را راهنمایی و به ما کمک کرده تشکر می‌کنم.

موسوی تصریح کرد: در این آسایشگاه واحدهای مختلفی نظیر ترابری، خدمات، آشپزخانه، واحد فرهنگی و پرستاری وجود دارد و عمده زحمات به عهده پرستاران و همیاران است.

وی با بیان اینکه آسایشگاه ثارالله از سال ۱۳۶۱ برای بستری جانباز قطع نخاع در نظر گرفته شد، گفت: در این مکان ما میزبان ۲۷ جانباز معزز از دفاع مقدس هستیم و در سه شیفت شبانه روزی خدماتی همچون پرستاری، نگهداری، فیزیوتراپی تزریقات، پانسمان و سایر اقدامات درمانی را برای آنها انجام می‌دهیم.

مراجعه برخی از جانبازان برای اقدامات درمانی به آسایشگاه 

دیدار با تبار ایثار؛ آسایشگاهی برای آسایش‌آوران/ اینجا کار دلی است+فیلم

 سرپرست مرکز توانبخشی آسایشگاه جانبازان ثارالله توضیح داد: به جز ۲۷جانبازی که به صورت ثابت در این آسایشگاه بستری هستند، برخی از جانبازان نیز به صورت میهمان برای اقدامات درمانی نظیر زخم بستری به این مکان مراجعه و بعد از درمان به خانه خود باز می‌گردند.

موسوی افزود: جانبازان تحت پوشش بیمه دی قرار دهند و تمام هزینه‌های درمان آنها از این طریق به صورت کامل پرداخت می شود، یکسری مراکز درمانی نظیر بیمارستان ساسان، خاتم، مصطفی خمینی با بنیاد شهید قرارداد دارند که جانبازان به آنجا مراجعه می کنند و اگر به سایر بیمارستان‌های خصوصی بروند باز هم بیمه تکمیلی دی هزینه درمان آنها را تقبل می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که کار برای جانبازان چه سختی‌هایی دارد، گفت: کار برای جانبازان سختی ندارد، جنبه مالی آن مطرح نیست و بیشتر دلی است. قبل از اینکه به این آسایشگاه بیایم حدود ۲۵ سال در خدمت جانبازان اعصاب و روان بودم آنجا هم خاطرات خوبی داشتم زندگی با این افراد سراسر خاطره است.

موسوی خاطرنشان کرد: اینها افرادی هستند که برای رفتن به جبهه لباس عافیت را از تن بیرون آوردند و لباس رزم به تن کردند، بسیاری از آنها شهید شدند، برخی بازگشتند و برخی قسمتی از وجود خود را در آنجا جا گذاشتند ما امنیت و آسایش خود را مدیون این قهرمانان ملی کشور هستیم. در راس هرم قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید مسئولیت خطیری و سنگینی رئیس جمهور به عهده وی گذاشته است وی طرح و نقشه های خوبی برای ارتقاء سطح زندگی جانبازان در نظر گرفته که مسئولان نیز برای تحقق اهداف باید به وی کمک کنند.

شهیدان زنده، ۴۱ سال روی تخت خوابیده‌اند

سرپرست مرکز توانبخشی آسایشگاه جانبازان ثارالله گفت: جانبازان با توجه به نوع مجروحیت دچار ضایعه نخایی، قطع عضو، مشکلات اعصاب و روان و شیمیایی شدند من همیشه به همکارانم می‌گویم شما ۲۴ ساعت بر روی ویلچر بنشینید، ببینید می‌توانید تحمل کنید در آسایشگاه‌ها جانبازانی هستند که ۴۱ سال از عمر خود را روی تخت گذرانده و مرارت هایی را  طی سال ها پشت سر گذاشته اند این افراد شهید زنده هستند.

موسوی افزود: افرادی که می‌خواهند در خدمت ایثارگران باشند باید به فکر مسائل مالی نباشند به همکارانم می‌گویم ما قبل از اینکه نگاه بیمار به این افراد داشته باشیم باید بدانیم که آنها جانباز هستند و از اعضاء، جوارح، روح و جسم خود گذشتند تا ما آسایش داشته باشیم.

ملاقات از جانبازان باید مستمر باشد 

دیدار با تبار ایثار؛ آسایشگاهی برای آسایش‌آوران/ اینجا کار دلی است+فیلم

سرپرست مرکز توانبخشی آسایشگاه جانبازان ثارالله با بیان اینکه جانبازان قشر آسیب پذیر هستند به همین دلیل در ۲ سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا ملاقات ها طبق دستور وزارت بهداشت ممنوع شده بود،بیان کرد: اکنون امکان ملاقات از جانبازان در آسایشگاه فراهم شده و بسیاری از مسئولان کلان کشور برای بازدید از جانبازان در مناسبت های مختلف به این مکان مراجعه می کنند، اما باید این بازدیدها مستمر باشد.

موسوی با تاکید بر اینکه آسایشگاه جانبازان مانند یک دانشگاه و دریای بی کرانی از علم، معرفت، ایثار و شهادت است، اضافه کرد: جانبازان نباید فراموش شوند، عموم مردم نیز با هماهنگی می توانند به دیدن جانبازان در آسایشگاه بیایند.

وی در خصوص برگزاری برنامه های تفریحی و سیاحتی برای جانبازان نیز گفت: واحد سیاحتی و زیارتی بنیاد شهید جانبازان را در غالب اردوهای زیارتی به امکان متبرکه مشهد مقدس یا کربلای معلی اعزام می کند همچنین کاروانی مختص جانبازان برای اعزام آنها به مکه وجود دارد، برخی مواقع نیز از سایر دستگاه‌های دولتی می خواهیم اماکن رفاهی خود را برای تجدید روحیه جانبازان و خانواده هایشان در اختیار آنها قرار دهند.

شهادت ۱۰ جانباز در آسایشگاه ثارالله 

دیدار با تبار ایثار؛ آسایشگاهی برای آسایش‌آوران/ اینجا کار دلی است+فیلم

سرپرست مرکز توانبخشی آسایشگاه جانبازان ثارالله اذعان داشت: تاکنون ۱۰ نفر از جانبازانی که در این آسایشگاه بستری بودند به شهادت رسیدند اخیرا نیز کریم محمدی به شهادت رسید و چند روز قبل مراسم چهلم وی برگزار شد.

موسوی افزود: چهارشنبه‌ها در آسایشگاه زیارت عاشورا برگزار می‌کردیم و شهید محمدی که اهل تسنن بود بانی صبحانه مراسم می شد و هزینه آن را تقبل می‌کرد.

وی ادامه داد: زمانی که جانبازان دچار زخم بستر می‌شوند و دیگر نمی‌توانند بر روی ویلچر بنشینند و یا به شهادت می‌رسند ما بسیار ناراحت می‌شویم من ۲۹ سال با این افراد زندگی کرده ام و آنها مثل خانواده من هستند با آنها اردو، مسافرت، شنا رفته‌ام و خاطرات شیرینی از جانبازان در ذهن من حک شده است.

کارگردانان با ساخت فیلم نگذارند جانبازان فراموش شوند

موسوی گفت: ضمن قدرانی از شما، از جامعه هنری کشور بخصوص کارگردانان تقاضا دارم با ساخت فیلم نگذارند این افراد فراموش شوند چراکه آنها در هشت سال دفاع مقدس اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک وطن به دست بیگانگان بیوفتد، جانبازان از بی توجه ای و فراموش شدن بسیار ناراحت می شوند. باید این افراد در خاطرات نسل جوان ماندگار شوند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا